CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: rimlig kostnad för installation av värmeväxlare?  (läst 10108 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalle950

rimlig kostnad för installation av värmeväxlare?
« skrivet: maj 15, 2007, 16:57:53:53 »
Hejsan,

Har en IVT bergvärmepump på 9kw (installerad -06) som jag vill utrusta med
växlare och styrning. Poolen som skall värmas är på ca 50m3.
Den lokala IVT representanten vill ha 20.000:- för detta.

Är detta ett normalt pris? Jag tycker det låter dyrt....men har inget att relatera till.

Tacksam för synpunkter.

Poolgiganten

Utloggad Ninna

SV: rimlig kostnad för installation av värmeväxlare?
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2007, 18:01:26:26 »
Hej !
Har fått en offert på 16 000. Då det idag är förberett med T-kopplingar är det "bara" att gå vidare med rören (ca 10 m) till värmeväxlaren (denna ingår ej i priset utan är köpt och ska monteras av Folkpool. Vi köpte en 75 w i titan (8995 kr) eftersom vi ska ha saltgenerator, annars kostar de runt 5000 kr.)
Vi har också en IVT på 9 kW som installerades 2006. Borrade 180 m för att pumpen ska klara av att värma även en pool.
Jag har ringt två olika företag och priset verkar ligga där, tyvärr. Dessutom är det jättelång leveranstid, det ena företaget kunde inte förrän i höst.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: rimlig kostnad för installation av värmeväxlare?
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2007, 18:02:57:57 »
Svårt att säga....en 75kW vxl kostar ca 6000-6500 kr (du ska inte ha en mindre än 75 kW till VP)
Återstår ca 13000 till styrning och installation, om styrningen kostar 8000 (???) så blir det 5000 till installation, hela paketet verkar dyrt i mina ögon! men så blir det kanske när man anlitar installationsfirmor?
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad kalle950

SV: rimlig kostnad för installation av värmeväxlare?
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2007, 18:24:50:50 »
Svårt att säga....en 75kW vxl kostar ca 6000-6500 kr (du ska inte ha en mindre än 75 kW till VP)
Återstår ca 13000 till styrning och installation, om styrningen kostar 8000 (???) så blir det 5000 till installation, hela paketet verkar dyrt i mina ögon! men så blir det kanske när man anlitar installationsfirmor?

I mitt fall så krävs det max 1m rördragning då jag kommer att ha reningsverket i samma rum som värmepumpen.
Vad har man för alternativ till installationsfirmor? Känns som man är rätt upplåst till IVT och att de kan sätta vilket pris de vill. För det är väl inte som med kylskåp att det ofta bara är fronten som skiljer....typ att man kan kolla med
Nibe eller Thermia-återförsäljaren efter ett bättre pris om de råkar använda
samma poolstyrning till sina värmepumpar?



 

Utloggad chris

SV: rimlig kostnad för installation av värmeväxlare?
« Svar #4 skrivet: maj 15, 2007, 18:51:36:36 »
Hej!
Jag tycker du ska söka efter vväxlare hos någon som har ett bra pris och sen montera själv.
Det är inte spec. komplicerat ens för en glad amatör och hjälp kan du säkert få av alla trevliga "Poolare" här på forumet om du behöver. Kolla in bilder på andras Kopplingar så får du se hur det fungerar.
(Som jämförelse så kostar ju en luft/vattenpump bara lite till över offerten då med titanväxlare)
 O0
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php för tips om vp:en
« Senast ändrad: maj 15, 2007, 18:54:58:58 av chris »
Intex pool 9.75 x 4.8 x 1.35 , 55 kbm

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: rimlig kostnad för installation av värmeväxlare?
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2007, 19:07:35:35 »
Upplåst? ja det beror på vad man kan/törs göra själv!
Ska du ha en poolstyrning från IVT tror jag den kostar några kronor och är förmodligen inte billigare hos Nibe, Termia eller de andra VP-leverantörerna!
Kan/törs du (som jag) så bygg en egen poolstyrning till din VP! Men, att "modda" sin VP gör att garantin försvinner, min poolstyrning kostade kanske 300 kr + lite eget tänk och arbete, det min styrning inte klarar av är att producera både värme till huset och poolen samtidigt via automatik, jag får ställa om kranar! Det är inga problem eftersom jag har stängt husvärmen innan jag start poolvärmen, sen sköter min automatik förstås poolvärmningen automatiskt!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad jimmy66

  • Rörmontör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: rimlig kostnad för installation av värmeväxlare?
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2007, 20:30:10:10 »
Vart i landet finns du Kalle?
Jag är vvs-montör.
JF pool 3.6 ovanmark Solvärme

Utloggad kalle950

SV: rimlig kostnad för installation av värmeväxlare?
« Svar #7 skrivet: maj 16, 2007, 17:47:57:57 »
Vart i landet finns du Kalle?
Jag är vvs-montör.

Snacka om sammanträffande! Jimmy66 bor enligt sin profil i Kalmar.
Jag bor i Färjestaden. Avståndet mellan Färjestaden och Kalmar är vadå 6km?
Vad är sannolikheten för det?  :D

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: rimlig kostnad för installation av värmeväxlare?
« Svar #8 skrivet: maj 16, 2007, 20:05:40:40 »
Förmedling av svartjobb är inte tillåtet i forumet, bara så ni vet.

Jag har själv kopplat in en poolvärmeväxlare och styrning till en 9 kW IVT (fråga inte om det var svart  ;)) åt en kompis och så pass mycket kan jag säga att jag kan förstå att de tar 20 000 kr för det jobbet, i alla fall om värmeväxlaren ingår.

Styrningen som de sålde var mycket avancerad och komplett, lite overkill om man bara värmer poolen när huset inte har något värmebehov.
Dessutom råkade jag ut för vad även proffs råkar ut för, kopplade fel så att pooltemperaturgivaren gick sönder (vill tillägga att jag är en mycket erfaren montör av reglertekniska utrustningar)
En ny givare skulle ha kostat nära 1000 kr, men som tur var kunde jag bygga en "kopia" för bara hundringen så jag gick skadeslös från projektet.

Vad jag vill komma fram till är att ett företag som lämnar ett pris på ett jobb måste ta lite höjd för att de ibland misslyckas och måste göra om jobbet igen.
Sen är själva hårdvaran rätt dyr, men visst, ca 15 000 kr borde räcka för att de skall ha en bra dagpenning för jobbet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: rimlig kostnad för installation av värmeväxlare?
« Svar #9 skrivet: maj 16, 2007, 21:16:59:59 »
Dessutom råkade jag ut för vad även proffs råkar ut för, kopplade fel så att pooltemperaturgivaren gick sönder (vill tillägga att jag är en mycket erfaren montör av reglertekniska utrustningar)
Du är väl ett proffs ;)

Citera
Vad jag vill komma fram till är att ett företag som lämnar ett pris på ett jobb måste ta lite höjd för att de ibland misslyckas och måste göra om jobbet igen.
I min bransch, industrin, går det inte att att ta höjd för "internutbildning", skulle dock inte förvåna mig om man mot konsument kan hålla på så!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag