CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Datascan 7220 och EasyLab  (läst 4810 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drogen

Datascan 7220 och EasyLab
« skrivet: juli 31, 2008, 16:02:25:25 »
Tänkte starta en tråd som förmodligen blir uppdaterad lite mer längre fram men man kan ju alltid kolla möjligheterna ;). Jag har tänkt att bygga något för att styra pump och värme via solpaneler till nästa sommar och har börjat samla lite material. Jag har en Laptop med några år på nacken, en tryckgivare (4-20mA) en datascan 7220 som, vad jag förstår, är ett interface mellan dator och analoga givare som kan ta emot, behandla och skicka ut styrsignaler med hjälp av mjuvaran EasyLab.

EasyLab är ett grafiskt gränssnitt där man kan använda moduler för att ta hand om insignaler och bygga logiska funktioner. T.ex. "om temp 1 är högre än temp 2 men lägre än temp max - öppna ventil 1 och stäng ventil 2", eller "om tryck 1 är högre än tryck max - stoppa pump 1" o.s.v. Det ser ut att vara väldigt smidigt att skapa logiken men en nackdel givetvis att det bygger på en PC som ska fungera hela tiden.

Dom funktioner jag vill bygga i första hand är styrning av solpanelerna samt säkerhetsstopp av pumpen om den inte får vatten (sitter över poolytan) eller vid högt difftryck på filtret. Några tips på vad jag behöver för givare samt andra tips när det gäller funktioner eller rent allmänt på hur det an användas är tacksamt.

Jag har även lite krokar ute på några vattenverk när det gäller inlinegivare för Ph, Klor m.m. Det ultimata vore ju att logga in på köksdatorn på morgonen och se driftläget med klor, Ph, temp och difftryck direkt på skärmen  O0
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Poolgiganten

Utloggad poolmäster

SV: Datascan 7220 och EasyLab
« Svar #1 skrivet: augusti 06, 2008, 00:12:49:49 »
Har arbetat en hel del med liknande mätdatorsystem som du planerar att använda. Mitt råd till dig är att bara använda datascan + pc för att logga mätvärden från olika givare. Är du ute efter att ha en tillförlitlig styrning och övervakning av din anläggning bör du fundera på att använda en PLC istället.

Utloggad Drogen

SV: Datascan 7220 och EasyLab
« Svar #2 skrivet: augusti 06, 2008, 06:15:25:25 »
OK, jag anade näsan det efter lite forskande på nätet.Jag har i alla fall hittat "termoelementledning" för 20.-/m som jag kan tillverka lite givare av för temperaturövervakning. Därmed har jag givare för tryck och temp. Kemiparametrarna får väl anses som överkurs att kunna övervaka inline. Får fundera lite mer på PLC, styrning av solvärme o.s.v. Tack för responsen.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Datascan 7220 och EasyLab
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2008, 20:26:02:02 »
Når det gjelder PLC og styringer overgår nok nytt medlem her, leifo,  mitt anlegg: <love>
leifo sitt anlegg

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Datascan 7220 och EasyLab
« Svar #4 skrivet: augusti 07, 2008, 20:44:11:11 »
bidda, han verkar ju kunna sina saker fin anläggning
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Drogen

SV: Datascan 7220 och EasyLab
« Svar #5 skrivet: augusti 13, 2008, 22:24:01:01 »
Har testat lite med PC-interfacet och visst, det är mest för övervakning och kanske inte helt nödvändigt i en poolinstallation men det är förb.. kul för en teknikintresserad. Har testat på en gammal bärbar och simulerat ett antal givare. Bilden visar skrivbordet på en gammal HP. Givarna är än så länge simulerade men för tryck, temp, ventilläge, läckage m.m. har jag redan grejer. pH och klor är väl överkurs antar jag. Det piffiga är att värdena på skärmen uppdateras 5ggr/sek. Om man orkar tanka hem en 2Mb filmfil så kan man ana att visningen är dynamiskt. Jäkligt coolt i verkligheten är det i alla fall. Det ligger även villkor så att färgen på siffrorna ändras om t.ex. difftryck eller pH hamnar utanför satta gränser. Kan nog bli några timmars pulande med det i vinter... ;)



http://peterholm.nu/bilder/uterum_pool/mvi_0136.avi
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Drogen

SV: Datascan 7220 och EasyLab
« Svar #6 skrivet: maj 05, 2009, 17:54:28:28 »
Nu har jag funderat lite mer i PLC-banor och det är ju en djungel! Vad ska man ha för hårdvara, interface för programering o.s.v. Letar man lite på nätet så kan en annons för PLC-utrustning innehålla 25 varianter på samma PLC. Hur ska man veta vad man behöver...?

Är det någon som har tips på mjukvara för att programera och simulera en anläggning? Jag har tittat lite på Siemens Logo som verkar förhållandevis billig. Kan det vara något?  ???

Jag har idag lite solpaneler på gång, ett par spjällmotorer finns, givare för tryck och temperatur likaså. Till att börja med vill jag styra solvärmeprylarna, men så småningom vill jag ju få upp lite statistik på PCn ang. tryck, temperatur, drifttid o.s.v.  :)

En mild knuff i rätt riktning i denna djungel vore tacksamt. Det lättaste vore ju att köpa en värmepump, haka på den på slingan och sätta i kontakten. Men hur kul är det... ;)
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Green

SV: Datascan 7220 och EasyLab
« Svar #7 skrivet: augusti 16, 2010, 09:27:47:47 »
Citera
http://peterholm.nu/bilder/uterum_pool/mvi_0136.avi

Har ett utespa och jag vill ha exakt som i filem. vill få ph temp etc visat på datorn.
Behöver ingen styrning tillbaka till badet, men vill få lite koll via köksdatorn.

Finns det färdiga lösningar för detta eller måste man bygga själv, och hur gör man det i såfall

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag