Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spatemp på sommaren  (läst 29962 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hanna

Spatemp på sommaren
« skrivet: juli 18, 2012, 21:21:07:07 »
Hej. Fick ett spabad på köpet vid flytt och undrar hur ni gör på sommaren. Vårat visar på 42 gr vilket är alldeles för varmt. vi har ställt in det på 30 gr. Antar att solen värmer upp det. Hur kallt kan man ställa det på? Kan man ha ett spa som svalkande på sommaren, typ 25 gr, eller måste det va varmare?

Poolgiganten

Utloggad elvings

SV: Spatemp på sommaren
« Svar #1 skrivet: juli 18, 2012, 21:31:57:57 »
På sommaren är 36-37 grader en bra temp. på vintern strax över 40, kanske 42.

Solen värmer inte upp det då du har lock på det.

Du kan låta spat "sova" dvs sätta det i sleep, vilket innebär cirka 15grader. Då värmer det inte mycket men sköter cirkulationen. Detta läge kan du använda om du inte skall använda ditt spa på någon månad.

Det måste inte vara varmare än vad du själv vill, men varför ha ett spa till svalka????  <dontkn>

När du kör bubblorna är det ofta inte så skönt med temperatur under 36.  I ett spa relaxar du. Ligger nästan still. Dvs du blir "lite beroende" av omkringliggande värme.

Vill du ha svalka så kan det vara bättre att byta ut spa mot pool men ett spa kan du använda året runt. det är bäst på hösten och vintern. O0

Vad du än väljer att göra med spat så stäng aldrig, aldrig av det för då får du stillastående vatten i ledningar(bakterier och gegg) och är det kallt ute fryser det sönder. Glöm ej att klorera.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Hanna

SV: Spatemp på sommaren
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2012, 21:44:45:45 »
Jag trodde att solen värmde upp det fast man har lock. Barnen ville bada ikväll men tyckte det va för varmt. Temp visade 41 gr men var inställt på 30 gr. Brukar vara inställt på 38 men sänkt det nu på sommaren.

Utloggad Steffe

SV: Spatemp på sommaren
« Svar #3 skrivet: juli 18, 2012, 21:48:20:20 »
Badar ni i 42°C? Herrejä%lar.  ;D. Jag tycker allt över 39,5°C är för mycket.  :)

25°C är för kallt för att sitta och svalka sig i. Har du lite över 30°C så känns det fortfarande svalt och är ok att sitta i. Man känner varje grads temperaturskillnad ganska väl som människa. T ex så föredrar jag 29°C i poolen då jag tycker det blir nästan ljummet med 30°C.

Min personliga åsikt är att du skall ha den temperaturen som du annars normalt badar i (för mig 38-39°C). Finns ingen anledning att ställa ned någon grad hit och dit då du måste ställa ned det ett bra antal grader för att det verkligen skall svalka.

Ps. Om du ställt in det på 30°C, men det nu visar 41°C så låter det lite konstigt. Kan du som om värmaren är av- eller påslagen? Någon symbol i displayen som indikerar?


Utloggad Hanna

SV: Spatemp på sommaren
« Svar #4 skrivet: juli 18, 2012, 22:00:04:04 »
Kan inte se nån indikation på värmaren. Den är precis utbytt då den förra gått sönder. får hoppas att inställd  värme motsvarar riktig värme snart när det blir svalare ute.

Utloggad elvings

SV: Spatemp på sommaren
« Svar #5 skrivet: juli 18, 2012, 22:06:20:20 »
Förstod inte att du hade 41 trots att den var inställd på 30.

Om du nyss ändrat tempen, dvs de senaste 4dagarna och haft lock på så har det inte kunnat sjunka mycket.

Om du vill sänka snabbt så ha locket av och kör bubblorna..
Mitt sjunker cirka 1grad per dygn i oktober när locket är på.


41 är mycket, anledningen till att jag har 41 på vintern är att mitt bad är konstruerat att värmaren startar då det diffar två grader från inställt värde. Dvs 41 grader på vintern kyls ned på 30 minuter till 39 när locket är av och bubblor går. Sedan så ligger det på 39 under några timmar.




Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Matt_S

SV: Spatemp på sommaren
« Svar #6 skrivet: juli 20, 2012, 16:35:06:06 »
Vi har haft 35 sen vi köpte vårt i maj men har just nu 34 för att det inte ska bli alltför varmt om man vill bada under dagtid. Säljaren vi köpte det av körde 32 på sommaren men det blir garanterat lite kyligt om du går ut på kvällen och badar.

Utloggad dajjes

SV: Spatemp på sommaren
« Svar #7 skrivet: juli 22, 2012, 21:36:29:29 »
38 grader året runt O0

Utloggad Conny76

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vi har ett CalSpas Platinum 850PL
    • Visa profil
SV: Spatemp på sommaren
« Svar #8 skrivet: juli 24, 2012, 23:27:40:40 »
Vi har 37,5 sommartid och 39 grader vintertid. Spa badet visar att det är 37 inställt när vi har 37,5 och vid inställda 38 grader så visar den trådlösa pooltermometern 39grader.
vi använder oss av trådlös sändare och mottagare THC238 http://www.oregonscientific.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=319&category_id=74&option=com_virtuemart&Itemid=29&lang=sv
och mottagare EMR201 http://www.oregonscientific.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=299&category_id=81&option=com_virtuemart&Itemid=29&lang=sv från oregon scientific. På detta sätt så får jag snabbt reda på temperaturen i spabadet om det skulle vara så att det pajar under vintern (även sommartid) och man inte badar varje dag.

Vi tycker att en temperatur under 37 grader sitter man och fryser i medans vi kommit fram till att denna temperatur mellan 37 och 39 är perfekt. I alla fall för oss. :D
« Senast ändrad: juli 24, 2012, 23:31:07:07 av Conny76 »
Har ett CalSpas Platinum 850PL

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag