CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fylla badtunna från en ackumulatortank  (läst 791 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svensson778

  • Gäst
Svensson778
Fylla badtunna från en ackumulatortank
« skrivet: augusti 05, 2020, 11:37:34:34 »
Jag bor i en Villa och har en ganska stor överkapacitet på min bergvärmepump. Jag funderar på att köpa en enklare badtunna på ca 1200 liter och samtidigt bygga ut mitt värmesystem med en ackumulatortank på 1000 liter. Värmepumpen rymmer 180 liter så totalt kommer jag få 1180 liter 55 gradigt vatten.

Varje gång det blir dags för ett bad så tänker jag helt enkelt tappa ut lagom varmt vatten och fulla badtunnan direkt med varmvatten. Efter avslutat bad så töms badtunnan. Har bra tryck i vattenledningen och beräknar att det tar ca 60 minuter att fylla tunnan från en 3/4 tums slang. Jag har ingen brådska och det går ändå fortare än att elda eller köra med gasol. Priserna jag har fått är ca 15 000kr för en badtunna utan kamin och ca 25 000kr för en ackumulatortank installerat och klart. Totalt 40 000kr. 

Varje bad beräknas sedan kosta ca 30kr i vatten och värme. Om man tänker sig tanken att vi badar 3 gånger per vecka så skulle driftkostnaden bli 360kr i månaden. Som bonus slipper jag hålla på med klor/filter och annat eftersom vattnet aldrig hinner bli dålig och vi kommer dessutom aldrig få slut på varmvatten eftersom vi nyttjar ackumulatortanken till det vardagliga duschandet med mera när vi inte badar.

Är det någon här som gjort något liknande?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Fylla badtunna från en ackumulatortank
« Svar #1 skrivet: augusti 06, 2020, 09:45:45:45 »
Det låter som en bra idé. Jag kan inte minnas att någon har beskrivit den principen tidigare. Det blir ju mycket mindre som kan krångla. Hur tänker du hålla temperaturen uppe under bad? Bara fylla på med mer varmt vatten eller? Det kanske behövs både isolering runt om och ett isolerat lock som ligger på under den timmen som det tar att fylla.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag