Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fråga kring bräddavloppet och silkorgen m.m  (läst 1482 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Teppas

Fråga kring bräddavloppet och silkorgen m.m
« skrivet: april 22, 2020, 07:14:53:53 »
Hej!
Nybliven med äldre pool och startar nu upp den inför sommaren.
Jag har en fråga kring brädd avloppet.
1. Vad gör den lilla "flärpen" som bild 1 nedan? Man får ju vrida bort den när man skall sätta dit
dammsugaren men finn det inte en risk att den under vanlig drift täpper till bräddavloppen och suget in?
2. Jag har en lös silkorg som bara läggs ner ovanpå. Sitter vikter på för att hålla korgen nere. Vad är det röda små plastdetaljerna till? Skall det ha varit fler för att hålla ex Veckoklor tabletter på plats?


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Fråga kring bräddavloppet och silkorgen m.m
« Svar #1 skrivet: april 22, 2020, 07:41:46:46 »
Ser helt annorlunda ut jämfört med vår skimmer - vi har två utlopp i botten, varav ett är pluggat och ett används men går att stängs genom att man skruvar ned en skiva som kommer att täta hålet. "Flärpen" har väl just den funktionen, du kan stänga till utloppet, t.ex. när du skall rensa silkorgen på själva pumpen. Men mera praktiskt är ju att ha en ventil nära pumpen så att man stänger där. Huruvida den där "flärpen" skulle kunna stänga sig själv beror väl på hur pass trögt eller lätt som den rör sig. Normalt bör det ju inte finnas något som drar den åt sidan under drift.

Helt friliggande silkorg låter inte heller så praktiskt - den kommer ju ev. att flyta upp när du stannar pumpen. På vår silkorg finns ett par små låsklackar - när man satt ned korgen vriden man den ca en åttondels varv så låser klackarna under motsvarande plastflikar i skimmern. Men att lägga en sten i korgen är ju en enkel lösning. Det kan ju vara så att korgen inte är original - den kanske gått sönder någon gång och bytts ut mot en annan.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fråga kring bräddavloppet och silkorgen m.m
« Svar #2 skrivet: april 22, 2020, 07:46:00:00 »
Kan det finnas ett till utsug liknande inlopp som man ska ansluta dammsugaren till? I så fall vill man ju stoppa flödet från bräddavloppet. Jag har också vikt i form av sten för att hålla min silkorg på plats. Gissar som du att klackarna är för puckar, men vet inte.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Teppas

SV: Fråga kring bräddavloppet och silkorgen m.m
« Svar #3 skrivet: april 22, 2020, 08:18:15:15 »
Tack för svar!  O0
Det kan säkert vara så att silen är utbytt vid tillfälle.
Kaklad pool och har ett gäng år på nacken.
Hur som jag har dragit igång den och det cirkulerar bra.
Silen verkar ändå kunna hållas på plats av vikterna i botten och den lilla flärpen till
själva insugsröret i bräddavloppet håller sig undan..  :)
Hoppas vi på att det rullar på.

Utloggad Erica

SV: Fråga kring bräddavloppet och silkorgen m.m
« Svar #4 skrivet: april 22, 2020, 17:33:45:45 »
Ja det kan ju vara tänkt så att "flärpen" är till för det fall att man har en pool som är så stor att man har två skimmers. I så fall behöver man ju stänga det ena om man ansluter dammsugarslangen till det andra.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan