CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Knacka upp eyeball till inlopp.  (läst 1390 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steinmeister

Knacka upp eyeball till inlopp.
« skrivet: juni 14, 2016, 10:47:52:52 »
Någon som knackat upp sina?. Flödet original är endast 2,2m3/timmen. Blir högt tryck i sandfiltret med den strypningen i utloppen.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Knacka upp eyeball till inlopp.
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2016, 12:25:07:07 »
Jag vet inte säkert, men jag gissar att det finns en poäng med att det stryper lite i utloppen. Prova utan så får du se, det blir som att hälla en hink vatten i poolen. Med strypning i utloppen så ökar flödeshastigheten och detta sätter fart  på vattnet.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Dimitris76

SV: Knacka upp eyeball till inlopp.
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2016, 14:22:45:45 »
2200ltr/h låter väldigt litet flöde för en pool. En 1hp pump skulle kunna cirkulera 200-250lt/min!

Vad har du för pumpmodell, rör diameter och längd mellan reningsverket och poolen?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Steinmeister

SV: Knacka upp eyeball till inlopp.
« Svar #3 skrivet: juni 15, 2016, 19:29:35:35 »
Jag har en pool på 4x8x1,5.1hp pump med 16m3 som Max kapacitet,  Stort breddavlopp, 50mm slangar och rör, 145kg sandfilter. Trycket i manometern ökar till 17,5psi (backspolning vid 20psi)från ca 13psi när ja monterar eyeballsen. Trycket i dem är stenhårt och riktar ja inte ned dem går det brus i vattenytan.

Eyeballsen är gjorda så de skall gå att knacka upp för att få tre olika flödesmängder. Jag upplever att de stryper för mycket nu men kan inget om detta.
« Senast ändrad: juni 15, 2016, 19:37:45:45 av Steinmeister »

Utloggad Dimitris76

SV: Knacka upp eyeball till inlopp.
« Svar #4 skrivet: juni 15, 2016, 19:43:57:57 »
Hur vet du att flödet är bara 2200ltr/tim då (om du har en pump som kan flytta max 16m^3/h )???

Om trycket efter en ordentlig filterbakspolning ligger fortfarande på 13psi och går upp till 17.5psi med eyeballen kan man övervägga lite utvidgning av eyeballhålen. Knacka inte direkt till största diameter utan tar det stegvis!

Är det ny pool eller nya eyeballs (eller både och)?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Steinmeister

SV: Knacka upp eyeball till inlopp.
« Svar #5 skrivet: juni 15, 2016, 19:57:10:10 »
Allt är nytt och ja fattar inget :/. Står i bilden om man öppnar den att olika flöden för de olika dimensionerna.

Borde inte trycket också påverka mängden vatten eller är hålets storlek den absoluta mängden?

Utloggad Dimitris76

SV: Knacka upp eyeball till inlopp.
« Svar #6 skrivet: juni 15, 2016, 20:21:14:14 »
Jag har det väldigt svårt att tro att enbart eyeballens diameter kan begränsa flödet ner till 2200ltr/t i din installation.

Det som inloppets eyeball gör är att accelerera vattens hastighet för att skapa en stråle som skall effektivare sätta vattenvolymen i rörelse. En så kallade jeteffekt.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Lost

SV: Knacka upp eyeball till inlopp.
« Svar #7 skrivet: juni 15, 2016, 21:12:31:31 »
Jag ställde liknande fråga till min poolleverantör och fick till svar att jag skulle slå ut den första ringen.

Å jag har en 8x4, 2 inlopp, Cantabric 500 filter samt 0.78kw pump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag