Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klor och Ph  (läst 12854 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jaripo68

Klor och Ph
« skrivet: januari 07, 2016, 16:48:05:05 »
Hej alla,
jag är ganska ny på vattenkemi. Jag undrar om det är normalt när man chockklorerar att ph sjunker?
Jag var tvungen att byta vattnet och efter det fick följande värden:
- innan klor   ph 7.4, alk 120
- efter klor    ph 6.8, alk. 120, klor 9.9
- dag1          ph7.1, alka 100, klor 4.7
- dag2          ph 7.5, alka, 120 klor 1.0

Jag skulle vara tacksam om någon svarar på detta.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Klor och Ph
« Svar #1 skrivet: januari 07, 2016, 19:56:26:26 »
Vad för sorts klor använde du för din chockklorering ? Och vad mäter du med ? Det finns ju två möjligheter: att pH verkligen sjönk eller att det blev ett mätfel. Men visst kan klor påverka pH, hur det beror på vilket klor du använder. Flytande klor, natriumhypoklorit, höjer t.ex. pH rätt avsevärt.

Utloggad jaripo68

SV: Klor och Ph
« Svar #2 skrivet: januari 07, 2016, 21:27:17:17 »
Vad för sorts klor använde du för din chockklorering ? Och vad mäter du med ? Det finns ju två möjligheter: att pH verkligen sjönk eller att det blev ett mätfel. Men visst kan klor påverka pH, hur det beror på vilket klor du använder. Flytande klor, natriumhypoklorit, höjer t.ex. pH rätt avsevärt.
Jag använde Sunwac 12 tabletter. Mätningar har jag gjort med AquaChek digitalmätare. Hur pålitlig är detta metod?

Utloggad Erica

SV: Klor och Ph
« Svar #3 skrivet: januari 07, 2016, 23:28:02:02 »
Enligt produktens säkerhetsdatablad innehåller den tre ingredienser: adipinsyra, natriumbikarbonat och natriumdiklorisocyanat. Såväl adipinsyra som di-klorcyanaten  (som kommer att generera cyanursyra) är pH-sänkande produkter. Bikarbonatet höjer alkaliniteten. Så dina värden låter väl inte orimliga. Nu märks det ingen större skillnad i ditt fall på alkaliniteten, men tillsatsen var väl inte stor nog för att puffa upp den märkbart. Att klorvärdet rusar i höjden efter en chockklorering är ju helt normalt. Sedan faller det precis som du mätt upp. Så länge det ligger över 5 ppm bör man vänta med att bada.

Beträffande din mätapparat har jag ingen erfarenhet själv. Jag är lite skeptisk till mätsystem som använder stickor, eftersom lite väl mycket tycks bero på hur gamla stickorna är, hur de lagrats o.s.v. Men om man bara utför mätningarna noggrant bör de väl vara rimligt tillförlitliga. Det är tyvärr annars så att digitala instrument om de skall vara riktigt noggranna måste vara av proffsklass och då kostar de klart mer än vad de flesta privatpool/spaägare skulle vilja betala.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Klor och Ph
« Svar #4 skrivet: januari 08, 2016, 14:16:13:13 »
Att det dippar lite när du chockat är helt normalt med de Diklor produkter som rekommenderas till spabaden här i Sverige.

PH och Alka värdena ligger ju inom gränserna nästan hela tiden så jag tycker du ska vara nöjd, sen att försöka hålla en konstant nivå av klor med minst 1 PPM hela tiden är nog så viktigt. Det går jättefort att det startar en tillväxt om du släpper ner värdet för lågt i ett spabad med 38-40 grader i vattnet med den lilla mängd vatten som ryms i ett spabad.

Om PH flexar mellan 7-7,8 spelar inte så stor roll för då funkar i alla fall kloret bra, men går det utanför dessa värden så kan du få problem men stick i ögonen eller kli på huden.

Alkaniteten är ju en stabilisator för PH och bör monitorernas veckovis och ligga mellan 80-120 PPM för att slippa att PH hoppar upp och ner utan vidare.

Det finns bättre och säkrare sätt att mata vattnet med än AquaChek digital mätaren, den kan visa ganska mycket fel, vilket gör att du kan tro att du har bra värden, men de ligger utanför de rekommenderade nivåerna.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Klor och Ph
« Svar #5 skrivet: januari 08, 2016, 15:38:33:33 »
... Om PH flexar mellan 7-7,8 spelar inte så stor roll för då funkar i alla fall kloret bra, ...

Håller inte riktigt med där:
Klorets effekt sjunker med ökat pH. Vid 30 grader vattentemperatur har kloret följande effekt:
Klorets effektivitet 66% vid pH 7,2
Klorets effektivitet 43% vid pH 7,6
Klorets effektivitet 22% vid pH 8,0
Med andra ord har du bara ca 30-35% effekt av kloret vid pH 7,8. Är pH en bit över 8 så spelar det ingen roll hur mycket klor du häller/lägger i det blir samma effekt som vid klorblockering av cyanursyra med den skillnaden att du kan sänka pH.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Klor och Ph
« Svar #6 skrivet: januari 08, 2016, 17:33:21:21 »
Jonjag vet detta men det är ju i princip omöjligt att hålla en konstant nivå på PH värdet i en så liten vattenmängd som ett spabad är, utan att jobba med detta på halvtid !

Vad jag menar är att man kan dra det hur långt man vill, men i slutändan så ska ju ett spabad skapa avkoppling och Relax , trissar vi upp att allt ska vara helt 100 vid alla tillfällen så tror jag att man tar bort glädjen av att ha ett spabad hemma.

Ligger man inom de rekommenderade nivåerna så måste man kunna känna sig lugn, fast än teorierna givetvis säger att allt kan bli bättre och effektivare om man ligger exakt på rätt nivå hela tiden.

Eller har jag fel ?
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad roggap

SV: Klor och Ph
« Svar #7 skrivet: januari 08, 2016, 18:36:06:06 »
Janlun

Du har helt rätt. Lagom är bäst!
Stressen över ett perfekt badvatten får inte ta över förmånen av ett avkopplande bad.

Tror däremot att man ska sträva efter att ha rätt förutsättningarna när man chockar med klor eller oxibooster då du har bäst effekt av kemet vid bra värden. Värt att tänka på så man inte slår i taktet på CYA värdena.
spabad Viskan Ekerö

Utloggad Watch

SV: Klor och Ph
« Svar #8 skrivet: januari 09, 2016, 18:33:28:28 »
Hej.
Jag kör enbart med ph upp eller ner, ligger mellan 7,2 -7,6. Kloret (använder klorgranulat) försöker jag få att ligga runt 2,0, hamnar oftast lite under. I övrigt gör jag ingenting och det verkar fungera bra, vattnet känns och ser fint ut.

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Klor och Ph
« Svar #9 skrivet: januari 11, 2016, 20:52:05:05 »
Måste du tillsätta klor varje dag för att hålla så låga nivåer?

Om jag klorar till 1-2 PPM är värdet nere på noll 24 h senare. Brukar därför klora upp till 5-6 PPM, då räcker det med att tillsätta klor varannan dag.

Så synd att det inte verkar finnas några klortabletter för flottör som är ok att använda i spabad.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan