VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Varning för strömförande Spabad  (läst 2103 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tommyå

Varning för strömförande Spabad
« skrivet: juli 22, 2020, 09:59:50:50 »
Hej
Efter att ha blivit förolämpad av Best Way då jag anmält att vattnet i mitt Layz Miami blivit strömförande så väljer jag lägga ut varningar.
De vill inte ta ansvar då det är över 3 år gammalt.
Min profession är elektronikkonstruktör med 40 år erfarenhet tar de ingen notis om.
Jag har mätt upp att det är fel i värmeelementet troligtvis på grund av slitage / ålder.
Strömmen är över 20mA mätt mot jord.
Men eftersom att detta spabad kör med ojordade kontakter så löser int jordfelsbrytaren ut.!!
Jag har gjort en anmälan till Elsäkerhetsverket.

Poolgiganten

Utloggad butthead

SV: Varning för strömförande Spabad
« Svar #1 skrivet: juli 22, 2020, 10:09:59:59 »
Bra att anmäla den! Meddela gärna hur det går.

JFB löser väl inte ut vid 20mA, utan vid 30mA? Om det är jordat eller ojordat borde inte spela någon roll då JFB löser ut på differensen mellan fas och nolla, inte strömmen i skyddsjord. Eller missförstår jag dig?
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad Erica

SV: Varning för strömförande Spabad
« Svar #2 skrivet: juli 23, 2020, 01:01:23:23 »
För att jordfelsbrytaren skall lösa ut så måste strömmen ta en annan väg än den normala, dvs inte gå tillbaka i nolledaren (neutral). Om väg till jord saknas kan anordningen bli spänningsförande och JFB löser ändå inte ut, det flyter ingen ström vid sidan av utan allt går tillbaka i neutralledaren som normalt. Men om du själv eller någon annan nu tar i den spänningsförande utrustningen och samtidigt vidrör något jordat föremål så finns ju en strömväg till jord, genom personen i fråga - en mycket farligt situation. 20 mA ligger under utlösningsgränsen för många jordfelsbrytare, även om det ju finns sådana med 10 mA som utlösningsvärde. Utlösningsvärdena är för övrigt inte så där väldigt exakt av konstruktionsmässiga skäl. 20 mA ligger under gränsen där hjärtflimmer oftast brukar uppstå,men över den gräns då man får kramp och alltså kan fastna, ej kunna slita sig loss och avbryta strömgenomgången. Det är en ström som inte kan klassas som ofarligt på något sätt. Gränsen för detta brukar ofta anges som 3 mA.

Utloggad butthead

SV: Varning för strömförande Spabad
« Svar #3 skrivet: juli 23, 2020, 09:04:17:17 »
Erica, jag vet inte om jag tolkar det du menar med "Om väg till jord saknas kan anordningen bli spänningsförande och JFB löser ändå inte ut" rätt.

Den utrustningen en JFB är ansluten till behöver ingen skyddsjord för att JFB ska fungera korrekt. Däremot om man tar med ena fingret på L och andra på N så löser den inte ut. Men det är ett helt annat scenario.
« Senast ändrad: juli 23, 2020, 09:57:17:17 av butthead »
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag