VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: LF och HFL felmedd  (läst 1912 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hfgl555

LF och HFL felmedd
« skrivet: juni 14, 2020, 15:26:42:42 »
Hej!
Vi har köpt ett hus med tillhörande spabad. Vi vet inte fabrikatör. Den stod oanvänd nu i vinter. Har rengjort med rörcleaner. Fyllt på och tömt vatten 2-3 gånger. Jetmunstyckena funkar, de tre stycken knapparna pump 1,2,3 funkar och den börjar värma men sedan visas detta medd. LF och ibland HFL.. Och uppvärmningen stannar. Vet någon vad problemet kan vara? Har läst om luftning och rengöring av pump men har som sagt ingen aning hur detta görs. (Har ingen bruksanvisning som sagt). Tacksam för hjälp!

Boendes i Ockelbo.
« Senast ändrad: juni 14, 2020, 15:33:01:01 av Hfgl555 »

Poolgiganten

Utloggad Lassse

SV: LF och HFL felmedd
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2020, 20:09:21:21 »
Testa att starta det utan filter.

Utloggad Hfgl555

SV: LF och HFL felmedd
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2020, 06:51:31:31 »
Funkade inte, har luftat pumpen också. Felmedd LF igen...

Utloggad Hfgl555

SV: LF och HFL felmedd
« Svar #3 skrivet: juni 15, 2020, 14:17:02:02 »
Tack Lasse för tipset. Här är två bilder till på systemet, tacksam för all hjälp som sagt!

Utloggad Lassse

SV: LF och HFL felmedd
« Svar #4 skrivet: juni 15, 2020, 16:12:04:04 »
Hör du att cirkpumoen går?
Kan vara att den är slut i lager så den går en stund och sen stannar,men då brukar säkring lösa.

Har du avstängnings ventiler så stäng dom och lossa på pumpanslutningen och känn om pumpen går trögt

Matte79

  • Gäst
Matte79
SV: LF och HFL felmedd
« Svar #5 skrivet: december 13, 2020, 17:01:24:24 »
Hej.
Har du fått någon lösning på ditt problem? Jag har nämligen precis samma problem och känner att jag kört fast i min felsökning.

Utloggad Glenno

SV: LF och HFL felmedd
« Svar #6 skrivet: januari 16, 2021, 15:38:28:28 »
Jag hade samma fel och då var det en kondensator som var trasig vilket gjorde att pumpen inte drog igång på läge 1 i samband med värmning av vatten. Så värmaren värmde och vattnet stod stil så ”värmeskyddet” löste ut.
Ibland fungerade det och pumpen gick igång som den skulle, och alltid när jag stod där och felsökte och startade pumpen manuellt.

Kondensatorn gick på typ 200:- och det bytte jag själv.

Utloggad TommyC

SV: LF och HFL felmedd
« Svar #7 skrivet: januari 17, 2021, 08:12:35:35 »
Att motorkondensatorn tappar kapacitans är det vanligaste felet hos enfas AC-motorer. Den här motortypen har två lindningar. Kondensatorns uppgift är att fasförskjuta strömmen till den andra lindningen. När kapacitansen sjunkit för mycket kan motorn inte starta. Flera typer av kondensatorer har problem med livslängd. Även de bästa kvalitéerna har begränsad livslängd. De billigaste är rent skräp. Förhöjd temperatur förvärrar problemet. Inte ovanligt att de billiga tar slut inom det första året. De bra håller ofta runt 10 år om temperaturen hålls nere. Trefasmotorer har ingen kondensator.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag