CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kan någon tipsa om hur få väck smuts från botten?  (läst 13090 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Totte_P

Kan någon tipsa om hur få väck smuts från botten?
« skrivet: augusti 03, 2006, 13:50:28:28 »
Vi har (för att prova på pool-livet) köpt en sådan där pool med metallstativ och med 10000 liter vatten (alltså ingen "riktig" ovanjord pool, men duger som första pool  :)).
Till poolen köpte vi en sådan där dammsugare där man kopplar in vattenslangen och en liten tygpåse och ska på det sätt få upp smuts från botten. Nå, det funkar ju inte alls som man vill  >:(
Till poolen följde också med en filterpump som rensar 1000 liter/timme, och visst, den håller vattnet klart, men tar inte väck smutsen från botten överhuvudtaget.

Så, nu undrar jag ifall ni kan ge några tips om HUR jag får väck smutsen från botten? Att tömma poolen är inget alternativ för då stryper ungarna mig  ::) Men finns det något annat sätt? Jag kan inte koppla någon slang till filterpumpen heller så alla andra tips är varmt välkommna  ;)

Tilläggas kan att jag har klortablett i (flytande i en sån där klor-flotte) med flockmedel. Så själva vattnet är klart, det är bara smutsen på botten jag inte vet hur jag får väck. Smutsen i sig består också av en hel del jord, så jag kan inte heller ta upp det med håven.

Tack på förhand!

Totte_P

Poolgiganten

Utloggad matsa

SV: Kan någon tipsa om hur få väck smuts från botten?
« Svar #1 skrivet: augusti 03, 2006, 14:28:17:17 »
En liten dränkpump som du för över botten får du ju bort lös smuts med  O0
Finns billiga för några 100  ;)
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad Lisbeth

SV: Kan någon tipsa om hur få väck smuts från botten?
« Svar #2 skrivet: augusti 03, 2006, 22:04:35:35 »
Precis det problemet har jag just haft.
Jag fick rent genom att ta en bit trädgårdsslang och med hjälp av hävertprincipen suga bort geggan från botten.
Det tog några dagar, för jag orkade inte hålla på så länge varje gång..... Men ungarna badade ändå, dom struntade i att vattnet var lite smutsigt.
Bästa tiden att städa var på morgonen, när ungarna kvällen före gjort en "snurring" (gått runt, runt i poolen så att vattnet kör i cirklar). På morgonen låg då allt skräp i mitten av poolen - praktiskt!
Om du har polyesterfilter ska du absolut inte använda flockmedel. Det funkar bara om man har sandfilter.
Hoppas att du får rent nu!

Lisbeth

Utloggad Fia

SV: Kan någon tipsa om hur få väck smuts från botten?
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2006, 22:14:06:06 »
www.miamipool.se har ett flock/klarningsmedel som heter Klar-i-max, det kan man använda om man har polyesterfilter. :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Lisbeth

SV: Kan någon tipsa om hur få väck smuts från botten?
« Svar #4 skrivet: augusti 04, 2006, 21:48:04:04 »
På hemsidan framgår det ingenstans att det funkar för polyesterfilter, men
om du har provat så torde det väl vara sant!
Ska handla hem och testa!

Lisbeth som har mjölkigt vatten igen.....

Utloggad Fia

SV: Kan någon tipsa om hur få väck smuts från botten?
« Svar #5 skrivet: augusti 04, 2006, 22:16:06:06 »
Hej Lisbeth.

Jag har själv inte provat <dontkn>, för jag har sandfilter.
I deras katalog, i texten om produkten Baqua Flock till sandfilter, står inom parentes, "Om poolen har patron- eller diatomitfilter så ska Klar-i-max användas". Det står att Klar-i-max är ett högeffektivt flockningsmedel som ska blandas i poolen och sen dammsugas upp.

För säkerhetskull ring och kolla först. :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad nissef

  • Betongpoolare
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolen är fylld!
    • Visa profil
    • Familjen Wains poolprojekt
SV: Kan någon tipsa om hur få väck smuts från botten?
« Svar #6 skrivet: augusti 04, 2006, 23:06:58:58 »
Hej!
Vi köpte också pool liknande den du beskriver och har haft samma problem. Men då vår son tillsammans med några kamrater sprang runt i poolen och busade så satte de fart på vattnet, sedan hoppade ungarna upp ur poolen. Efter en stund så upptäckte vi att all smuts samlades i poolbottens mitt och då var det lätt att håva upp smutsen. Så numera gör vi alltid det vi kallar virveln innan vi lämnar poolen det vill säga springer runt längs pookanten så att vattnet får fart. :angel:

Hälsningar
Nisse
som snart bygger riktig pool
Fam Wains poolprojekt med start oktober 2006
Betongpool, 4x8x1,52 m
http://medlem.spray.se/wainpool/

Utloggad Poolnicke

SV: Kan någon tipsa om hur få väck smuts från botten?
« Svar #7 skrivet: augusti 05, 2006, 07:42:45:45 »
Så numera gör vi alltid det vi kallar virveln innan vi lämnar poolen det vill säga springer runt längs pookanten så att vattnet får fart. :angel:

Hälsningar
Nisse
som snart bygger riktig pool

Inga grannar som har börjat titta snett ännu  :D
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad nissef

  • Betongpoolare
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolen är fylld!
    • Visa profil
    • Familjen Wains poolprojekt
SV: Kan någon tipsa om hur få väck smuts från botten?
« Svar #8 skrivet: augusti 05, 2006, 21:14:29:29 »
Nädu Poolnicke, som tur är bor vi utan att några grannar kan studera oss... >rulla<

...Och det kanske är tur det...

Nisse
Fam Wains poolprojekt med start oktober 2006
Betongpool, 4x8x1,52 m
http://medlem.spray.se/wainpool/

Utloggad Lisbeth

SV: Kan någon tipsa om hur få väck smuts från botten?
« Svar #9 skrivet: augusti 06, 2006, 00:22:32:32 »
Våra grannar - som inte kan se oss, bara höra - undrar nog vad som är i görningen när jag med min gälla stämma skriker: "Har ni gjort en snurring???!!!!" när ungarna är på väg ur poolen.
Blir svaret "nej" åker dom obönhörligen i vattnet igen.... ;)
Blir svaret "ja" ropar jag: "Ok, då ska jag dammsuga!" Låter nog kryptiskt om man inte vet vad det handlar om...

Lisbeth, som har bitit i det sura äpplet och flockat för andra gången i år och ska suga flocksnusk från poolbotten imorgon. Tidigt, så att barnen kan bada sen...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag