VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp en ensamstående mamma med pool!!!  (läst 4450 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eliza

  • Gäst
Eliza
Hjälp en ensamstående mamma med pool!!!
« skrivet: juli 29, 2013, 21:06:38:38 »
Haloj!
Jag sliter mitt hår här hemma fick en pool i present och har idag inhandlat ett startkit Clear Pool från leksaksaffären här i byn. Enligt försäljaren så skulle allt stå i broschyren hur man gick tillväga men ja fattar nada!! Och nu med facit i hand fattar ja att jag köpt ett kemilabb å ja är ingen kemist! haha.. Kan nån vänlig själ hjälpa mig räkna ut hur mycket ja ska ha i min pool tack.
Min pool rymmer ca 5,8 M3 om ja räknat rätt.
Enligt PH stickan så är det för långt under 6,8 och jag behöver få upp det för att kunna klorera. Hur mycket av PH Granulat ska jag lägga i? Samt hur mycket klor?
Alkalinity värdet är 0 enligt stickan.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Hjälp en ensamstående mamma med pool!!!
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2013, 21:51:39:39 »
Ja 6.8 i pH är helt klart för lågt. Du bör upp till ca 7.2 eller så för att inte få vatten som ger ögonirritation eller ökad risk för korrosion. Hur mycket medel som krävs beror på vilket medel du har köp, men det brukar finnas doseringshjälp på förpackningarna. Du behöver klorera lite extra det första vid uppstarten, sedan håller du kloret på lämpligt värde (kanske 1.0, beror på hur mycket det badas i poolen). Det finns olika slags klor med lite olika egenskaper. Alkalinitetsvärdet är ju så lågt som det går om värdet stämmer - det verkar som om just alkalinitet är svårt att mäta med stickor, många här på forumet klagar över detta. Alkaliniteten är inget problem om du bara klarar att hålla pH-värdet OK. Alltför lågt alkalinitet ger stora och snabba pH-svängningar, alltför hög gör att det fodras massor av pH-justerande medel för att få någon effekt. Själva mäter vi inte alkalinitet utan håller pH och klor korrekt med ett autodosersystem, men till en mindre pool som din är detta knappast något alternativ.

Eliza

  • Gäst
Eliza
SV: Hjälp en ensamstående mamma med pool!!!
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2013, 23:07:20:20 »
Hej å tack för svar!
Jag har köpt startkit Clear Pool tänkte lägga in en bild här men hittar inte den funktionen.  >:D på burken står det Clear Pool höjer PH men bruksanvisningen fattar jag nada av som står på burken.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp en ensamstående mamma med pool!!!
« Svar #3 skrivet: juli 29, 2013, 23:18:50:50 »
Alkaliniteten är (på de stickor jag använder) helt OK att kolla värdet på stickor. Däremot är det pH och klor som är (i alla fall i mitt fall) helt värdelöst på stickor.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Hjälp en ensamstående mamma med pool!!!
« Svar #4 skrivet: juli 29, 2013, 23:34:33:33 »
På burken ??? Är det bara ett medel som skall klara allt ? I så fall är jag mycket tveksam till hur det kommer att fungera. Diverse undermedel dyker upp på marknaden då och då och för det mesta håller de inte alls vad de lovat. Att reglera pH och att desinficera vattnet är två olika saker och brukar kräva två olika preparat. Om jag nu förutsätter att du kör ett "normalt" klorsystem, där alltså klor i en eller annan form är det som desinficerar vattnet och håller det badbart, så måste pH hållas inom gränserna, normalt mellan 7.2 och 7.6. För lågt pH ger irriterande vatten och risk för korrosionsskador på vissa material. För högt pH gör att kloret förlorar det mesta av sin verkan så att alger eller bakterier får en chans att få fäste i poolvattnet.

Nu verkar det som om medlet du tänkt använda är något klorfritt alternativ om det nu är detta http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Utomhus-sommar/Pool/Clear-Pool-36477/ som du avser ? I så fall hittar du ju anvisningen genom att följa länken som jag gav. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av medlet i fråga, men är allmänt skeptisk till de olika klorfria alternativ som tagits fram (t.ex. Baquacil). Det låter som om de flesta förr eller senare får problem med sådana medel och därför håller jag mig till klorsystem som är standard för poolrening sedan decennier.

Om det är det medlet så står det att medlet är pH neutralt, d.v.s. medlet i sig självt ändrar inte ditt pH. I så fall gäller det ju att du får använda andra medel för att justera pH. Allt beror då på vilket vatten man har och vad det håller för pH. Man kan inte gissa detta utan måste mäta. När man väl har kommit underfund med hur ens eget vatten fungerar (kan vara väldigt olika, vi har t.ex. brunnsvatten och det skiljer sig oftast från kommunalt vatten) så är det inte särskilt svårt. Vi doserar klor med automatik men det går utmärkt att dosera kemikalier för hand också. Det gäller bara att inte glömma bort poolen en tid. Det är mycket lättare att hålla en pool i gott skick än att få ordning på det hela om det fått skena iväg och man fått t.ex. algblomning i poolen.

Mängden klor (eller annat medel) beror bl.a. på hur mycket det badas och hur mycket skräp som hamnar i poolen. Många badande ? Jord som blåser i ? Löv i poolen ? Allt sådant driver upp behovet. Vi har en inomhuspool så vi slipper löv och jord, men skräp från badande kommer ju ändå. Många barn som badar  ger lite extra belastning, precis som när man t.ex. har poolparty.

Utloggad mikblizz

  • Mik
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool+en kall=Gott :-)
    • Visa profil
SV: Hjälp en ensamstående mamma med pool!!!
« Svar #5 skrivet: juli 30, 2013, 00:02:08:08 »
Har antagit att det är detta kit du har och då bör nedan råd stämma:
http://www.chemoform.se/clearpool3.html

När var sista utgångsdatum på stickorna, noll på alkalinitet (kommunalt eller brunnsvatten) kan inte stämma om det är ny upphällt vatten? Skulle strunta i alka just nu eller köpa nya färska stickor som i alla fall ger en fingervisning om läget.

Doseringsanvisningen på PH+ brukar vara ca 100 gr/10 kbm för höjning av 0,1 pH enhet.

Skulle i ditt fall sprida ca 50-75g över ytan och röra om och köra pumpen två timmer (eller över natten om man inte har så bråttom) och ta ett nytt test.  När du är uppe i ca 7,2 så ta kloret.

I start kit brukar det bara vara med snabbklor med 56 % aktivt klor. I så fall skall du för att gå från 0 till 1 använda ca 10g. Men första gången är det bra att chocka och då kan man i ditt fall lägga i 30-40g första gången och köra med pumpen över natten.

Glöm inte köra pumpen så att vattnet omsätts 3-4ggr/dygn så kolla hur mycket pumpen pumpar i liter per timme och sätt den på en timer. Kör du pappersfilter så byt detta ca vart 14:e dag och använd resten av medlen vid behov.

Efter nån vecka till nån månad så får man kläm på det, häll i medel -> mät, hellre för lite än för mycket innan du fått kläm på det. Lukta och känn på vattnet och chocka nån gång i månaden så kommer vattnet vara fint länge!
Bestway 305 (3500l)
Basic 3 (SF pump 4000l/m, 0,25 hk /200W)
El Nino solvärmare
Intex saltvattensystem med kopparjoner CS8220 (CG-54602)
Pooltemp & styrning på pumpen i mobilen (Switchking & TellstickDuo, Tempgivare 36-1797)

Eliza

  • Gäst
Eliza
SV: Hjälp en ensamstående mamma med pool!!!
« Svar #6 skrivet: juli 30, 2013, 11:14:59:59 »
Tack Mikblizz Det är det kitet jag köpt och ja kommer inte köpa det igen!
Vi har använt poolen i några dagar innan jag fick höra att man även skulle klorera dessa lekpooler och jag har eget vatten här hemma. Ska göra som du skrivit och hoppas på det bästa. Med vänlig hälsning Eliza

Utloggad mikblizz

  • Mik
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool+en kall=Gott :-)
    • Visa profil
SV: Hjälp en ensamstående mamma med pool!!!
« Svar #7 skrivet: juli 31, 2013, 13:22:19:19 »
Du har köpt ett kemi labb och det är farliga grejor (speciellt för barn)  >:D

Tycker inte 5800liter är lite, det tar väl en stund att fylla, kan jag tänka mig ::)

Grejorna är det inget fel på men teststickor är färskvara (skulle säga dagar oavsett om burken är öppnad och håller en säsong) och av varierande kvalitet, tyvärr!

Du får avgöra vilken nivå du vill hamna på med tanke på att alternativet är att byta vatten oftare vilket kan ta mycket tid och energi i anspråk också!

I och med att du har eget vatten så är det svårt att veta ditt utgångsläge och då hur snabbt vattnet kommer bli dåligt om du inte gör något alltså sätter rätt PH, alka mm.

Största boven som gör vattnet dålit är värmen vilket ju oftast är något man vill ha mycket av i poolen  och rena filter i pumpen är också något som gör vattnet bättre <sol>

Kör du kemist spåret så kan man få räkna med att det tar några dagars/månaders läsande och labbande innan du får ett fint vatten ;)

Lite saker att ta med dig på vägen på kemist spåret:
Har ni någon gång testat ert vatten (t ex http://www.brunnsvatten.se)?
(Lättare att veta sitt utgångsläge och ha något att testa sina stickor mot om man gör ett regelbundet prov)
Det finns mer teknik/rengörningsämnen för att minimera arbete och klorlukt mm men nu när du köpt detta kit så tycker jag att ni ska köra slut på det. Sedan känner ni vilka ev nackdelar det har och kör vidare eller provar något annat.

En kristallklar pool med rätt temp är bland det bästa som finns för varma sommardagar <antman>  8)
Bestway 305 (3500l)
Basic 3 (SF pump 4000l/m, 0,25 hk /200W)
El Nino solvärmare
Intex saltvattensystem med kopparjoner CS8220 (CG-54602)
Pooltemp & styrning på pumpen i mobilen (Switchking & TellstickDuo, Tempgivare 36-1797)

Utloggad Erica

SV: Hjälp en ensamstående mamma med pool!!!
« Svar #8 skrivet: juli 31, 2013, 13:45:11:11 »
Jo visst det finns ju automatik att köpa, men för en miondre pool blir väl investeringskostnaden i förhållande till poolpriset väl högt. Autodosersystem har gått ned rejält, från ca 50.000:- för ett antal år sedan till runt EUR 1000:- om man ser sig om på webshopar idag, men det är ju ändå en hel del pengar.

Vattenbyten fungerar bara för de allra minsta poolerna. Byter man vattnet ofta så får man ju oftast också en kall pool, eftersom vattnet in inte brukar vara särskilt uppvärmt. Kör man elvärmare för att få upp temperaturen så har man snart betalt mer än vad kemikalierna skulle ha kostat bara i uppvärmningskostnader, och dessutom har man ett vatten vars bakteriefrihet man inte kan vara säker på.
« Senast ändrad: juli 31, 2013, 15:46:37:37 av Erica »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag