CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: återfylling jf-fritid stoorpool oval?  (läst 7086 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad freddeh

återfylling jf-fritid stoorpool oval?
« skrivet: maj 01, 2012, 18:23:30:30 »
hej,

jag har läst många bra och välskrivna byggtrådar ända sedan vi i höstas bestämde oss för pool. det blir en jf-fritid 6,3*3,6. en fråga jag inte riktigt lyckats läsa mig till är om ni återfyller något mot era pooler? jag ska också bygga trädäck runt min såsom de flesta av er har gjort, men gropen är ju väldigt mycket för stor. jf-fritid har ju ett par exempel på återfyllning på sin hemsida, te x trästolpar mot stödbenen och träskivor mot dessa som man sen kan återfylla mot. är det någon som har några bra tips?

fredde

Poolgiganten

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: återfylling jf-fritid stoorpool oval?
« Svar #1 skrivet: maj 02, 2012, 20:18:31:31 »
Jag har inte återfyllt, vi har bara byggt en altan runt poolen, då står poolen för sig själv och altanen för sig själv. Det går att tömma poolen när man vill om man behöver laga något, det kan du knappt göra om du återfyller.
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad freddeh

SV: återfylling jf-fritid stoorpool oval?
« Svar #2 skrivet: maj 02, 2012, 21:25:49:49 »
jo, det är klart, men finns det inte risk för att gropens kanter/väggar rasar in, eller är det bara att se till att man släntar av ordentligt?

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: återfylling jf-fritid stoorpool oval?
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2012, 16:52:15:15 »
om du bygger altan ovanför så har du tak över slänten, då borde den inte rasa in pga vattenerosion, självklart kan det bli tryck i marken som gör att hela gräsmattan vill uppnå jämnläge, dvs fylla gropen med gräsmatta men det tror jag inte är så stort problem.

Nu när jag börjar fundera på det så känner jag mig plötsligt lite nervös, jag fick ju ett gäng polacker som byggde åt mig och de sa att allt blir bara bra, vet inte vad jag ska tror nu när jag sitter och tittar på ett staket som står mellan vår och grannens tomt och som faktiskt lutar ganska rejält pga jordförflyttningar (det lutar lite) . Som sagt, jag tror inte att din kant under trädäcket kommer flyta iväg och landa på poolen, i värsta fall får du fasa av kanterna i efterhand.
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: återfylling jf-fritid stoorpool oval?
« Svar #4 skrivet: maj 04, 2012, 19:40:23:23 »
Vi har släntat våra kanter i poolgropen samt lagt stora stenbumlingar som stöd. Vi återfyller inte. Risken är att massorna tränger poolväggen av rälsen.

Jag är övertygad att en JF-pool trivs bäst med luftcirkulation. Jag har av denna orsak även valt bort att isolera runt poolväggen.

Vårt pooldäck byggs fristående utan minsta kontakt med poolen. Det byggs så att det ska vara möjligt att byta både liner och pool då trädäckets livslängd med råge överstiger poolens.

Lycka till!
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad freddeh

SV: återfylling jf-fritid stoorpool oval?
« Svar #5 skrivet: maj 07, 2012, 08:41:26:26 »
tack för era svar. det enda jag har hjälp med är just grävningen, resten gör jag själv, och då är jag såklart noga med att det ska bli rätt. grävarn har inte släntat av gropen för då skulle den bli gigiantisk i förhållande till altanen runt, och jag har väl varit lite orolig för att de stolpar för altanen som jag ska gjuta hamnar för nära kanten. såg också i nån annan byggtråd att de täckte slänten med fiberduk för att förhindra ras, så det kanske blir nån sån variant också.

förhoppningasvis får jag grus denna vecka så det går att köra igång på riktigt...

Utloggad Pea

SV: återfylling jf-fritid stoorpool oval?
« Svar #6 skrivet: maj 08, 2012, 14:41:07:07 »
Återfylla runt en J&F pool el liknande är inte att rekommendera, har man möjlighet att slänta istället så inget att fundera på. Poolen håller betydligt längre och den dagen sargen/linern är slut är ni superglada över att inte ha återfyllt, den dagen kommer rätt snabbt med en dyl pool..
Tänk på det när ni bygger altan mm runt poolen att låta poolen vara helt fristående.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad freddeh

SV: återfylling jf-fritid stoorpool oval?
« Svar #7 skrivet: maj 14, 2012, 10:02:20:20 »
jo, självklart skulle vi inte återfylla direkt mot poolen, det är ju inte en sån modell. emn eftersom jf skriver att man kan återfylla mha skivor osv, så var jag nyfiken om någon gjort det.

nu är sidorna på gropen utan slänt, så jag får se hur mkt plats det blir att slänta av i efterhand när jag ställt upp den, förhoppningsvis i helgen...

Utloggad Bjurenhed

SV: återfylling jf-fritid stoorpool oval?
« Svar #8 skrivet: maj 16, 2012, 20:43:36:36 »
Återfyll inte mot poolen, provat detta med katastrofalt resultat.  >:(  hela skiten blev mindre och mindre ju mer vatten som jag tappade ur trots skivor och jof instruktioner.
PP pool 8x4 trappa längs gavel.
Tak och värmepump.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag