Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Cirkulationspump under golv?  (läst 5191 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreaswi

Cirkulationspump under golv?
« skrivet: juni 02, 2013, 22:07:15:15 »
Hej, har byggt ett nytt litet hus till cirk. pump & sandfiltret samt lite annat plock. Men nu har jag fått lite huvudbry när det gäller cirkulationspumpen.

Kan jag placera den under golvet i pumphuset? Den kommer isf stå på en trädgårdsplatta, ev också på en vibrationsdämpande matta. Jag tänkte göra ett hål för genomföringen av slangen till sandfiltret. Min fråga är om detta är en bra lösning? Jag tänker på ventilationsproblem? Huset är byggt på lekablock på rejäl makadambädd, det finns på 3 ställen 5-10 cm breda glapp mellan lekablocken (se bild) där jag tänkt mig att pumpen ska få ventilation så att det räcker.

Jag skickar med någon bild så kanske nån kan ge mig lite tips!




Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Cirkulationspump under golv?
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2013, 22:20:00:00 »
jag skulle sätta galler upp till så värmen har någonstans att ta vägen. Tilluften bör inte vara noga problem med de öppningarna i leca blocken. Vad skall du ha under sidotaket?

/ronson

Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad andreaswi

SV: Cirkulationspump under golv?
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2013, 22:34:38:38 »
Ja ett galler skulle man kunna ha! Under sidotaket ska en Brilix VP stå.

Utloggad TommyC

SV: Cirkulationspump under golv?
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2013, 22:54:14:14 »
Om det blir problem med för hög temperatur i pumphuset kan det kanske gå att leda lite av kalluften från värmepumpen in i pumphuset. Det kanske redan är löst så om öppningen nertill i huset vätter mot värmepumpen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad andreaswi

SV: Cirkulationspump under golv?
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2013, 23:01:59:59 »
Om det blir problem med för hög temperatur i pumphuset kan det kanske gå att leda lite av kalluften från värmepumpen in i pumphuset. Det kanske redan är löst så om öppningen nertill i huset vätter mot värmepumpen.

Min tanke var att ha pumpen på så vis att kalluften blåser bort från huset och inte emot, är det verkligen en bra idé att vända på den så att det blåser mot huset? Enligt manualen till VP så krävs 2m fritt framför utblåste och 1m från "baksidan" av pumpen. Nu blir det inte 1m i mitt fall, kanske 50cm, men jag gissar att det räcker ändå.

Utloggad TommyC

SV: Cirkulationspump under golv?
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2013, 23:05:38:38 »
Nej, du ska inte vända på pumpen. Jag tänkte att bara en liten delmängd av den kalla luften på något sätt kunde fås att gå in i huset.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad andreaswi

SV: Cirkulationspump under golv?
« Svar #6 skrivet: juni 02, 2013, 23:30:56:56 »
Ok, då är jag med :)

Ska vara om man drar ett litet ventilationsrör från utblåset tillbaks till ett av mellanrummen i lekablocken, något att fundera på iaf!

Utloggad Erica

SV: Cirkulationspump under golv?
« Svar #7 skrivet: juni 03, 2013, 08:27:19:19 »
Jo pumpen behöver ordentligt med kylluft. Vi har en bekasnt som lyckades förstöra sin poolpump genom att bygga in den för tätt (han byggde en ljuddämpande låda kring hela poolfiltret). Det blev snabbt för varmt och motorn brände. Du kan förstås som extra säkerhet sätta in en termostat intill pumpen som slår av den om det blir för varmt.

Utloggad MathiasS

SV: Cirkulationspump under golv?
« Svar #8 skrivet: juni 03, 2013, 08:41:38:38 »
....men om pumpen vänds 180 grader och placeras med rumpan mot hålet i lecan, då suger den luft utifrån och allt kommer vara frid och fröjd. Annars gillar jag tommys ide med en snorlel framför utblåset för att bygga en pump-AC, men jag tror inte det behövs...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Cirkulationspump under golv?
« Svar #9 skrivet: juni 04, 2013, 21:45:37:37 »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag