CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Flockmedel  (läst 22706 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lisbeth

Flockmedel
« skrivet: juli 16, 2006, 01:04:51:51 »
Hej!
Har kanske hamnat lite snett med min 15-kubiks stativpool.... men
försöker i alla fall!
Blev lurad att ha i flockmedel då vattnet var grumligt och nu vet jag
inte hur jag ska få bort eländet! Har bara polyesterfilter och där vill
flockarna inte fastna! Inte vill dom stanna i dammsugarpåsen, heller!
Nån som har nåt vettigt förslag, förutom att dra ur proppen?

Tack på förhand!

Lisbeth

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Flockmedel
« Svar #1 skrivet: juli 16, 2006, 09:28:57:57 »
Hej Lisbeth och välkommen. :)

Går det att lossa slangen som leder vattnet tillbaka in i poolen, returen, dammsuga med slangen direkt ut på gräsmattan (eller till närmaste avlopp)? Då blir du ju av med flockarna.

En dränkbar pump kopplad till damsugarslangen, direkt ut på gräsmattan, eller avlopp?

Det är vad jag kan komma på utan att behöva byta vatten.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Flockmedel
« Svar #2 skrivet: juli 16, 2006, 09:49:24:24 »
Lossa slangen på pumpen utgående sida, vid själva pumpen, lyft sedan upp slangänden över vattennivån, ta ut patronfiltret ut pumpen/filtret och dammsug sedan poolen och låt vattnet spola ut på gräsmattan. Det borde gå.

Är du osäker, bifoga en bild på hur det ser ut runt pump/filter så kanske vi kan hjälpa dig bättre.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Lisbeth

SV: Flockmedel
« Svar #3 skrivet: juli 16, 2006, 12:10:54:54 »
Hej och tack för välkomnande!

Är nära att ge upp och tömma poolen nu.....
Har kört dränkpump och fått upp uppskattningsvis en tredjedel av eländet. Resten yr om kring som små fjun...
Gjorde en "snurring" - klev i och gick runt, runt och hoppades att allt skulle samlas på mitten där jag nu ställt pumpen. Men det ser mörkt ut.
Har haft i maxdosen av flockmedel, men undrar ändå om det vore idé att ha i ännu mer för att få större flockar - det gick ju ganska bra att få upp de stora sjoken med dränkpumpen.
Eller ska man ha mer tålamod och inte gå i närheten på några timmar till...? I går kväll såg det för jäkligt ut när jag gav upp och gick och la mig, men i morse tog hjärtat ett skutt av glädje - det såg kristallklart ut - tills jag fick syn på alla "tussar" på botten.
Vad tror ni?

Lisbeth
Trevligt forum, förresten!

Utloggad p1sson

SV: Flockmedel
« Svar #4 skrivet: juli 16, 2006, 13:46:47:47 »
köp sandfilter!!! <sol>
villa 161m2 från 83, solfångare 20m2 ,ctc ecoel+ air 7,9  ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 som värms med solfångare och värmepumpen, pool solfångare 20m2.

Utloggad Fia

SV: Flockmedel
« Svar #5 skrivet: juli 16, 2006, 14:51:00:00 »
Jag tycker du ska ha tålamod, inte mer flockmedel. En bekant gjorde samma tabbe och han dammsög ut på gräsmattan ett antal gånger och fick tillslut bort det.
Sen vart han arg och köpte sandfilter ;) och kommer att använda flockkudde, ej flytande flock.

Hoppas det löser sig för dig. :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Flockmedel
« Svar #6 skrivet: juli 16, 2006, 15:31:14:14 »
Och ja, flockkuddar funkar bättre.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Lisbeth

SV: Flockmedel
« Svar #7 skrivet: juli 16, 2006, 16:58:40:40 »
Jag ville ju köpa sandfilter........ men maken tyckte att det var "överkurs".
Sen tyckte han att valet var enkelt när sandfilter kostade 5.000:- och
polyester 500:-.
Får jag som jag vill har vi sandfilter och solvärme nästa år.....
Behöver nog använda all min list för att få igenom det.... ;) 8)
Poolen ska dessutom grävas ner och byggas in och........ ::)
Gosh, operation övertalning lär börja redan nu!!

Lisbeth

Utloggad Lisbeth

SV: Flockmedel
« Svar #8 skrivet: juli 16, 2006, 17:11:42:42 »
Tack, Fia!
Alla medel är tillåtna, va?!
Han anser att man inte ska lägga så mycket krut på sommaraktiviteter -
det är ju vinter tio månader om året....
Att vi sen njuter det tredubbla när det väl ÄR sommar, det har han lätt
för att glömma!
Ska nog få honom på andra tankar, ska skicka iväg honom på en charter
med äldsta dottern först...

Lisbeth

Utloggad Fia

SV: Flockmedel
« Svar #9 skrivet: juli 16, 2006, 17:36:45:45 »
Helt klart alla medel är tillåtna!! ;D ;D Här kommer två tips till.

www.primastar.nu har ett sandfilter, "Basic", för 2 495:-. Det var det filtret som min bekant köpte. Han har deras pool, 4,60 diameter och 1,07 djup.

www.poolmans.se, klicka "Tillbehör" - "Filter och tillbehör till små pooler", kolla sen på det som det står "Nyhet" på. Pump och filter för 3 200:-.

Här kommer en länk till bilden med den inbyggda stålrörspoolen.
http://www.poolfixaren.se/catalog3.1.html

Hoppas detta hjälper dig att övertala honom, nu håller jag tummarna inför nästa sommar! O0
« Senast ändrad: juli 17, 2006, 19:37:40:40 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Lisbeth

SV: Flockmedel
« Svar #10 skrivet: juli 16, 2006, 21:00:38:38 »
Jo,jag har kollat in "Basic", men tröttnar man inte på allt det manuella?
Tycker "Bali" verkar smartare...?

Lisbeth

Utloggad Fia

SV: Flockmedel
« Svar #11 skrivet: juli 16, 2006, 21:08:39:39 »
Bali är helt klart bättre! Sexvägs ventilen gör mycket. Det är ju också pump och filter.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Flockmedel
« Svar #12 skrivet: juli 16, 2006, 21:11:57:57 »
Har Bali själv  o det fungerar jättebra+orkar driva solfångare. Kompisen har basic o det e nog bra, men hålla på att ändra slanagar osv, tror jag inte han kommer att stå ut med!

Utloggad torgny

SV: Flockmedel
« Svar #13 skrivet: juli 17, 2006, 20:45:03:03 »
Hej
Jag har gjort detsamma med en enklare pool. Min lösning var att sätta igång cirkulationen ordentligt efter att du hällt i flockningsmedlet. Räcker inte cirkulationspumpen till så får du se till att cirkulera vattnet manuellt. stäng därefter av pumpen och låt poolen vila i någon timme. Nu har du stora bruna flockmolm på botten. Ta en trädgårdsslang och sug försiktigt ur dessa m hj a hävertmetoden.  Mitt vatten är efter detta bök kristalklart. Konstaterar dock att jag snarast ska skaffa ett sandfilter för att slippa detta elände igen... man måste ju fylla på vatten då och då och har redan gjort om denna procedur tre gånger i sommar.

Lycka till. MVH T

Utloggad Lisbeth

SV: Flockmedel
« Svar #14 skrivet: juli 17, 2006, 21:58:50:50 »
Jisses, Torgny, hur orkar du??? Tre gånger!! Jag trodde att jag var entusiast, men.... :)
Jag håller på precis som du och jag är less efter EN gång!
På morgonen när jag kommer ut är vattnet kristallklart och så ser man tussarna på botten.
Efter en stund med trädgårdsslangen är vattnet grumligt igen, det spelar ingen roll hur försiktig jag är.
Problemet är att det inte bara är tussarna, flockmedlet ligger som ett bottenskikt i hela poolen...
Men, jag ger mig inte, jag får nytt hopp varje morgon när jag ser det glittrande vattnet! Det får väl ta
hela sommaren, då..... Byter allt vatten gör jag INTE! Tar för lång tid att värma. Nu blir det ju delvattenbyte
i alla fall, i och med att jag ersätter det som jag "hävertar" ut. (Sch, säg inget till maken, jag fyller på med ljummet vatten.... ;D)

Lisbeth

Utloggad Stinaa

SV: Flockmedel
« Svar #15 skrivet: juli 18, 2008, 13:53:42:42 »
köpte ett sandfilter på rusta för 1495:-
funkar fint mina föräldrar har det med å även min bror...

Utloggad nyburjare

SV: Flockmedel
« Svar #16 skrivet: juli 18, 2008, 15:50:27:27 »
Jag hade också patronfilter ett tag sen fick jag rådet av Fia att köpa sandfilter ! det ångrar jag inte en kr !
Men varför köper ni på Rusta ??? filtret som säljs på Harald Nyborg är EXAKT samma filter till mindre än halva priset .... 650 kr exl sand !!

Utloggad Stinaa

SV: Flockmedel
« Svar #17 skrivet: juli 19, 2008, 18:11:42:42 »
köpte mitt på rusta för att jag akut behövde ett och det är ganska långt för mig att åka till harald nyborg :(

Utloggad Sophia

SV: Flockmedel
« Svar #18 skrivet: juli 19, 2008, 21:06:13:13 »
Jag hade också patronfilter ett tag sen fick jag rådet av Fia att köpa sandfilter ! det ångrar jag inte en kr !
Men varför köper ni på Rusta ??? filtret som säljs på Harald Nyborg är EXAKT samma filter till mindre än halva priset .... 650 kr exl sand !!

Men kolla! ska definitivt inflörskaffas till nästa år! Det är ett "bra" filter alltså??

Utloggad nyburjare

SV: Flockmedel
« Svar #19 skrivet: juli 20, 2008, 09:39:16:16 »
Aha har man långt till Harald är det ju en annan sak, är lite bortskämd med att inte tänka avstånd då jag har alla affärer inom 2 mil .

Hurvida det är ett bra filter ? jämfört med dyrare sandfilter har jag inte en aning om !! men jag vet så mycket att jämfört med det lilla patronfilter som följde med INtex poolen är det som natt o dag trots att vattenmängden som dras runt är densamma, ja har förstått nu att vattenmängden inte har betydelse för reningsgraden utan bara för hur länge filtret måste gå, jag låter nästan mitt gå hela dygnet, behövs nog inte men gör det ändå.

Patronfiltret funka väl bra den första veckan, innan det så att säga behövdes, när vattent blev smutsigt satte ju patronen igen varanandag, fick ta ut det och hålla på 10-15 minuter under vasken , och det vattnet jag använde för att göra rent DET BLEV SKITIG, inte konstig att vatten i poolen alltid var "grumligt"  med nya Harald filtret kan det badas 100 % och vattnet är rent som bästa dricksvattnet.

Hade grumligt vatten när jag koppla in sandfiltret, slog i flockmedlet vänta ett dygn damsög botten vänta ett dygn till sen behövdes filtret backspolas, hur enkelt som helst ! sen håller det trycket !!

Att köpa en pool utan att budgetera med sandfilter är som att köra en Ferrari med regumerade lågprisdäck >:D

Utloggad Stinaa

SV: Flockmedel
« Svar #20 skrivet: juli 20, 2008, 10:16:01:01 »
men sophia??
hur stor pool har du och hur många sandfilter???
har en pool på 21000 liter å funderar på om det inte krävs två filter egentligen?
för cirkulationen är inge vidare...
skimmern tar bara upp skräpet från halva poolen vilket jag kan tänka mog är på grund av för dålig cirkulation.. eller ska man koppla men in slang i ena änden å ut i andera för bättre cirkulation?? hmm..

Utloggad Sophia

SV: Flockmedel
« Svar #21 skrivet: juli 20, 2008, 21:28:42:42 »
men sophia??
hur stor pool har du och hur många sandfilter???
har en pool på 21000 liter å funderar på om det inte krävs två filter egentligen?
för cirkulationen är inge vidare...
skimmern tar bara upp skräpet från halva poolen vilket jag kan tänka mog är på grund av för dålig cirkulation.. eller ska man koppla men in slang i ena änden å ut i andera för bättre cirkulation?? hmm..

Vi har en ovanmarkspool på 17 kubik och ett patronfilter. Men jag tycker det filtret verkar funka bra till vår pool! :) Fastnar lite skräp i skimmern och det är sällan skräp i poolen. Nu har vi inga träd som släpper blad i den så det enda skräpet som kommer i kommer från ungarnas fötter.

Men nästa år ska vi nog investera i ett sandfilter det där från Nyborg lät ju bra. dels tror jag det är bättre, dels funderar jag lite på om vi inte ska testa Baquacil nästa år för sonen reagerar med röda ögon på klorvatten tyvärr...

Utloggad SingingSailor

SV: Flockmedel
« Svar #22 skrivet: juli 21, 2008, 08:14:00:00 »
Ni som köpt sandfilter & pump från HN, hur stort flöde ger den?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad nyburjare

SV: Flockmedel
« Svar #23 skrivet: juli 21, 2008, 09:09:29:29 »

Utloggad SingingSailor

SV: Flockmedel
« Svar #24 skrivet: juli 22, 2008, 17:47:16:16 »
Tack för länken!

3065liter/tim med en motor på bara 120W låter för bra för att vara sant! Som jämförelse har Intex pump som klarar 3000liter en motor på 99W,men den har ett patronfilter. Sandfilter borde göra mer motstånd än patronfilter!? Intex pump ger uppmätt i mitt system bara 2000liter/timme.

Är det någon som har mätt flödet från HN pumpen?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad culm

SV: Flockmedel
« Svar #25 skrivet: juli 24, 2008, 19:14:04:04 »
Hmmm.
Har inte HN i närheten men Rusta får väl duga även om det är dyrare.
Har vitt vatten nu efter att ha hällt i flockulant en gång och dammsugit. Dammsugningen fick bara det som flockat sig att finfördelas igen och nu ser det ännu djävligare ut. Ser inte ens botten. Har hällt i flockmedel igen och väntar på att det ska flocka sig igen. Vet dock inte hur jag ska få ut det efteråt. Sandfilter verkar vara det enda vettiga alternativet. Vill inte byta vatten nu när det äntligen blivit badvarmt.

/C

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Flockmedel
« Svar #26 skrivet: juli 24, 2008, 19:39:20:20 »
hej culm
jag lade ditt svar i den andra länken du skrev i:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3261.msg24495#msg24495
ha de //carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad culm

SV: Flockmedel
« Svar #27 skrivet: juli 25, 2008, 14:37:41:41 »
Tack,

Ska åka och köpa sandfilter nu.

/C

Utloggad culm

SV: Flockmedel
« Svar #28 skrivet: juli 26, 2008, 10:43:09:09 »
Kopplade in filtret igår. Idag på morgonen var vattnet kristallklart. Värt varenda krona även om jag köpte det för 3 ggr priset på Rusta.

/C

Utloggad Fia

SV: Flockmedel
« Svar #29 skrivet: juli 26, 2008, 11:04:16:16 »
Det höjer ju vatten kvaliten rejält. O0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Flockmedel
« Svar #30 skrivet: juli 26, 2008, 11:55:01:01 »
Kopplade in filtret igår. Idag på morgonen var vattnet kristallklart. Värt varenda krona även om jag köpte det för 3 ggr priset på Rusta.

/C
hej culm
var det enbart filter med ventil eller inkl. pump du köpte
vad fick du betala
mvh carlos <sol>

Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad culm

SV: Flockmedel
« Svar #31 skrivet: augusti 01, 2008, 23:06:11:11 »
Hej Carlos,

Filter och pump är i ett paket. det du behöver köpa till är sand. Nu de första veckorna jag haft filtret så har det blivit skitigt ganska fort och jag har fått backspola det en gång i veckan ungefär. Busenkelt. Jag antar att det blir glesare mellan dessa spolningar allt eftersom vattnet blir renare.

http://www.rusta.se/sandfilterpump_p75901056.html

Mvh
/C

Utloggad ale

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Flockmedel
« Svar #32 skrivet: augusti 02, 2008, 10:55:41:41 »
Ser ut att vara exakt samma filter som Harald N säljer, manualen ser även den exakt likadan ut.

Konstigt att den är så mycket dyrare på Rusta.
Även sanden är en hundring billigare per säck på HN.
« Senast ändrad: augusti 10, 2008, 04:24:03:03 av ale »

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Flockmedel
« Svar #33 skrivet: augusti 02, 2008, 11:06:13:13 »
hej
har haft en kontakt med primastar angående sandfilter väntar kanske till nästa vår innan jag handlar säsongen lider ju emot sitt slut nu så vi får se vilka erbjudanden som kommer i mars nästa år
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag