CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Elpatron elfråga  (läst 6980 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Elpatron elfråga
« Svar #20 skrivet: juni 04, 2017, 12:53:19:19 »
Din pool är knappt 24 kubikmeter. Vi har 31 kubikmeter och 9,2 kW värmepump. Rekommendationerna då var att 6 kW skulle räcka men det hade varit i underkant. Dock beror effektbehovet på många faktorer och är svårtbedömt. Kör man bara juni-augusti så behövs mindre effekt än om man kör maj-september.

Jag gissar att du behöver ha 5-7 kW men skulle nog välja 7 kW.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad Ramsten89

SV: Elpatron elfråga
« Svar #21 skrivet: juni 04, 2017, 12:58:01:01 »
Okej. Bättre att köra för stort. Tack för hjälpen:)

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Elpatron elfråga
« Svar #22 skrivet: juni 04, 2017, 19:11:51:51 »
Okej. Tack för all tips och hjälp. Vad tror du man behöver för storlek på värmepump? Min pool är 6x3x1.32.

Pahlén har som tumregel att dimensionera elpatron med 300W/kvm för en pool i mitten av Sverige som är isolerad och har pooltäckning när den inte används. Detta ger då 5,4kW. Utifrån detta kan du sedan resonera dig kring storlek/modell på VP.

Är det något speciellt märke du funderar på? Letar du G&J eller Pahlén så kan jag hjälpa dig med dimensionering. Skicka PM.

//Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad nyburjare

SV: Elpatron elfråga
« Svar #23 skrivet: juni 05, 2017, 10:46:55:55 »
Jag har ingen manual. Hittade denna på pahlens hemsida så antog att de var rätt. Är det JÄTTE dyrt med elpatron eller bara dyrt? :D har haft planer på att köpa in solvärme också.

Har man ett eget litet kärnkraftverk hemma... då är det inte dyrt  <antman>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag