CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ställer ni ner temperaturen "mellan baden"?  (läst 30321 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kripster

Ställer ni ner temperaturen "mellan baden"?
« skrivet: november 30, 2015, 14:59:24:24 »
Hej,

Jag är ny här. Jag har på känn att detta diskuterats förut, så jag har sökt men blir inte klok.

Jag har ett enkelt och dåligt isolerat (tror jag) Rustaspa med värmare på 3 kw. Har använt det sen i försomras, och har haft det på 39 grader dygnet runt fram till i höstas. Det har dragit uppskattningsvis ett par hundra kWh i månaden, så det har varit lugnt. För övrigt vet jag att Rustaspa inte står så högt i kurs här, men det följde med i husköpet och det har funkat bra hittills :)

Nu sen i höstas när vi inte spontanbadar så mycket och man vill spara lite på elen, så har jag ställt ner det på underhållsvärme, 15 grader, och värmt det inför helger när vi tänkt bada. Den värmer ca 2 grader i timmen så om jag drar igång det (höjer tempen) på fredag morgon så kan man hoppa i på fredag kväll  :)

Så till min fråga: Har någon räknat på ungefär hur sällan man måste bada för att det ska löna sig att ställa ner till 15 grader? Alltså om man badar varje helg så är det kanske gränsfall om det lönar sig att sänka tempen? I tid räknat får kanske värmaren gå lika länge för att hålla tempen uppe som att öka den från 15 till badtemperatur? Badar man en gång i månaden så lönar det sig säkert att sänka mellan baden?

Tacksam för tankar om detta!

Slänger med en bonusfråga inför vinterbadandet: Har ni mössa på er om det -15 i luften. Även om det ångar upp känns det som att det kan bli lite kallt om skallen.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Ställer ni ner temperaturen "mellan baden"?
« Svar #1 skrivet: november 30, 2015, 21:28:14:14 »
Det går alltid åt mindre totalt om du ställer ned emellan, men hur mycket beror på hur ofta du ställer upp det och hur mycket temperaturen hinner sjunka under tiden. Men mindre blir det alltid - det är naturens lag. Värmeförlusterna är proportionella mot temperaturskillnaden mellan vattnet och omgivningen, om andra faktorer (såsom isolering och övertäckning) är lika.

Men nu finns det en parameter till i det hela: lägst elförbrukning är inte alltid detsamma som lägst elkostnad. Här får du kontrollera ditt elavtal och elnätsavtal. Många av avtalen innehåller tidsklausuler som gör att du under högbelastningstid (vanligen mån-fre 06-22) betalar mera för både elen och elnätet. Kan du ställa in så att du undviker att värma under höglasttid kan du spara en del. Vi värmer t.ex. inte vår pool under höglasttid. Systemet är trögt, det tar timmar att höja eller sänka temperaturen, och en enkelt timer hindrar att du kör upp höglastel till högre avgifter i onödan. Ett spa har kortare tidskonstant än en pool, men om du t.ex. vill kunna ha varmt under helgerna så är det ju optimalt att vänta med att starta värmningen till efter kl. 22 på fredag.

Utloggad nijo2

SV: Ställer ni ner temperaturen "mellan baden"?
« Svar #2 skrivet: december 02, 2015, 09:31:03:03 »
Vi har alltid vårt inställt på minst 37grader för att inte gå miste om ett "spontanbad". Badar väl 3-4 ggr i veckan.
MEN häromdagen drabbades vi av stormen Gorm vilket gjorde att vi blev strömlösa i ca. 13h. Var inte speciellt kallt ute men en ganska häftig blåst vilket kyler ner mer än vad några minusgrader gör. Tappade 3,5grad på denna tiden.
Med det färskt i minnet så kommer jag aldrig att sänka tempen under vinterhalvåret. Med ca. 37grader i vattnet klarar jag ganska lång tid utan ström utan att riskera att något fryser sönder.

Utloggad Erica

SV: Ställer ni ner temperaturen "mellan baden"?
« Svar #3 skrivet: december 03, 2015, 01:03:50:50 »
Sett ur den aspekten så hänger ju allt på var man bor. Vi bor ute på landet och strömavbrott är något man får räkna med vid större oväder. Men för ditt spa gör det inte så stor skillnad med hur varmt du har det innan avbrottet. Temperaturfallet är ju inte linjärt i tid - den första tiden faller det ganska brant när temperaturskillnaden mellan spat och omgivningen är stor. Allteftersom den minskar flyter allt mindre värme ut ur systemet. Innan det skall bli risk för frysning får det nog vara ett synnerligen långt elavbrott. Nu baserar jag ju det tänkandet på södra Sverige förstås - är det längst uppe i norr och du har -40 grader så blir det kanske frostrisk inom en inte helt omöjlig elavbrottstid. Men har man sådana förhållanden bör man kanske fundera över om man inte behöver reservkraft till sin fastighet.

Spontanbadargumentet är något helt annat. Vill man kunna hoppa i på direkten utan förberedelsetid så är det ju full värme hela tiden som gäller.

Utloggad Telekiter

SV: Ställer ni ner temperaturen "mellan baden"?
« Svar #4 skrivet: december 03, 2015, 10:01:06:06 »
För mig så övertrumfar spontanbadsargumentet med lätthet de extra kronor man sparar med en sänkning av temperaturen. Du kan ju helt enkelt prova dig fram vad som funkar för dig.

/Urban.

Utloggad DanielSvensson

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Ställer ni ner temperaturen "mellan baden"?
« Svar #5 skrivet: december 03, 2015, 23:05:06:06 »
För mig så övertrumfar spontanbadsargumentet med lätthet de extra kronor man sparar med en sänkning av temperaturen. Du kan ju helt enkelt prova dig fram vad som funkar för dig.

/Urban.

Håller tveklöst med Urban där!
Sedan vi kopplade in vårt bad så har elkonsumtionen ökat med några hundralappar i månaden bara.
Klart värt i alla fall att slippa sänka tempen och hålla på med planering inför bad...
Värmaren puttar in några gånger per dygn och sänker man tempen så kommer den ju att gå i timmar inför varje planerat bad.

Utloggad Erica

SV: Ställer ni ner temperaturen "mellan baden"?
« Svar #6 skrivet: december 04, 2015, 00:12:42:42 »
Ett annat sätt att klara ganska spontana bad är att ha en riktigt kraftig värmare. Vi har ju ett ännu ej färdigbyggt spa som min man själv bygger ihop och där har han planerat in en värmare på 30 kW. Tanken är att låta poolens vatten sammancirkulera med spats under normaldrift. Det skulle ge en vattentemperatur på ca 29-30 grader. Att sedan driva upp det 10 grader till inför ett bad skulle då ta ca en halvtimma (i det läget isoleras vattenvolymerna från varandra). Kanske inte helt spontanbad men ändå kort framförhållning. Nackdelen med denna lösning är att man måste ha ett rejält elsystem i huset för att klara det hela. Vi har 63 A tillgängligt in, men de flesta villor ligger ju klart lägre.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ställer ni ner temperaturen "mellan baden"?
« Svar #7 skrivet: december 04, 2015, 07:33:13:13 »
Vi har 63 A tillgängligt in, men de flesta villor ligger ju klart lägre.
Nähä... ;)
Är det en industrifastighet ni bor i? 63 A är en rejäl anslutning. Måste kosta multum att ha det till en villa.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Ställer ni ner temperaturen "mellan baden"?
« Svar #8 skrivet: december 04, 2015, 09:01:56:56 »
Nähä... ;)
Är det en industrifastighet ni bor i? 63 A är en rejäl anslutning. Måste kosta multum att ha det till en villa.

Stor villa ute på landet och fram till dess att det kom värmepumpar helt eluppvärmd med direktel... Sedan fanns det tidigare en mindre lantgård intill och dess maskiner och elvärme drog ju också en del ström. Idag skulle vi säkert klara oss med mindre anslutning, men när effekten inte har varit så begränsad så har annat dimensionerats därefter - typ kraftigt överdimensionerade poolvärmare o.s.v.

Utloggad Engans

SV: Ställer ni ner temperaturen "mellan baden"?
« Svar #9 skrivet: december 04, 2015, 19:47:38:38 »
ert hus lär inte vara lagligt uppsäkrad. då erat abonemang skulle kosta många många tusen kronor om det är anmält till er nät ägare. 3x25 är max vad privatpersoner kan ha till rimlig kostnad. dom flesta nätägare godkänner inte ens mer än 25amp till privat personer. även om man har råd.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag