CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fryssäker slang  (läst 8838 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad crash

Fryssäker slang
« skrivet: januari 19, 2007, 13:59:42:42 »
Är PVC-slang fryssäker eller är det bara PEM som gäller? Tänkte använda den här från pooldoktor.at:

24001760  Klebeschlauch DA50  PVC - Bund mit 25 lfm.


Kan man använda nedanstående för övergång mellan PEM och PVC (PEM är ju trots allt mycket billigare)?

24000916  PVC-Übergangsverschraubung - DA 50, Klemm x Klebemuffe 
4x8 lecapool i två nivåer med romersk trappa och Albion Klasik C pooltak, värmepump Pahlen Maxitemp 51

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Fryssäker slang
« Svar #1 skrivet: januari 19, 2007, 14:14:34:34 »
Hej Crash,

PVC-slangen fungerat i ett temperaturområde T= -10º C till +55º C. Dock så försämras hållfastheten markant när du kommer upp i de högre graderna över +40 °C. PVC-rör och dylikt blir ju väldigt sprött när man kommer under 0° C så det gäller ju att inte sparka på grejorna då...;)

Vad jag ser så är kopplingen på bilden en IBG flexifit vilket är ypperlig då du skall gå från PEM till PVC då den har en limända i enda änden och en klämkopplingsända i den andra.

Mvh

Steffe

Utloggad crash

SV: Fryssäker slang
« Svar #2 skrivet: januari 19, 2007, 14:37:28:28 »
Tack för svaret. Betyder det då att när det blir -15 grader så fryser PVC-slangen sönder? Eller brukar man använda denna i mark (till pooler)?

Mvh,
Jonas
4x8 lecapool i två nivåer med romersk trappa och Albion Klasik C pooltak, värmepump Pahlen Maxitemp 51

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fryssäker slang
« Svar #3 skrivet: januari 19, 2007, 16:13:52:52 »
Hej !
Jag kontaktade min lev av slang och pvc och fick rådet att tömma alla slangar inför vintern.
Jag har PEM med PVC-kopplingar. Slangarna kan spricka av isens expansion och PVC-kopplingarna likaså.
Så numera är det hyfsat tomt i alla slangar.
Trevlig helg


Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Fia

SV: Fryssäker slang
« Svar #4 skrivet: januari 19, 2007, 19:09:42:42 »
Jag fick rådet att använda pem utvändigt, för att vara på den säkra sidan,
och pvc invändigt.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Fryssäker slang
« Svar #5 skrivet: januari 19, 2007, 19:40:17:17 »
Husk også at PVC ikke er særlig motstandsdyktig mot UV-stråler (sol og lys), blir først grå og deretter sprø. Bruk PEM utendørs eller plastre inn PVC'n.

Utloggad crash

SV: Fryssäker slang
« Svar #6 skrivet: mars 08, 2007, 12:10:30:30 »
Jag tolkar detta som att PVC-slang kan användas utomhus, bara man undviker direkt solljus och tömmer slangarna på vintern. Rätt eller fel?
4x8 lecapool i två nivåer med romersk trappa och Albion Klasik C pooltak, värmepump Pahlen Maxitemp 51

Utloggad Fia

SV: Fryssäker slang
« Svar #7 skrivet: mars 08, 2007, 12:20:08:08 »
Vi har PVC från backen och upp till solfångarna, som töms på vintern, och det har fungerat bra.
Det var rörmokarens val av slang, han hade fria händer. Skulle den bli dålig så får vi väl byta.
Resten ute är pem.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad PelleSthlm

SV: Fryssäker slang
« Svar #8 skrivet: mars 08, 2007, 14:23:33:33 »
Jag tolkar detta som att PVC-slang kan användas utomhus, bara man undviker direkt solljus och tömmer slangarna på vintern. Rätt eller fel?

Helt korrekt...

Utloggad Mr D

SV: Fryssäker slang
« Svar #9 skrivet: mars 08, 2007, 20:28:20:20 »
Fia, med risk att halka in på annat ämne...

Vilken dim. har Ni på PVC-rören, från backen upp till solfångarna.
Hur har Ni sen löst det på taket är det PEM eller PVC där?


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag