VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mina erfarenheter  (läst 4821 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
Mina erfarenheter
« skrivet: augusti 09, 2006, 12:05:29:29 »
Vilket forum!
Var fanns ni när jag behövde er!?

Komplett poolpaket heter det i många annonser. Det var just vad vi ville ha när vi i början på 2004 bestämde oss att köpa ett splitter nytt hus och ”då vi ändå höll på” förverkliga min pojkdröm, en pool.

Först kontaktades Folkpool (varför valde jag inte dom!?) som kom på besök en lördag förmiddag i februari. Vi möttes vid det ännu ej köpta nya huset och säljaren blev förtjust. ”Perfekt tomt för en pool”. Jag berättade att jag INTE ville göra något själv alls. Bara bada!
Vi skulle flytta in i maj 2004 och jag hade ingen lust att stå och jobba med ett poolbygge samtidigt med allt annat arbete som en stor flytt innebär. Jag vill ha ett ”komplett paket”, sa jag.

Folkpolarn grunnade och kom med en rad goda tips som genast förändrade min ursprungsidé
och som jag skriver under på så här i efterhand:

1. Poolen skall ligga i direkt anslutning till din uteplats. Inte utslängd på tomten. Så nära som möjligt alltså, inga glapp.
2. Välj två lampor i poolen. Man snålar ofta här och tar en. Men 2x300W betalar sig.
3. Välj luftvärmeväxlare som uppvärmning, glöm solpaneler som står och kluckar oavbrutet längs väggen upp till taket. Dessutom får du inte den värme du vill ha.
4. Använd STEN vid markläggning runt om, inte trätrall. Vad är detta för helsvensk tossig idé med trä? Sten är tåligare, snyggare och urlätt att underhålla.

När vi hade diskuterat ett tag om hur vi skulle ha det och jag frågade om vad allt, inklusive schaktarbete, skulle gå lös på svarade säljaren, ”ja säg 300 000 kronor så behöver du inte bli överraskad på slutet”. Men nåt ”paket” kunde han inte erbjuda. Schakt, elarbete och markåterställning fick jag anlita andra hantverkare för.

Hm. Vad är detta tänkte jag. Varför erbjuder ingen färdiga paketlösningar i denna bransch?
Och 300 000!? Mycket. Vi skulle ju inte ha en betongpool precis så jag tyckte det blev väl dyrt, kontaktade så Lagunpool i stället. Där tyckte man också att 300 000 var en "himla massa pengar för en sådan liten pool" (6x4). Valet föll därför på Lagunpool.

Jag måste säga att under sommaren 2004 flög skilsmässohoten genom vårt nya hus mer än två gånger. Min fru var helt i upplösningstillstånd över vad ”jag hade gjort” med vår fina nya tomt. Lagunpool hade utlovat att allt skulle fixas av dom. Dom hade egna ”kontakter” med grävare och jag minns grävmaskinistens ord om att vi skulle ”bada inom en vecka” när han satte skopan i marken den 5 maj 2004.

Poolen stod färdig i slutet av juli samma år. Vilken resa. Vilken mardröm. Tänk alla misstag man kunnat undvika om detta forum funnits då…

Jo slutnotan? 290 000 kronor.
Tack för kaffet.

Men idag kan jag bara konstatera att vi har den underbaraste uteplatsen av alla (nåt som säkert alla poolägare tycker).

Ska försöka lägga in bilder på bygget (före & efter):





« Senast ändrad: augusti 10, 2006, 09:46:49:49 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Poolgiganten

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Mina erfarenheter
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2006, 12:16:08:08 »
Välkommen till Poolforum. Va kaxigt att komma hit och slänga ur sig en massa rätt och fel direkt.

Jag ser det såhär:
Du skrev:
Folkpolarn grunnade och kom med en rad goda tips som genast förändrade min ursprungsidé
och som jag skriver under på så här i efterhand:

1. Poolen skall ligga i direkt anslutning till din uteplats. Inte utslängd på tomten. Så nära som möjligt alltså, inga glapp.  Detta är väl upp till var och en ? Det finns inga ska här.
2. Välj två lampor i poolen. Man snålar ofta här och tar en. Men 2x300W betalar sig.Detta är direkt felaktigt att bara generalisera så, i min pool skulle det inte funka med två lampor, vill ej ha en lampa som lyser mitt i ögonen när jag sitter på mitt trädäck ;)
3. Välj luftvärmeväxlare som uppvärmning, glöm solpaneler som står och kluckar oavbrutet längs väggen upp till taket. Dessutom får du inte den värme du vill ha. vi har diskuterat detta här en del, för min del har det varit klockrent med solfångare denna sommar. Och de kluckar inte, och de står ej mot en vägg
4. Använd STEN vid markläggning runt om, inte trätrall. Vad är detta för helsvensk tossig idé med trä? Sten är tåligare, snyggare och urlätt att underhålla. Va fel du har som säger åt andra vad som är snyggt.


Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Mina erfarenheter
« Svar #2 skrivet: augusti 09, 2006, 12:24:54:54 »
Bäste Gutavsson

ber om ursäkt om du känner dig tilltufsad av mitt språkbruk (noterar trätrallen på din bild). ; )

Ja du har givetvis rätt att det som är rätt för en kan vara direkt fel för en annan. Jag redogjorde mest för vad folkpolaren sade till mig och som jag så här i efterhand tyckte var de bästa råd jag kunnat få. Jag håller med honom i allt där.

Han talade om anslutningsrören till solpanelerna uppe på taket. Dessa rör skulle komma att gå uppför vår husvägg och ständigt ge vattenljud ifrån sig (förutom att de är rent fula).
Så sa han och jag ångrar inte att vi valde Pahléns värmepump som står på baksidan av huset.

Återigen sorry om jag lät raljant och/eller dumdryg i mitt första inlägg.
Trä är skönt att gå på.
« Senast ändrad: augusti 09, 2006, 14:28:21:21 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Mina erfarenheter
« Svar #3 skrivet: augusti 09, 2006, 12:37:50:50 »
Lugnt. Välkommen är du iallafall  <sol>

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mina erfarenheter
« Svar #4 skrivet: augusti 09, 2006, 14:05:02:02 »
Sten har som jag ser det två fördelar, det är snyggt och håller länge.
Nackdelarna är det förhatliga gräset som växer som bäst där man inte vill ha det., dessutom så följer det med mycket mer skräp i poolen om man har plattor, med trätrall är det mer skräp än man tror som istället söker sig ned i springorna.
De jag känner som har plattor är bara riktigt nöjda just när de lagt om plattorna och rensat bort allt ogräs.

När det gäller uppvärmningen så håller jag också på värmepump, men i sommar har nog säkert solfångarna fungerat pefekt för de flesta.

Vad gäller lampan så tycker jag att det räcker mer än väl med 1 lampa i vår 4 X 8 meters pool, har iofs aldrig sett en pool med två lampor i, så jag har svårt att uttala mig om skillnaden. Vi har i alla fall nog ljust i vår pool med en lampa.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Mina erfarenheter
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2006, 14:09:04:04 »
Hej Eone,

Och välkommen! Jag reagerade faktiskt lite som gustavsson när du skrev ditt inlägg men orkade inte kommentera! Har personligen hört från folk som har sten runt poolen att dom aldrig vill ha det mer för att det kommer upp så mycket skit mellan stenarna som dras ner i poolen! Är tydligen ganska svårt att få dom att ligga bra runt poolen också (något med att marken tydligen sjunker en del där man har fyllt igen) Nåja snyggheten kan jag hålla med om jag gillar sten på det sättet! men jag har själv byggt trädäck. Det är lite svårt med sten när man byggt en ovanmarkpool!  <help>

Jag köpte också min pool från Lagunpool fast bara poolen och pumpen inte resten! Jag är dock grymt nöjd med dom som leverantör. Köpte också en Pahlens maxitemp 35 vilket absolut var det bästa jag gjort! Folkpool ringde jag till 4 gånger och varje gång lovade dom att ringa upp för att boka en tid men inget hände så..............!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Mina erfarenheter
« Svar #6 skrivet: augusti 09, 2006, 14:16:59:59 »

hej Lundberg (och Richard)
Jag ställde just en fråga till dig i en annan sträng om just dina erfarenheter av Lagunpool.

Jo det kommer väl upp en del sandkorn ibland som följer med ner i poolen.
Men whatta hey, vad har man bottensugen till... :)
Och jag lovar att jag kan räkna gruskornen på kvällen efter en dags badande.
Fler är dom inte.

Men Lagunppol. Grymt nöjd säger du.
Jo jag tycker väl inte dom är sådär helt dåliga heller.
men min fru säger att dom är "skojare". Håller nog inte riktigt med.
Men har du fått några garantier i dina affärer med dom?
Jag är för skakis att ringa och fråga, fruktar det värsta.
-Garanti? På stommen??
Nähäädu...he-he...
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Mina erfarenheter
« Svar #7 skrivet: augusti 10, 2006, 13:29:24:24 »
Jag antar för övrigt att din stomme precis som annat måste följa konsumentköpslagen så 2 år för fabrikationsfel kommer domk ju aldrig ifrån! Men jag har för mig att jag har sett att dom annonserar visa av sina pooler med 10 års garanti på just stomme! Står det inget i katalogen?

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Mina erfarenheter
« Svar #8 skrivet: augusti 10, 2006, 13:35:21:21 »

Nix. Nada.

Skall dock ta mod till mig och författa ett kort mail med enklel fråga i ämnet till dom.
Snart.
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan