VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Felkopplad pumpmotor.... elmässigt dvs...  (läst 7053 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KarlINykvarn

Felkopplad pumpmotor.... elmässigt dvs...
« skrivet: juli 08, 2012, 17:38:46:46 »
Ok, nu är jag lite äcklad, ni vet så där äcklad att man bara har lust att lämna allt och ta första bästa flyg härifrån och börja om i solen istället.

Installerade 2 Superpumps, glad, drog igång systemet och det bubblade till i inloppen.
3 minuter senare stannar pump 1 följt av pump 2 bara en kort stund senare.
Svor någe groteskt då jag insåg att pumparna var glödheta, trots att vi primat och luftat ur systemet ordentligt.

Får tag i en reservpump (som var ny) och kopplar in den och kickar igång skiten.
Den går fin-fint i nån timme, sen möts man av bränd-el-stanken och jag känner värmen i pumprummet (som står vidöppet så här i starten).
Kastar mig in och greppar stek-termometern och kilar fast skiten på motorn. 173grader, tack och go'natt!

Tänker att va f#n, inte pump nr 3, jag har fan inte råd med fler pumpar nu.
Har svågern på besök, som också är den elektrikern som installerat allt åt mig, av en slump så kilar han bort och kollar på pumpen.
Kommer tillbaka blek i nian, stammar fram lite försiktigt "eh, vi har kopplat in den fel..." Istället för 3 faser och 1 jord så har den kopplats in med 2 faser, 1 jord och 1 nolla....

Ok, nu kommer min för övrigt pessimistiska sambo och chockar. Deppa inte, nu vet ni åtminstone vad som är fel så ni inte dödar en pump till...

Nu till min fråga, i min desperation:
   - Vad händer med en motor om man kopplar den fel enligt ovan? Kan den räddas från ett liv som boj-sänke?

Sååååå jääääääävla trööööööött på den här skiten nu!
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Felkopplad pumpmotor.... elmässigt dvs...
« Svar #1 skrivet: juli 08, 2012, 19:05:24:24 »
Uffa mej, låter jobbigt.

Svågern dvs elektrikern borde ju vara fackmannen. Ev egen erfarenhet vet jag att en pumpmotors lindningar smälter av att gå för länge på två faser. Oklart hur länge det var i mitt fall då jag inte var hemma....

Tyvärr är det nog kört, ta pris på att linda om på hos en lindare, i mitt fall 30 % under en ny pump hos lokala leverantörer. Valde dock ny pump för att få nya packaningar mm det är ju inte ditt läge.

Lycka till

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad suezen

SV: Felkopplad pumpmotor.... elmässigt dvs...
« Svar #2 skrivet: juli 08, 2012, 19:14:15:15 »
Konstigt att inte motorskyddet löste ut då det borde detekterat ström på bara två faser...om det är så att du inte har ett motorskydd installerat (borde du definitivt ha om det är en riktig elektriker som gjort installationen) bör du skaffa det omgående då det skyddar pumpen mot att förstöras eller i värsta fall att pumpen blir så varm så den tar eld om en fas faller bort (t.ex att en av dina huvudsäkringar löser ut).

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Felkopplad pumpmotor.... elmässigt dvs...
« Svar #3 skrivet: juli 08, 2012, 21:44:50:50 »
Håller med Suezen om motorskydd, trodde i min enfald att detta satt i motorn tills dess att den brunnit och jag fick köpa en ny /alternativt linda om den gamla när den gått på två faser för länge...

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Erica

SV: Felkopplad pumpmotor.... elmässigt dvs...
« Svar #4 skrivet: juli 09, 2012, 09:57:36:36 »
Enfas motorer har ofta (inte alltid) motorskydd inbyggt, trefas motorer har det sällan eller aldrig. Tyvärr är det nog inte mycket man kan göra med de där motorerna, men som sagt ovan så borde ett korrekt installerat och rätt inställt motorskydd ha räddat dem. Omlindning lönar sig normalt inte på så små notorer, men är det standardmotorer kan du nog köpa en ny motor (lös) billigare än en hel pump. Nu är det inte alltid säkert att motorskydd garanterar att inget går sönder, men det hjälper oftast. Men när jag frågade min man om detta berättade han att han nyss varit på ett kraftverk där de åkte på en omlindning som kostade 250.000:- för att ett motorskydd inte fungerat som det skulle :(  (Fast då gällde det förstås en betydligt större motor än till en poolpump !)

Utloggad KarlINykvarn

SV: Felkopplad pumpmotor.... elmässigt dvs...
« Svar #5 skrivet: juli 09, 2012, 10:51:17:17 »
Ringt runt nu till lite olika firmor och att linda om motorn ligger på dryga 3000:- plus nya packningar/lager och då är vi nästan uppe i en ny pump.
Ska kolla först på lösa motorer men förmodligen så får man öppna plånboken en gång till... en sista typ....
Motorskyddet trodde jag faktiskt satt i motorn då den är försedd med termoskydd, men så var inte fallet bevisligen..
En jävligt dyr läxa... och onödig faktiskt.

Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Felkopplad pumpmotor.... elmässigt dvs...
« Svar #6 skrivet: juli 09, 2012, 18:44:06:06 »
Ringt runt nu till lite olika firmor och att linda om motorn ligger på dryga 3000:- plus nya packningar/lager och då är vi nästan uppe i en ny pump.
Ska kolla först på lösa motorer men förmodligen så får man öppna plånboken en gång till... en sista typ....
Motorskyddet trodde jag faktiskt satt i motorn då den är försedd med termoskydd, men så var inte fallet bevisligen..
En jävligt dyr läxa... och onödig faktiskt.

Lider med dig, trots att jag måste säga been there done that, still got the scars :(

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad KarlINykvarn

SV: Felkopplad pumpmotor.... elmässigt dvs...
« Svar #7 skrivet: juli 09, 2012, 21:15:15:15 »
Lider med dig, trots att jag måste säga been there done that, still got the scars :(

/Housedad

Går ärren bort från det nånsin?
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Felkopplad pumpmotor.... elmässigt dvs...
« Svar #8 skrivet: juli 09, 2012, 21:20:17:17 »
Inte i ingenjörs-själen men plånboka börjar hämta sig :) så smått, den lider numera mer av hästägande än poolägande....
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad KarlINykvarn

SV: Felkopplad pumpmotor.... elmässigt dvs...
« Svar #9 skrivet: juli 09, 2012, 22:03:54:54 »
Inte i ingenjörs-själen men plånboka börjar hämta sig :) så smått, den lider numera mer av hästägande än poolägande....

Nä, ingejörs-själen har nog packat sin väska hos mig och stuckit för länge sen.... Känner mig ganska själslös...

Hästägande, nu fångade du min uppmärksamhet, vad har du för hästar?
Btw, i vilken del av landet finns du?
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag