Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: varmvattenberedare som uppvärmning?  (läst 15449 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chilsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Unipool rund
    • Visa profil
varmvattenberedare som uppvärmning?
« skrivet: juni 15, 2010, 00:41:29:29 »
Hej!

Andra året jag startar upp min lilla minipool/balja.
Den är av linertyp med plåtchassi.
Förra året använde jag Elnino solfångare, men det skräpet blåste ner från taket o det var problem att få rätt tryck ändå upp, antingen blev trycket för bra för de känsliga solfångarna eller så pumpades det inte runt.

Detta året letar jag febrilt efter en 2KW elpatron som jag kan koppla på.
Helst hade jag velat ha denna: http://www.badbutiken.se/main.aspx?page=article&artno=2801090&gid=99203
MEN det får som vanligt inte kosta så mycket. Jag har letat gamla elpatroner till husvagnar etc på blocket, men det lilla som finsn tror folk de ska få en förmögenhet för.

Min tanke är nu en 10 liters 1,5kw varmvattenberedare från Biltema. 649 kr och inbyggt termostat som går att ställa från 30grader (perfa!).
Tanken är att koppla beredaren istället för solfångaren på el ninos vattenventil, så en del av vattnet som huvudpumpen kör runt passerar beredaren.

Vad tror Ni??

Tacksam för idéer, tips o kommentarer!!!  Mvh Johan, som just nu har 14 grader i baljan
_____________________________
Unipool rund, 2 st El-Nino solfångare, 1 Poolpump från HB samt en cirk.pump till solfångarna från Grundfos. Powerleds.

Poolgiganten

Utloggad Linkan222

SV: varmvattenberedare som uppvärmning?
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2010, 21:38:39:39 »
Vet att jag sett flera annonser på blocket på elektriska flödesvärmare (om de kallas så). Folk borde ju slänga såna efter en med tanke på vilken kostnad de medför.

Mitt tips är att räkna lite på hur mycket el du uppskattningsvis skulle förbruka.
På 2kW skulle du förbruka 48kWh/dygn dvs 1488kWh/månad. En säsong på 4 månader blir ca 6000kWh.
Det är ungefär 40% av min totala förbrukning i en stor villa. Kolla ditt elpris och vad 6000kWh kostar.

Dessutom är jag tveksam till om du värmer pool med 2kW elvärmare, men det lämnar jag öppet för andra att spekulera i.

Är lite skeptisk till att elvärma poolvatten efter att ett par bekanta gjort det. Brände på med elvärme i 3 månader, barnen skulle ju ha varmt och skönt i vattnet.
Frun i huset grät när hon insåg att elräkningen faktiskt stämde. Det blev en fattig höst där.

Utloggad utopiazz

SV: varmvattenberedare som uppvärmning?
« Svar #2 skrivet: juni 16, 2010, 16:23:51:51 »

Frågan är hur länge den typen av varmvattenberedare håller. <hmm>

Men det stora problemet som jag ser är elsäkerheten vilket delvis beror på placeringen. Beroende på vilken typ av kemikalie du har i poolen så kanske elpatronen korroderar sönder på några veckor. Jag tror inte att den håller en hel säsong med tanke på kemin och att det är syrehaltigare vatten jämfört med kranvatten (garantiutbyte kanske funkar)

Sen kommer säkerheten med ev. ånglås i den om det blir fel på pump och termostat.

Utloggad chilsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Unipool rund
    • Visa profil
SV: varmvattenberedare som uppvärmning?
« Svar #3 skrivet: juni 16, 2010, 23:00:29:29 »

Kostnaden tror jag är rätt lugn. Jag tänkte låta en liten solpanel underhållsvärma poolen. Bör få en temp på ca 24 grader med det.
Sen täntke jag bara värma upp den när man förväntas använda den.  Enligt tidigare uträkning jag gjort så bör det inte ta mer än ca 10 timmar att höja tempen från 24-31 grader.

2kw lär räcka för min lilla balja.  En bekant har 3 kw till en ovanmarkspool som är mer än dubbelt så stor som min o han håller ca 30 grader.

Visst borde det finnas en massa "flödesvärmare" på marknaden, men inget till bra pris eller i min region (Skåne).

Frågan är hur beredaren tål vattnet ja...  Hittar jag ingen flödesvärmare inom det närmsta så blir det att prova biltemas...

Fler tips o idéer mottages tacksamt! /Johan
_____________________________
Unipool rund, 2 st El-Nino solfångare, 1 Poolpump från HB samt en cirk.pump till solfångarna från Grundfos. Powerleds.

Utloggad utopiazz

SV: varmvattenberedare som uppvärmning?
« Svar #4 skrivet: juni 16, 2010, 23:52:47:47 »
En annan sak som kan bli problem är de små anslutningarna till beredare.

Kolla runt lite och se om du inte kan hitta en sådan här värmare
http://www.intexnordic.com/Default.aspx?ID=55&M=Shop&PID=114&ProductID=376

Vet att Bauhaus har sålt dom riktigt billigt men det var i slutet av säsongen.

Den här är också ett bättre alternativ än en VV beredare.
http://www.bygghemma.se/utomhus/utomhusbad/poolv%C3%A4rmepumpar/poolv%C3%A4rmarebathlife3kw/p-171176-171176
« Senast ändrad: juni 17, 2010, 00:04:31:31 av utopiazz »

Utloggad William

SV: varmvattenberedare som uppvärmning?
« Svar #5 skrivet: juni 17, 2010, 08:31:26:26 »
Jag hade en elpatron på 6 kWh i början, för 26 år sedan och redan då blev det HÖGA elräkningar. Nu har jag 3 solpaneler som värmt till mellan 25 - 30°, men i år är det något fel, för jag får inte upp tempen till mer än 19° fast det varit varmt.
Inte haft tid att göra något åt det, för jag blev precis färdigt med det här bygget igår.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad SingingSailor

SV: varmvattenberedare som uppvärmning?
« Svar #6 skrivet: juni 20, 2010, 00:14:46:46 »
Enligt tidigare uträkning jag gjort så bör det inte ta mer än ca 10 timmar att höja tempen från 24-31 grader.

Har du en mycket liten pool, <3kbm? Annars tar det betydligt längre tid än 10 timmar med 2kW värmare. Man kan grovt räkna att 1kWh värmer 1kbm vatten 1 grad. Min erfarenhet är att det ofta går åt mycket mer energi pga förluster. Skall du ha värmaren för att snabbt höja temperaturen ibland, så skulle jag råda att skaffa en med högre effekt.

Isolerade sidor och förstås solfolie / pooltäckning är bra tips också.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad aromata

SV: varmvattenberedare som uppvärmning?
« Svar #7 skrivet: juni 20, 2010, 00:40:20:20 »
Inte haft tid att göra något åt det, för jag blev precis färdigt med det här bygget igår.

Snyggt växthus! Jag har ett nytt på ca 26 kvm som ligger i delar och väntar på att en grundmur på ca 80 cm ska byggas. Jag är ingen betongmänniska så det blir en trevlig utmaning. Det är ganska långt till vägen så jag får väl blanda allt själv på plats. Tänkte gjuta en sula och mura leca på den. Vet dock inte så mycket om dimensioner men funderar på om en sula på 5 cm kan räcka. Bredd kanske 30 cm. Vad tror du (eller nån annan med kunskap)?

Utloggad Erica

SV: varmvattenberedare som uppvärmning?
« Svar #8 skrivet: juni 20, 2010, 02:28:50:50 »
Är inte detta ett bättre alternativ ?

http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=7967&Grp=&n=10

Detta är ju en elvärmare gjord för poolbruk och under tusenlappen, dessutom med lite mer effekt. Till skillnad från en varmvattenberedare är ju denna tillverkad för att tåla klorerat vatten.

Utloggad nic2

  • Budgetpoolare
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Bestway 7m3, sandfilter 3m3/h, 2kW elvärmare.
    • Visa profil
SV: varmvattenberedare som uppvärmning?
« Svar #9 skrivet: juni 20, 2010, 13:35:24:24 »
Jag värmde vår 7m3 ovanmarkare med en 2kW poolvärmare från Jula förra året.
Funkade över förväntan faktiskt, kostar ju en del att ha den på, men skönt blir det.

Köpte den på rea för 499kr.

I år kör jag med elnino istället.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag