CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fjärrvärme för uppvärmning  (läst 13585 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fjärrvärme för uppvärmning
« Svar #10 skrivet: augusti 08, 2014, 09:08:43:43 »
Bara du fixar en byggtråd med massor av bilder så är vi nöjda.  <antman>
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Fjärrvärme för uppvärmning
« Svar #11 skrivet: augusti 08, 2014, 09:10:46:46 »
Jag borrade två 50 mm hål i grundmuren av betonghålsten med hålsåg för betong inköpt på Jula efter tips här. Hålsågen klarade precis de två hålen men var väldigt trött på slutet. Har du något tuffare matrial i grunden så kanske inte den billiga hålsågen duger eller så går det åt två hålsågar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

DBackel

  • Gäst
DBackel
SV: Fjärrvärme för uppvärmning
« Svar #12 skrivet: augusti 12, 2014, 20:28:52:52 »
Hoppas det löser sig Bullemannen.

Min pool värms mha fjärrvärme. Växlaren är placerad inne i huset (källaren) vilket funkar riktigt bra. Jag har tom pump och filter där.

Tekniska Verken i Linköping som omnämts tidigare kräver numer att poolväxlaren placeras på sekundärsidan, dvs efter husets värmeväxlare. Det beror på att man haft två tillbud varav ett resulterade i att en pool fylldes med 90 tradigt vatten. Jag skulle inte ha velat doppa mig i det. Tillbudet berodde på att växlaren läckte och fjärrvärmevattnets relativt sett höga tryck gjorde att "kallvattnet" trycktes undan.

Värmeväxlaren är satt på en egen radiatorkrets. Jag kan stänga av de båda kretsarna var för sig men det stora problemet kvarstår, givaren som känner av utetemperaturen talar om för husets växlare att dra ner värmen på sommaren... Jag har fått givaren "omprogramerad" så att den har en annan "kurva" och ger värme redan vid höga utetemperaturer. Är dock inte det mest energieffektiva.

De som installerade poolvärmen till fjärrvärmen före regeländringen kan skatta sig lyckliga för de slipper en del klurande...

Utloggad Bullemannen

SV: Fjärrvärme för uppvärmning
« Svar #13 skrivet: augusti 19, 2014, 08:20:50:50 »
Hoppas det löser sig Bullemannen.

Min pool värms mha fjärrvärme. Växlaren är placerad inne i huset (källaren) vilket funkar riktigt bra. Jag har tom pump och filter där.

Tekniska Verken i Linköping som omnämts tidigare kräver numer att poolväxlaren placeras på sekundärsidan, dvs efter husets värmeväxlare. Det beror på att man haft två tillbud varav ett resulterade i att en pool fylldes med 90 tradigt vatten. Jag skulle inte ha velat doppa mig i det. Tillbudet berodde på att växlaren läckte och fjärrvärmevattnets relativt sett höga tryck gjorde att "kallvattnet" trycktes undan.

OK, DBackel, det du skriver gör att jag börjar förstå.
Följande tankar har snurrat i mitt huvud:
1. Det paket som Öresundskraft vill att jag ska köpa, se bild, innehåller en värmeväxlare som ska värma vattnet som sedan ska in i den värmeväxlare som jag köpt på Rubinpool.

2. Varför först en värmeväxlare som värmer vattnet till en annan värmeväxlare som sedan värme poolvattnet.
Det borde räcka med en värmeväxlare.
Jag vill ju inte ha en effektförlust.

Men om det finns en risk att värmeväxlaren är feltillverkade eller på annat sätt släpper in hetvattnet i poolen så antar jag att det är anledningen till att det behövs två värmeväxlare.
Det fördyrar lösningen rejält men vad jag förstår, kanske nödvändigt.

Utloggad Bullemannen

SV: Fjärrvärme för uppvärmning
« Svar #14 skrivet: augusti 19, 2014, 08:25:49:49 »
för info.
Priset för fjärrvärmen från Öresundskraft, under juni - augusti är 12,25 öre/kWh ink moms.

Mikael Lindgren

  • Gäst
Mikael Lindgren
SV: Fjärrvärme för uppvärmning
« Svar #15 skrivet: mars 05, 2015, 11:51:40:40 »
Hej, jag bor i Jönköping och vi har ett sommarpris på 12.5öre/Kwh mellan 1/5 - 30/9 (inga extra kostnader för inkopplad växlare), tänkte dela med mig om min installation.

Jag köpte mig en Värmeväxlare Hi-Flow från Pahlén och kopplade in den på Primärvattnet från fjärrvärmen, kravet de hade var att den skulle klara trycket vilket Hi-Flow gör. Jag ville ha maximalt effekt på sommartid då den vanliga värmen i huset inte är påslagen.

Växlaren sitter kopplad i serie efter sandfilter och flödet på primärvattnet igenom den styr jag via ett dykrör i poolvattnet in i den och med en självverkande ventil (Danfors AVTB 0-40). Cirkulationen genom växlare görs av den vanliga cirkulationen på primärsidan så jag behövde ingen cirkulationspump.  O0
Allt sitter i garaget intill poolen. När cirkulationspumpen till poolen stannar stänger ventilen automatiskt flödet till värmaren då den den inställda tempen på 29.5gr är uppnått. Ventilen öppnar så att det genomströmmade poolvattnet håller inställd temperatur.
(Växlaren ger max 75Kw och med sommar tempen på primärvattnet (ca 70gr) ger växlaren max ca 30 Kw)

(Bifogar en bild precis efter när rörfirman var klar, nu är primärrören väl isolerade då de blir mycket heta :) )

Mikael Lindgren

  • Gäst
Mikael Lindgren
SV: Fjärrvärme för uppvärmning
« Svar #16 skrivet: mars 05, 2015, 12:03:52:52 »
Vill också tillägga till mitt tidigare inlägg att ventilen sitter på retursidan och att jag har en ventil för att reducera flödet då jag inte vill att den ska värma med fulleffekt av säkerhetsskäl då det inte är nödvändigt.

Utloggad egerskog

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: nrk
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastar 3,6 1,3
    • Visa profil
SV: Fjärrvärme för uppvärmning
« Svar #17 skrivet: april 06, 2015, 00:15:15:15 »
Vill också tillägga till mitt tidigare inlägg att ventilen sitter på retursidan och att jag har en ventil för att reducera flödet då jag inte vill att den ska värma med fulleffekt av säkerhetsskäl då det inte är nödvändigt.
Om du tom begränsar primärsidan med en trimventil så verkar du ha effekt så det räcker. Men är din installation verkligen motströms kopplad?
Man tappar ganska mycket effekt med en fel koppling.  Som jag läser din bild kommer poolvattnet från vänster till höger. Och primärsidan går också från vänster till höger = inte motströms
Jag kan gissa fel.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag