VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Öppet eller nergrävd slang/rör T&R hus-pool ?  (läst 8126 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PoolarenJocke

Öppet eller nergrävd slang/rör T&R hus-pool ?
« skrivet: februari 26, 2012, 21:53:25:25 »
Hej!
Har villa uppvärmd med fjärrvärme. Avser att värma poolen med fjärrvärme också.
Avståndet för slangen mellan pool och anslutning till fjärrvärmen i garaget är ca 20-22 meter ENKEL väg.
1) Är detta avstånd ett bekymmer för att värma med fjärrvärme?
2) Vad skulle ni rekomendera: lägga värme-rören fritt öppet under altanen eller gräva ner?

Tack för hjälpen! / Mvh Jocke

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Öppet eller nergrävd slang/rör T&R hus-pool ?
« Svar #1 skrivet: februari 27, 2012, 16:26:07:07 »
Jag tror inte att det avståndet är några problem alls. Men jag skulle gräva ner slangarna. Mest för att skydda dem mot gnagare och eventuell fysisk åverkan.

Utloggad Erica

SV: Öppet eller nergrävd slang/rör T&R hus-pool ?
« Svar #2 skrivet: februari 27, 2012, 19:03:17:17 »
Antar att du tänkt sätta värmeväxlaren i garaget och köra poolvattnet i de långa slangarna ? Att köra fjärrvärmen i sig självt i så långa rör kräver mycket välisolerade rör om inte för mycket värme skall försvinna på vägen. Även om man kör poolvattnet så bör man nog isolera slangarna något, i vart fall om man tänker hålla hög pooltemperatur. Det finns ju bra rörisolering att köpa men med de längderna så kostar det ju en del. Vi isolerade våra slangar som går i ett utrymme i grunden (inomhuspool), men det handlare ju om avstånd på under 10 m.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Öppet eller nergrävd slang/rör T&R hus-pool ?
« Svar #3 skrivet: februari 27, 2012, 20:07:06:06 »
Om det är 50 mm PEM-slang så rekommenderar jag i alla fall att du ska isolera. det billigaste jag hittat (har inte köpt än, ska göra det och isolera mina rör) är 49 kr/m för Tubolit 54, 20 mm isolering. 40 m sådan kostar "bara" 2000 kr, en liten summa i det stora poolprojektet.

Hur lång tid det tar att tjäna igen den summan i värmeförluster får gärna någon annan räkna på, för det överstiger min förmåga.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Öppet eller nergrävd slang/rör T&R hus-pool ?
« Svar #4 skrivet: februari 28, 2012, 07:43:19:19 »
Istället för traditionell rörisolering, varför inte bygga en liten låda av vanlig billig s80 frigolit från byggmax? Kanske lite mer pyssel, men ändå enkelt.

....så tänker nog jag göra mellan pumphus och vp om det blir en lite längre sträcka...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Trollmann

SV: Öppet eller nergrävd slang/rör T&R hus-pool ?
« Svar #5 skrivet: februari 28, 2012, 12:13:01:01 »
Jag använde isolering som jag fick med i mitt pp-pool bygge mellan pool och pumphus, men menllan pumphus och vp(8 meter) så gjorde jag en låda av byggmax isolering samt 7 burkar fogskum för att limma det hela och fylla mellanrummet i lådan.
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad aromata

SV: Öppet eller nergrävd slang/rör T&R hus-pool ?
« Svar #6 skrivet: februari 28, 2012, 22:16:53:53 »
Ska man isolera är det ju viktigt att isoleringen håller sig helt torr så man får nog se upp med vilken isoleringsmatta eller frigolit man använder. Det handlar bara om ca 30 gradigt vatten så isoleringen behöver inte vara speciellt tjock egentligen.

Utloggad MathiasS

SV: Öppet eller nergrävd slang/rör T&R hus-pool ?
« Svar #7 skrivet: februari 29, 2012, 19:21:26:26 »
30 grader är inte så bara. När man drar igång poolen på våren är det kallt i backen.... Mitt i sommaren spelar det förstås mindre roll.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolaren_Jocke

  • Gäst
Poolaren_Jocke
SV: Öppet eller nergrävd slang/rör T&R hus-pool ?
« Svar #8 skrivet: mars 04, 2012, 10:22:23:23 »
Jo, tanken är 50 mm PEM-slang med pool-vattnet T&R till värmeväxlaren i garaget.
Från garaget kan jag direkt lägga slangen under inglasningen och därefter under altanen så syns den inte någonstans. känns enkelt för tömning och underhåll jmf med att gräva ner den...
Vad tror ni om att lägga den "öppet" under altanen fast med isolering runt typ Tubolit / Armaflex + gul kabelslang över för att skydda isoleringen för väta?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Öppet eller nergrävd slang/rör T&R hus-pool ?
« Svar #9 skrivet: mars 04, 2012, 16:36:38:38 »
Från leverantören fick jag information om att Tuboliten går att gräva ner. Jag förmodade att det var utan annan åtgärd, men det kanske man ska dubbelkolla.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan