VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Luft i systemet  (läst 18843 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Viper

Luft i systemet
« skrivet: juli 11, 2012, 08:18:46:46 »
Hej på er. Startade upp poolen för i år och får inte bort luften. Pumpen gått konstant nu i 2 dygn och luften försvinner inte. Som vanligt massor med bubblor som kom ut ur inloppsmunstyckerna vid uppstart och dom försvann rätt snabbt. Hittar inte några tänkbara läckor på sugsidan var luften kan dra in. Brukar ligga på ca 1 bars tryck men nu visar ju manometern nästan inget. Har en poolpump Glong HP-G 2200 3Hp som man hör att för mera ljud nu tack vare luften. Vid Astral 750 sandfiltret (300kg) både hör och ser man massa luftbubblor igenom glaset på toppen. Stänger man av systemet och öppnar luftskruven som finns högst upp på sandfiltret så suger det in en massa luft istället för att blåsa ut luft. Nån som har vettiga tipps att få bort luften. Förut har luften försvunnit efter 1 dags körande.

Poolgiganten

Utloggad Viper

SV: Luft i systemet
« Svar #1 skrivet: juli 11, 2012, 23:45:37:37 »
Hittar inte några tänkbara läckor på sugsidan. Några tips hur man kan få bort luften önskas nu.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Luft i systemet
« Svar #2 skrivet: juli 11, 2012, 23:50:09:09 »
Kolla att pumpen går på rätt håll, 3hp = tre faser --> saker kan ändras --> det är alltid bäst att kolla att det går åt rätt håll. Vet av egen erfarenhet att det kan gå åt fel håll trots att man är 100 på att det inte är möjligt ;)

När min pumpgick åt fel håll producerades sockerdricka och i stort sett 0 tryck.....

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Viper

SV: Luft i systemet
« Svar #3 skrivet: juli 12, 2012, 07:55:01:01 »
jo pumpen går åt rätt håll, normalt brukar det vara tyst och helt vattenfyllt uppe vid synglaset på sandfiltret. Nu plaskar det på vatten där. Testade även att köra i recircle läge men inte får jag mera tryck i systemet iallafall efter lång körning. Skulle det gå att montera någon automatisk avluftare där som luftskruven finns bakom manometern på högsta punkten i systemet på sandfiltret?

Utloggad Viper


Utloggad Steffe

SV: Luft i systemet
« Svar #5 skrivet: juli 12, 2012, 08:57:52:52 »
Har du verkligen kollat överallt på sugsidan? Det är inga unionskopplingar på pump eller ventiler som inte är monterade korrekt efter våröppning (O-ringar som ligger fel eller överfallsmuttrar som är dragna snett)? Inga misstänkta limkopplingar eller gänganslutningar (t ex gänganslutning till pump eller bräddavlopp)?

Ps. luftningen av systemet med luftskruven på toppen på sandfiltret skall göras när cirkulationssystmet är igång. Det blir alltså inte bättre utifall du skruvar loss avluftningsskruven när cirkulationen är igång och låter den vara av en längre stund?

Teoretiskt sätt kan du sätta dit en automatisk avluftare på toppen av sandfiltret istället för den manuella du har nu, men det är bättre att hitta problemet.

Utloggad Viper

SV: Luft i systemet
« Svar #6 skrivet: juli 12, 2012, 09:15:00:00 »
Hej Steffe. Efterdragit alla kopplingar lite till fast dom redan satt hårt fast tycker jag. Alla kopplingar ser jättebra ut, skall testa lite till ikväll med såpa om man råkar se nån bubbla eller nåt. Läste även nånstans att man kunde pröva lägga ner en spolslang i breddavloppen och skicka mera vatten till pumpen ifall det är nån liten luftficka däremellan. Om det inte är så jäkligt att jag har nån liten luftläcka mellan breddavloppen och pumpen men där är det ju tyvärr allt nergrävt som det alltid varit. Kanske läge att provtrycka sugsidan på nåt vis. En annan liten konstighet som jag har, försökte avlufta lite när pumpen går uppe vid sandfiltret men förståss sprutar ju vattnet där när man öppnar och kommer inte på nåt bra vis att leda bort det vattnet. Men stänger jag av pumpen och öppnar denna ventil så drar det in luft massor ett tag där, skall det vara så?

Utloggad Viper

SV: Luft i systemet
« Svar #7 skrivet: juli 14, 2012, 20:19:03:03 »
Pumpade ur vatten till under breddavloppen igår och tog bort allt mellan pem slangen från breddavloppen till pumpen och fann ingen luftläcka. Montera även idag en automatisk avluftare på sandfiltret som är högst i systemet. Startade upp och mycket luft kom ur där. Efter en stunds körning ingen luft kom ut mera och inga bubblor ur inloppsmunstyckerna. Men inget bra tryck iallafall nu. Blir att köra så här resten av sommaren nu för orkar inte jävlas mer med poolen.

Utloggad Viper

SV: Luft i systemet
« Svar #8 skrivet: juli 15, 2012, 14:32:58:58 »
En liten fundering till. Skall vattennivån i pumpen vara helt upp till synglaset när systemet är igång? Jag har nivån så jag ser vattnet kommer in från sugsidan.

Utloggad Steffe

SV: Luft i systemet
« Svar #9 skrivet: juli 15, 2012, 14:43:21:21 »
Vattennivån i pumpens förfilter skall vara ända upp till synglaset.

Är din pump placerad ovanför vattenytan? Hur gjorde du vid uppstart?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan