CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad höjer jag först???  (läst 6019 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bellekrus

Vad höjer jag först???
« skrivet: juni 28, 2011, 08:18:42:42 »
Hejsan

För ca två veckor sedan hade jag dessa värden i poolen:

Cl: 5,2
ph: 7,8
Alk: 114

Värdena idag är:

Cl: 3,0
ph: 7,9
Alk: 055

Min slutsats: ph:t är för högt och alkaliniteten är för låg.
Nu till frågan. Vad justerar man först???

Har läst lite olika. Men tyckte att jag kommit fram till att man ska justera ph först. Men gick då in på folkpools kemikalkylator. Då kom det fram.
Mätningen av pH-värdet blir väldigt osäker om Alkalinitets värdet är fel. Justera Alkaliniteten mät sedan pH om igen.

Det enda jag hällt i poolen förutom clor är höj alkalinitet. Kommer dock inte ihåg om det var före eller efter den första mätningen.
Känns lite konstigt att alkalinitetsvärdet är så lågt...

Har köpt en ny aquacheck mätare som jag gjort båda mätningarna med.

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vad höjer jag först???
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2011, 09:18:18:18 »
Alkaniteten ska inte hoppa sådär.
Jag tror att din andra mätning gick snett.
Skaka inte av stickan innan du lägger den i läsaren.

Utloggad bellekrus

SV: Vad höjer jag först???
« Svar #2 skrivet: juni 28, 2011, 09:40:32:32 »
Jag tror jag går tillbaka till nitors enkla teststickor som man läser av själv....

Nu fick jag:

Cl: 0,8
ph: Er
Alk: 133

Alltså vad är det som händer..???
Prövar igen...

Det blev:

Cl: 2,0
ph: Er (hi)
Alt: 076

Kan det vara att ph:t är för högt och därför ställer till resultaten..???  <dontkn>

Utloggad bellekrus

SV: Vad höjer jag först???
« Svar #3 skrivet: juni 28, 2011, 10:00:51:51 »
Prövade mätaren på ett glas dricksvatten. Fick de här värdena. Någon som vet om de verkar rimliga?

Cl: 0,0
ph: 7,9
Alk: 090

Utloggad bellekrus

SV: Vad höjer jag först???
« Svar #4 skrivet: juni 28, 2011, 15:58:33:33 »
Jag svarar till mig själv hela tiden...   <hmm>

Min rubrik blev lite fel. Menade, vad åtgärdar jag först? Ph eller alkalinitet?

Nu har jag i alla fall stoppat i lite ph sänk. Tar lite i taget, så får vi se vad som händer...

Utloggad bellekrus

SV: Vad höjer jag först???
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2011, 23:35:02:02 »
Fortsätter att skriva hur det går. Kan ju hjälpa någon i framtiden =)

Har tillsatt ph- i omgångar nu. Igår ca 800g. Idag ca 1 kg. (Kan tillägga att det stod i kemikalkylatorn att jag skulle tillsätta 4 kg....)

Nu hade jag ok på alla värden

Cl: 3,3
ph: 7,3
Alt: 108

Men ska pröva imorgon oxå så får vi se om det blir liknande. Tar inte ut något i förskott ???

Utloggad Kranialgruff

SV: Vad höjer jag först???
« Svar #6 skrivet: juni 30, 2011, 09:31:35:35 »
Jag tror jag går tillbaka till nitors enkla teststickor som man läser av själv....

Jag tycker också Aquachecks mätare verkar kass. Värdena slår mycket bara man gör en ny läsning direkt efter den första utan att röra stickan. Funderar på att reklamera den. Kan ju vara ett måndagsexemplar.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vad höjer jag först???
« Svar #7 skrivet: juni 30, 2011, 23:11:12:12 »
Jag tror jag går tillbaka till nitors enkla teststickor som man läser av själv....

Jag tycker också Aquachecks mätare verkar kass. Värdena slår mycket bara man gör en ny läsning direkt efter den första utan att röra stickan. Funderar på att reklamera den. Kan ju vara ett måndagsexemplar.

Självklart gör den det, det är ju därför tiden är så viktig. stickan skall doppas i vattnet samtidigt som du startar mätningen på apparaten. väntar du för länge så blir det helfel med alla stickor.

Utloggad Kranialgruff

SV: Vad höjer jag först???
« Svar #8 skrivet: juni 30, 2011, 23:23:00:00 »
Självklart gör den det, det är ju därför tiden är så viktig. stickan skall doppas i vattnet samtidigt som du startar mätningen på apparaten. väntar du för länge så blir det helfel med alla stickor.

Ok, det kan jag köpa. Men som du beskriver är så jag annars gör, och mina loggar från mätningar varje dag får inte sällan märkliga utfall. Kan ju vara något annat handhavandefel. Jag har t ex gjort som det står i bruksanvisningen att snärta till stickan när jag tagit upp den för att få bort överflödigt vatten, och det menar du i några poster ovan att man inte ska göra.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vad höjer jag först???
« Svar #9 skrivet: juni 30, 2011, 23:37:35:35 »
Självklart gör den det, det är ju därför tiden är så viktig. stickan skall doppas i vattnet samtidigt som du startar mätningen på apparaten. väntar du för länge så blir det helfel med alla stickor.

Ok, det kan jag köpa. Men som du beskriver är så jag annars gör, och mina loggar från mätningar varje dag får inte sällan märkliga utfall. Kan ju vara något annat handhavandefel. Jag har t ex gjort som det står i bruksanvisningen att snärta till stickan när jag tagit upp den för att få bort överflödigt vatten, och det menar du i några poster ovan att man inte ska göra.

min erfarenhet är att snärten ger ojämna värden

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag