VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läkande 6-vägs ventil  (läst 3951 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pricken

Läkande 6-vägs ventil
« skrivet: juli 15, 2012, 21:14:11:11 »
Har efter en incident igårkväll drabats av en läkande 6-vägs ventil.   :'(

Jag har till min pollytunna ett Tollhouse sandfilter som sitter relativt nära kaminen. Tyvärr så lyckades ungarna sparka lös kontakten ur vägguttaget till filtret/pumpen i ett obevakat ögonblick, vilket ledde till temperaturen i kaminen steg så pass mycket att en av slangarna släppte från kaminen. Detta upptäcktes ganska omgående, men jag tror att den nedre anslutningen till kaminen som kommer från sandfiltret har lett in relativt varmt vatten till just filtret och dess kringutrustning(ingen cirkulation). Idag upptäckte jag att det rinner vatten ur tömningsporten på 6-vägsventilen oavsett läge på denna, det kommer lite mera vatten om filtret körs, men det läker även om filtret är avstängt. Frågan är om något skadats därinne, och om det går att laga?

Är det någon som haft isär en 6-vägs ventil pga av liknande fenomen?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Läkande 6-vägs ventil
« Svar #1 skrivet: juli 15, 2012, 21:36:16:16 »
Kaminen, menar du elvärmaren ? Vi har haft ett liknande fenomen i att vi tappade vatten omotiverat och först undrade om vi hade en läcka. Vi kunde inte hitta någon sådan och kom sedan underfund med att vatten skvalade ut i avloppet via avloppsslangen från filtret, även när vi inte backspolade. Troligtvis hade sand eller något annat lagt sig emellan så att skivorna inte trycktes ordentligt i kontakt med varandra. Efter rengöring och kontroll fungerade allt bra igen. Men vårt huvudfilter är ett Pahléns, inte Tollhouse, så ventilerna kan ju vara helt olika inuti. Vi har i och för sig ett litet reservfilter också, men jag kommer inte ihåg vad det är för fabrikat, det är ett billigt, enkelt filter i vart fall, men där har vi aldrig haft anledning att ha isär något - vi kör ju det aldrig normalt.

Utloggad pricken

SV: Läkande 6-vägs ventil
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2012, 21:41:14:14 »
Nej, jag menar kaminen. Har alltså en badtunna, pollytunnan som värms med en fristående rostfri vedkamin(som jag ibland när jag är lat värmer med an gammal oljebrännare). Därav den enorma tempstegringen när cirkulationen försvann. Men jag antar att jag får ta och demontera och kontrollera om någon synbar defekt finns där inuti, eller vad det kan bero på....

Utloggad Erica

SV: Läkande 6-vägs ventil
« Svar #3 skrivet: juli 15, 2012, 23:07:53:53 »
Jo är det vedeldat kan det ju bli hur varmt som helst nästan. På elvärmare sitter ju normalt en termostat. Vår kopplar ur automatiskt om det går över 35 grader. Har du någon aning om hur varmt det har varit i filtret ? Plaster mår ju inte så bra av värme. Har du närmat dig kokpunkten kan ju mycket ha hänt. Sådana ventiler innehåller ju packningar, men de är ju normalt av gummi och tål mera värme än plasten.

Utloggad pricken

SV: Läkande 6-vägs ventil
« Svar #4 skrivet: juli 15, 2012, 23:16:03:03 »
Vattnet i kaminen har varit rejält varmt. Kaminen är av mantlad typ, vilket innebär att det den normalt inte blir varmare än pooltemen. Men denna gång har en plastdunk som stått vid/mot(vet inte hur nära) kaminen har smält. Hur mycket av detta skållheta vatten som kommit in i sandfiltret kan jag inte sia om då jag vid tiden för händelsen inte var hemma själv. Men men, det är bara att skruva isär och hoppas på det bästa!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Läkande 6-vägs ventil
« Svar #5 skrivet: juli 16, 2012, 12:47:51:51 »
Om plasten deformerats kanske det går planslipa på något sätt, det är bara att prova sig fram.
Bättre att öppna och se om det går göra något - än att lägga ut pengar på en ny centralventil utan att först ha kollat vad som hänt och om det går fixa på något sätt.

Har du fått en spricka eller ett hål kan det gå fixa med tvåkomponentlim typ Araldit eller Plastic padding av lämplig sort.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad pricken

SV: Läkande 6-vägs ventil
« Svar #6 skrivet: juli 16, 2012, 14:31:51:51 »
Har nu haft isär ventilen, och kan inte se något uppenbart annat än att den synnerligen speciell utformade packningen inte verkar vara lika tjock överallt. Återstår då att se om det går att få tag i en ny, annars är det nog bara att investera..  >:(

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag