VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vad kostar utrustningen och var köper jag den förmånligast?  (läst 2277 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad michael__77

Står i startgropen att bygga en poolform av plyfa, och sedan gjuta hela poolstommen.
Funderar på en rektangulär pool med måttet 9 x 4 meter alternativt 9 x 5 meter, med ett djup på 1,5 meter.
Fråga 1: Blir upplevelsen med 9 x 5 meter att poolen känns mycket större, eller är det bara 13,5 m3 mer vatten att fylla och värma?
Tanken är att poolen skall värmas med befintlig berg värmepump, där borrdjupet borrades 40 meter djupare än vad husets behov var.

Vad jag sedan funderar på, är om det är någon speciell frigolit och tjocklek som rekommenderas att isolera plattan och väggarna med?

Slutligen just nu, träffande allt övrigt som t ex, Pump 0.8 hk, Filter, Sand till sandfilter, Skimmer, Inlopp,
Stege - rostfri, 10 m slang, 50 mm, rörkopplingar, lin-er. Blir det mycket billigare att köpa allt detta plus allt jag glömt att ta upp här utanför Sveriges gräns, typ Tyskland eller Polen?

Vore jättebra om någon kunde hjälpa mig med att tala om vad kostnaden är för all utrustning för att få poolen "badfärdig" om man utgår från att stommen redan finns där.



Poolgiganten

Utloggad suezen

SV: Vad kostar utrustningen och var köper jag den förmånligast?
« Svar #1 skrivet: mars 14, 2010, 09:03:42:42 »
Be flera företag om offert och jämför sedan, tänk bara på att även jämföra kvalite och inte bara pris. Köper du det mesta på samma ställe ska du kunna få ett bra "paketpris".

När det gäller pump så har du skrivit 0,8hk, jag tycker det är för lite och du bör minst ha 1,0 hk om du ska ha en pool på 9*4 eller 9*5 meter.

Utloggad Guiness

SV: Vad kostar utrustningen och var köper jag den förmånligast?
« Svar #2 skrivet: mars 14, 2010, 15:37:27:27 »
Jag har haft min pool klar i ett år och jag har så här i efterhand retat mig på var jag köpt "hårdvaran". Jag köpte det mesta av svenska leverantörer, jag valde de med bäst pris på den produkt jag ville ha. Eftersom jag blivit tämligen insatt i olika fabrikat etc så känner jag att jag idag hade gjort andra val. Pga en sönderfryst ventil i vinter + byte till annan pump så blev jag tvungen att köpa mer rördetaljer etc. Denna gång valde jag att handla från en pool-firma i Österrike: http://www.pooldoktor.at/

Prislappen blev hälften av vad jag skulle betala av en svensk leverantör, även med frakten inräknad! Om man tittar runt lite där så märker man att det mesta är avsevärt billigare där än i Sverige. Dett enda problemet jag hade var språket, det är endast på tyska men det löste sig ändå. Jag vågar inte räkna på vad jag hade sparat om jag handlat där från början...  :-\

Det finns säkert andra utländska leverantörer men detta är den enda jag har provat. Fördelen med Österrike är att de är med i EU och använder 230V som vi. I USA är vissa detaljer ännu billigare men frakten kan bli dyr och sedan kan man åka på moms + tull också.

Mvh/ Johan
Ovanmarkpool 6m * 3m gjuten med skalblock på betongplatta. Solfångare med automatik och värmeväxlare kopplad till pelletspanna och luft/vatten VP CTC EcoAir 107. Baquacil och inga röda ögon. :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan