CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Timer till luftvärmepump  (läst 9357 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Timer till luftvärmepump
« Svar #10 skrivet: juni 17, 2015, 13:44:34:34 »
Min G&J har ingen inbyggd timer som man kan ställa, däremot så kan det med jänmna mellanrumm starta cirkulationspumpen för att "känna av" om det behövs värme, gör det det så kör den tills värmen är uppnådd.

Om jag kommer ihåg att kolla ikväll så ska jag se om jag har timer i min G&J. Hämtade en manual på deras hemsida, osäker på om den är till min eller inte. Sidan 12 visar timern.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad x man

SV: Timer till luftvärmepump
« Svar #11 skrivet: juni 17, 2015, 14:20:03:03 »
Nu har jag äntligen fått tag i rätt person på Gullberg & Jansson som säger att:

Det spelar ingen roll om lv-pumpen går igång (blir spännigsatt) en stund innan eller efter att c-pumpen börjat jobba.
Dessutom tycker dom att det är bra att lv-pumpen har en extern timer som gör lv-pumpen strömlös på natten (då c-pumpen är avstängd). Tydligen så gör lv-pumpen en del startförsök trots att den inte har någon cirkulation genom sig och då är det bra att den är strömlös för att undvika detta.

Med andra ord så kör jag på som jag alltid gjort dvs. med extern timer som drar igång lv-pumpen lite innan c-pumpen startar och att lv-pumpen går en liten stund efter att c-pumpen stannat på kvällen.

//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad bengtner

SV: Timer till luftvärmepump
« Svar #12 skrivet: juni 17, 2015, 14:57:41:41 »
Jag har en lösning som Erik J beskriver. Dvs. jag låter värmepumpen styra cirkulationen, men jag har också en "OR" funktion så att en separat  klocka kör cirkulationen även om jag inte har något värmebehov. Fungerar fin-fint. Jag har en G&J VP och använder en utgång från denna in till en kontaktor som får sin spänning antingen från ett tidur eller från VP:ns utgång.

Det fungerar t.o.m. att slå på VP:n när allt står still går cirkulationen igång och kör så länge VP:n går. När önskad temp uppnås eller om VP:ns timer slår ifrån, så stoppar cirkulationen. Och skulle VP:n slå av pga. för att önskad temp har nåtts och detta innfaller under uppsatt pump-cykel, så fortsätter cirkulation fast VP:n slått av.

Fungerar perfekt!
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

magnussk

  • Gäst
magnussk
SV: Timer till luftvärmepump
« Svar #13 skrivet: maj 25, 2016, 16:47:42:42 »
Väcker liv i denna tråden. 
Är intresserad av inkopplingen som bengtner gjort.
Har försökt hitta en kontaktor med 2 separat inkommande styrningar.
Fungerar det att köra in spänningen från båda VP och tidur på samma plint på kontaktorn?  Funderar mest på vad VP tycker om att få spänning bakvägen när timern slår till.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag