Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klorfritt bad - en omöjlighet?  (läst 15767 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LQ

  • Gäst
LQ
Klorfritt bad - en omöjlighet?
« skrivet: januari 02, 2016, 20:58:30:30 »
Hej!

Efter att ha haft klor som desinfektion i 6 månader i vårat nya spabad samt att vi har behövt byta vatten 3 gånger på denna tid trots måttligt med badande så känner vi att vi vill prova aktivt syre som bakteriedödare. Alla vattenvärden har varit perfekta men kloret får vi ingen ordning på samt att det blir mycket skum i badet och vitaktigt slem i filtret.

Så min enkla fråga blir då:

Kan man ENDAST använda aktivt syre som bakteriedödare eller måste man ändå använda klor tillsammans med det aktiva syret? I så fall blir vi ju inte av med klorproblemen och klorprodukterna som vi vill försöka klara oss utan.
Kan tillägga att vårat bad har ozonrening också.

Produkten Spa Chock från SpaCare finns hemma och det är den vi har tänkt att gå över till.
Har även hittat en annan produkt på marknaden "SPA100A" som är klorfritt. Någon som har erfarenhet av denna produkt?
http://www.cleanwatertech.se/vara-produkter/spabad-och-pooler/

Tacksam för svar o synpunkter!

//  Laila

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #1 skrivet: januari 02, 2016, 22:30:22:22 »
Varför dessa täta vattenbyten ? Vad gick galet och varför skulle det bero på kloret ? Vad menar du med att "kloret får vi ingen ordning på" ?   Om problemet var hög cyanursyrehalt så finns det ju kloralternativ utan cyanursyra. Jag kan inte svara på din fråga om det går att köra med endast aktivt syre, men eftersom jag aldrig har hört om någon som kör så så förmodar jag att svaret är nej.

Skum och vitaktigt slem tyder snarare på att badet tillförts organiska ämnen eller föroreningar, typ sololja, hudkräm, shampoo eller liknande.

Brom är ju ett alternativ till klor, men kemiskt har ju ämnena en hel del likheter med varandra.

Medlet du nämner i länken ger i vart fall för mig ett intryck av hokus-pokus-bogus-medel. Läs vad medlet innehåller. Man talar om "väteklorid" (HCl) som om det vore något revolutionerande nytt. Varför använder man inte det gängse namnet på svenska - SALTSYRA. Det är pH-reglerande och vi har använt det i vår pool i många år, precis som de flesta kommersiella bad gör. Medlet de marknadsför innehåller också natriumklorit i sin andra del, detta för att framställa klordioxid vid blandning. Det hela verkar alltså bara vara ett annat sätt att tillföra klor och rakt inte något klorfritt alternativ. Att jag tycker det känns oseriöst beror bl.a. på att man kallar saker vid andra namn än de vanliga , troligtvis bara för att få det att se mera vetenskapligt ut så man kan sälja det dyrare... Varför inte säga saltsyra om det är det som medlet innehåller ?

Metoden att desinficera vatten med natriumhypoklorit ("flytande klor") och saltsyra (för att hålla nere pH som automatiskt stiger vid tillsats av natriumhypoklorit) är en av de mest spridda poolmetoderna och används vitt av nästan alla offentliga bad och också av mångas privata. En fördel med de flytande kemikalierna är att de lämpar sig bra för automatdosering, en nackdel är att man måste vara försiktig om man hanterar dem manuellt. Natriumhypoklorit innehåller inte cyanursyra.

Utloggad Engans

SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #2 skrivet: januari 02, 2016, 22:47:51:51 »
det här med cyanursyra känns som en vetenskap.
hur vet man vilket klor som har cyanursyra. är det så att långsamt klor alltid innehållet cyanursyra och snabbklor inte eller hur vet man. verkar inte stå på så många förpackningar.

Utloggad falmarkspeter

SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #3 skrivet: januari 03, 2016, 00:40:24:24 »
Mitt Spabad saknar tyvärr automatdosering för två flytande vätskor. Men det är ju möjligt att majoriteten spaägare här har ett sånt system och då är ju Erikas kommentar helt relevant.

Men för oss som har spabad som INTE har automatdosering kanske det inte är lämpligt  att rekommendera att manuellt använda två kemikalier som vid fel hantering skapar en giftig klorgas. Bl.a är det direkt förbjudet att kemikalierna förvaras i samma rum.

Organiskt klor (tabletter eller granulat) kan du i värsta fall dosera fel, men det är åtminstone inte direkt dödligt...


Utloggad Erica

SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #4 skrivet: januari 03, 2016, 01:50:08:08 »
Mitt Spabad saknar tyvärr automatdosering för två flytande vätskor. Men det är ju möjligt att majoriteten spaägare här har ett sånt system och då är ju Erikas kommentar helt relevant.

Men för oss som har spabad som INTE har automatdosering kanske det inte är lämpligt  att rekommendera att manuellt använda två kemikalier som vid fel hantering skapar en giftig klorgas. Bl.a är det direkt förbjudet att kemikalierna förvaras i samma rum.

Organiskt klor (tabletter eller granulat) kan du i värsta fall dosera fel, men det är åtminstone inte direkt dödligt...

Feldosering kan inte ge klorgasutveckling med flytande klor heller. Det du INTE får göra är att hälla ihop natriumhypoklorit och saltsyra. Men det är väl knappast ett misstag som folk brukar göra. Jag har på alla år inte hört att någon lyckats vara riktigt så klantig vad det gäller en privat pool (jag läste däremot om en olycka som inträffat på ett offentligt bad en gång när man råkade pumpa in större vätskemängder i samma tank). Däremot finns det som jag nämnde en nackdel med att man måste hantera vätskor. Man kan ju t.ex. skvätta eller spilla och är det då saltsyra det handlar om så gäller det ju att vara skyddad - det är ju en stark kemikalie. Skall vi t.ex. fylla på vår saltsyredunk så gäller ju skyddsglasögon och gummihandskar. Men det medel som beskrevs i länken från TS innehöll ju också saltsyra. Jag kan ju tillägga att vi som de flesta som kör pooler på detta vis köper 10 %-ig saltsyra. Det blir obetydligt dyrare än med koncentrerad och den senare är mycket mera svårhanterlig. Bl.a. ryker den - avger starkt retande gaser. Med 10%-ig får man inte det problemet.

Att saltsyra och natriumhypoklorit inte får förvaras i samma rum (om de inte finns i invallade kärl av typ som klarar viss brandbelastning) beror på risken att de oavsiktligt skulle blandas vid en eventuell brand. Blandas de bildas klorgas, som är starkt andningsretande och hälsovådlig. Vi har till vårt pool löst detta genom att ha saltsyredunken i maskinrummet och kloret i ett annat utrymme. För offentliga bad där man hanterar stora mängder av vätskorna ställs högre krav på anläggningarna.

Vad det gäller spa-sidan så ligger man nog rätt många år jämfört med pool-sidan när det gäller automatik. Till pooler finns idag bra system till överkomliga priser. Kanske kommer det om några år till span också, vem vet ? På alla områden pågår ju en teknikutveckling mot mera automatik och med den explosionsartade ökningen av antalet span på senare år så finns det säkert en marknad.

Oorganiskt klor kan du ju också köpa i pulverform (kalciumhypoklorit). Det är ju enklare att hantera än den flytande varianten, om man inte har automatik. Visst, organiskt klor fungerar också, men problematiken med cyanursyra gör att du får byta vatten lite oftare. I.o.f.s. inte något jätteproblem heller vad det gäller ett spa - vattenmöngden är ju inte så stor. Vad det gäller mindre span så finns ju även varianten att ständigt byta vatten - fylla det inför bad a la badkar. Men risken är väl att man inte badar så ofta då - det blir omständigt, man skall planera in det, fylla vatten, värma etc. Men jag vet minst en familj som gör så, men där handlar det mera om ett mini-spa.

@Engans: nej den avgörande skillnaden är mellan organiskt klor (oftast i puckar, men finns ibland som granulat, vilket innehåller cyanursyra, och oorganiskt klor (flytande eller pulver) som inte innehåller cyanursyra om det inte speciellt har tillsatts. Cyanursyra går även under namn som "pool stabilizer" och liknande. Fördelen med den är att den minskar solens nedbrytning av kloret, så att kloret räcker längre. Nackdelen är att den kan ansamlas i vattnet i sådana mängder att det finns risk för klorblockering, d.v.s. kloret finns där men blir overksamt, oberoende av hur mycket du öser i. Mot klorblockering är det endast vattnebyte som hjälper - det finns inget "motmedel" mot cyanursyran. För t.ex. inomhuspooler är cyanursyra olämplig. Den behövs inte för solen når ändå inte vattnet, och den lägre vattneomsättningen ökar risken för att man får för höga halter.

Utloggad falmarkspeter

SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #5 skrivet: januari 03, 2016, 02:32:50:50 »
Jag har aldrig påstått att feldosering skulle bilda klorgas. Däremot skrev jag att "fel hantering" av natriumhypoklorit /saltsyra kunde göra det, vilket är en viss skillnad. Vad jag ville få fram är att fel hantering av organiskt klor i värsta fall leder till feldosering.

Och,  oh ja det finns "klantiga"  personer.
Jag känner flera som lyckats skapa lite "roliga"  kemiska reaktioner vid vattebalansering / desinficering genom att blanda ihop flera torra ingredienser och antingen slänga alltihop i Spabadet eller ännu värre,  spola vatten på de blandade kemikalierna i hinken. Det brukar bara bli en gång.

Kan du se att det finns en möjlig risk vid manuell hantering? Jag kan det...
« Senast ändrad: januari 03, 2016, 02:39:24:24 av falmarkspeter »

Utloggad MathiasS

SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #6 skrivet: januari 03, 2016, 08:36:10:10 »
Börjar låta lite som diskussionerna kring dubbdäck detta.... De som aldrig testat dubbfritt är säkra på att det är helt livsfarligt att köra dubbfritt. En som kör dubbfritt har inga problem med det alls.....

Allvarligt talat, var står det i lagen att det inte räcker med att förvara 20liter klor och saltsyra i invallade kärl?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

LQ

  • Gäst
LQ
SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #7 skrivet: januari 03, 2016, 09:41:16:16 »
Hej Erika!

Ingen ordning på kloret = på tok för högt värde av bundet klor vid varje mättillfälle trots att det inte har badat. Ska vi då bränna bort kloret genom att ha i mera klor???

Täta vattenburen = cya var för hög o mycket skum i vattnet när jetsen sätts på.
Detta trots att mellan förra vattenbytet i oktober o nu så har det badats en gång av en person! Vi duschar alltid innan vi badar i vårat spa så slem i filtret är megaunderligt tycker vi. Filtren byts o rengörs noga 1 gång/månad.

Klor utan cyanursyra? Det verkar bra, har du tips på fabrikat? Det verkar i så fall lösa det problemet.

Är otroligt tacksam för alla era tips o idéer här på forumet!

//  Laila

Utloggad liamab

SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #8 skrivet: januari 03, 2016, 10:32:08:08 »
Hej Erika!

Ingen ordning på kloret = på tok för högt värde av bundet klor vid varje mättillfälle trots att det inte har badat. Ska vi då bränna bort kloret genom att ha i mera klor???

Täta vattenburen = cya var för hög o mycket skum i vattnet när jetsen sätts på.
Detta trots att mellan förra vattenbytet i oktober o nu så har det badats en gång av en person! Vi duschar alltid innan vi badar i vårat spa så slem i filtret är megaunderligt tycker vi. Filtren byts o rengörs noga 1 gång/månad.

Klor utan cyanursyra? Det verkar bra, har du tips på fabrikat? Det verkar i så fall lösa det problemet.

Är otroligt tacksam för alla era tips o idéer här på forumet!

//  Laila

Blir tätat byten i spa med klor

Aktivt syre du skriver fungerar bra att köra.. du får dok hälla i klor varannan vecka för säkerhets ställa god desinfektion


LQ

  • Gäst
LQ
SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #9 skrivet: januari 03, 2016, 12:43:32:32 »
Okej, så aktivt syre till 100 % kommer inte att fungera då man ändå måste använda klor pga att det är bäst på att döda bakterier? Och använder man klor endast varannan vecka spelar det kanske mindre roll om det är klor med cyanursyra?

Då infinner sig nästa fråga: Jag upplever att det inte går att mäta klorvärden när man häller i aktivt syre. Går det kanske att mäta efter en viss tid?

Det blir nog till att byta och rengöra badet och börja om med aktivt syre + lite klor varannan vecka då.

Så många spabad och osäkra spabadsägare men ingen kurs i vattnets underbara värld...Jag skulle vara först att anmäla mig om det kommer en sådan kurs!

//  Laila

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag