VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Staket runt poolen????  (läst 20904 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marre

  • Gäst
Marre
Staket runt poolen????
« skrivet: september 17, 2006, 23:06:36:36 »
Hej!
Vi håller på med att bygga en pool  <help>  :D Undrar nu om man måste ha ett staket runt om?
Finns det någon lag på detta? <dontkn>
Tacksam för svar från er som vet!

MVh / Marre :-*

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Staket runt poolen????
« Svar #1 skrivet: september 17, 2006, 23:25:56:56 »
Boverkets regler är: Du måste ha ett poolskydd som tål barn och smådjur eller ett 90 cm högt staket med grind, ej klättringsbart.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad aromata

SV: Staket runt poolen????
« Svar #2 skrivet: september 18, 2006, 12:57:49:49 »
Snyggast är kanske att sätta stängsel runt hela tomten - under förutsättning att du har koll på dem som finns innanför.

Utloggad Mica

SV: Staket runt poolen????
« Svar #3 skrivet: september 18, 2006, 19:52:02:02 »
Staket runt om kommer sannolikt inte att godkännas av kommunen.... det sa i alla fall vårt stadsbyggnadskontor när jag pratade med dem. Min handläggare poänterade vikten av godkänt skydd eller staket direkt runt poolen (man fick inte kunna gå från huset till poolen utan staket imellan) - för det var det som de nästan alltid slog ner på vid besiktningen (när pool var inblandad i bygglovsärenden).
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad turbouffe

SV: Staket runt poolen????
« Svar #4 skrivet: september 18, 2006, 20:52:55:55 »
Det där lät ju väldigt konstigt Mica...... Boverket är väl de som står över kommunerna?

Eller kan varje kommun själva bestämma vad som sker vid ett byggnadslovsärende eller gäller inte Boverkets regler längre då?
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Marre

  • Gäst
Marre
SV: Staket runt poolen????
« Svar #5 skrivet: september 18, 2006, 23:59:23:23 »
Staket runt om kommer sannolikt inte att godkännas av kommunen.... det sa i alla fall vårt stadsbyggnadskontor när jag pratade med dem. Min handläggare poänterade vikten av godkänt skydd eller staket direkt runt poolen (man fick inte kunna gå från huset till poolen utan staket imellan) - för det var det som de nästan alltid slog ner på vid besiktningen (när pool var inblandad i bygglovsärenden).


Vill bara meddela att vi inte behövde bygglov för vårt poolbygge. (Har varit i kontakt med vår kommun.) Så detta låter mycket konstigt tycker vi.....

Marre

  • Gäst
Marre
SV: Staket runt poolen????
« Svar #6 skrivet: september 19, 2006, 00:03:44:44 »
Snyggast är kanske att sätta stängsel runt hela tomten - under förutsättning att du har koll på dem som finns innanför.

Jag vet inte om jag kan hålla med om att det är "snyggast"??.
Men det är ju en smart lösning. Dock är det inte så svårt att ta sig över ett "stängsel" om man är riktigt badsugen, eller en liten krabat som gillar att klättra. Så jag tror nog att ett tak eller någon annan slags låsanordning på poolen är den bästa lösningen. Kanske har jag fel???? Bara mitt logiska tänkande.

Utloggad aromata

SV: Staket runt poolen????
« Svar #7 skrivet: september 19, 2006, 12:59:01:01 »
Dock är det inte så svårt att ta sig över ett "stängsel" om man är riktigt badsugen, eller en liten krabat som gillar att klättra.

Så kan det vara, men problemet är ju detsamma även om enbart poolen är inhängnad. Ett trådstängsel med en häck innanför är annars diskret.

Utloggad blinformation

SV: Staket runt poolen????
« Svar #8 skrivet: september 19, 2006, 13:42:37:37 »
Är det inte bättre med ett poolskydd som håller borta barn, smådjur, svavelregn, snö, löv, skräp och som håller kvar värmen i poolen över natten...

//BL
65 kubik från PoolKungen, skjutbart tak, klinkers, luftvärme och solvärme (till hus och varmvatten också).

Utloggad Mica

SV: Staket runt poolen????
« Svar #9 skrivet: september 19, 2006, 17:30:35:35 »
Hej Marre,

Det var inte min mening att krångla till det för dig. Pool i sig är normal inte bygglovspliktig, men om den som i mitt fall ligger närmare än 4,5 mot grannen (radhustomt) blir den det. Huruvida Boverket eller kommunen står "överst i rang" är det väl så att kommunen tolkar lagar/förordningar och rekommendationer utfärdade av boverket (med mer eller mindre vettigt resultat). Tolkar man lagen bokstavligt så gäller det att skydda barn från att ramla i (oavsett om det är egna eller andras). Antar att min kommun tillhör den mer bokstavstrogna. Är man inte bygglovspliktig så har jag svårt att tro att kommun eller annan myndighet kommer att drälla förbi och inspektera. :)

I BFS står det följande:
8:6 Skydd mot drunkning
Allmänt råd
Av 3 kap. 5 § ordningslagen (1993:1617) framgår att brunnar, bassänger
och liknande anläggningar skall ha erforderliga säkerhetsanordningar och
att skyddet mot barnolycksfall särskilt skall beaktas. (BFS 1995:17)
8:61 Bassäng o.d. som är avsedd för bad eller simning
Bassänger o.d. på tomtmark skall utformas med ett tillfredsställande skydd mot
barnolycksfall. En plaskdamm eller motsvarande med maximalt 0,2 meter vattendjup
behöver dock inte ha särskilt skydd.
Bassängers utloppsöppningar skall utformas så att risken för personskador
begränsas. (BFS 1995:17)
Allmänt råd
Lämpliga skyddsanordningar för bassänger o.d. som är avsedda för bad eller
simning kan t.ex. vara:
– Ett minst 0,9 meter högt staket som ansluter till mark på ett sådant sätt
att barn inte kan krypa under och som är utfört så att det inte medger
klättring. Om det finns grind i staketet, bör den förses med säkerhetsbeslag
eller annan lämplig anordning som hindrar barn från att öppna
grinden.
– En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm
maskvidd och som har ett sådant utförande att risken för personskador
begränsas.
Där hastighets- och flödesdimensionering inte kan ge tillfredsställande
säkerhet mot personskador, bör utloppsöppningarna förses med galler e.d.
(BFS 1995:17)

Sammanfattningsvis: Nu vet du vad lagen säger, du väljer själv vilken lösning som du tycker passar dig bäst! ;)
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan