CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gecko MSPA överhettad värmare  (läst 2951 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Antela

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Gecko MSPA överhettad värmare
« skrivet: december 27, 2016, 14:58:55:55 »
Hej!

Jag har ett gammalt SunriseSpa som jag har köpt begagnat och renoverat under sommaren. Startade det förra veckan och nu i fredags fick jag felkod HL som är att tempgivaren i värmaren indikerar 48 grader. Jag har provat att ha temperaturen ställd på 35-39 grader men när den når den inställda temperaturen så blir det FL igen och värmaren stängs av.

Vad kan detta bero på? Är det så enkelt att byta givaren på värmaren? Eller är det så att den inte stänger av värmaren när den ska?


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Gecko MSPA överhettad värmare
« Svar #1 skrivet: december 27, 2016, 21:17:42:42 »
Det låter som om det blir för varmt i värmaren efter ett slag. Är flödet kanske för dåligt eller nästan obefintligt så att värmaren inte kan göra sig av med värmen ? Kontrollera att ni har ordentligt cirkulation först. Att temperaturgivaren skulle vara sönder låter mindre troligt om inte det finns olika givare för larmet och det som sköter värmeregleringen.

Utloggad Antela

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Gecko MSPA överhettad värmare
« Svar #2 skrivet: december 27, 2016, 22:23:59:59 »
Jag var ute och kikade nu precis och cirkpumpen lät lite konstigt, precis som att det var luft i pumpen, så jag sölade en stund och det verkade tystna.

Men så sänkte jag temperaturen så hör man att det klickar i skåpet, då körs cirkpumpen ett par minuter för att kyla värmaren lite. Men när pumpen stannade så hörde jag att värmaren fräste en stund för att sen klicka och få HL igen.

Så det verkar som att värmaren inte stängs av när den ska. Sitter väl nått relä till den som kanske har hängt sig.

Det sitter en tempgivare som mäter vattentemperaturen och en sitter på värmaren för att skydda värmaren för att överhettas men den fungerar ju bevisligen eftersom den slår ifrån.

Utloggad Antela

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Gecko MSPA överhettad värmare
« Svar #3 skrivet: december 28, 2016, 10:17:11:11 »
Det verkar som att relät till värmaren hade fastnat, så värmaren stängdes aldrig av. Ett litet knack på relät så stannade värmaren.

Så nu får jag försöka hitta ett nytt relä och byta det, sitter ju självklart lödat på kretskortet så jag får hitta någon som är duktig på att fixa sånt med :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag