VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur stor poolpump/filter behövs  (läst 13764 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Benny Andersson

Hur stor poolpump/filter behövs
« skrivet: april 21, 2010, 14:55:00:00 »
Hallåsan.

Funderar skarpt på vilket sandfilter jag skall slå till på.
Har en LITEN pool, ca 10-11 kbm, ca 120 cm djup.
(hembygd betongpool/varmbad).
Nu har det blivit dax att investera i ett sandfilter av någon form.
Poolen ligger fritt utan träd i direkt närhet och hyfsatt vindskydad så det inte blåser in för mycket skräp i den.
4 personer i familjen, blir väl 3-4 bad i veckan per person.

Funderar även på att kopla på en poolvärmepump på ca 10kW (troligen en Brilix).

reningsverket kommer att stå ca 75 cm från poolen så det är kort dragning av rör.

Hur pass kraftig reningsanlägning behöver jag?
Har tittat på det lilla sandfiltret från RUSTA/Harald Nyborg, bra pris, men kommer det att räcka till?
Och kommer det att klara flödet till värmepumpen?
enligt uppgifterna skall det klara 4.000 liter i timmen, och det skall räcka enligt VP tillverkaren, men hur känsligt blir systemet?

Vad har ni för tipps och råd, är det tillräklig filterstorlek till att börja med, och nästa fråga är om det är tillräkligt strak pump.


Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Hur stor poolpump/filter behövs
« Svar #1 skrivet: april 21, 2010, 16:42:58:58 »
Primastar tex har en sandfilter pump popular som skulle fungera för dig (finns även andra leverantörer som likadana system).

Någonstans runt 0.25-0.33kw pump o ett 300mm sandfilter är nästa steg ovanför rusta/harald nyborg sandfilter pumpen.

Varför behöver du har en 10kW? Hur varmt har du tänkt har i poolen? Större VP=större flöde...en 5kW borde räcka mer än väl för dig för att nå 30grader med den lilla mängden vatten du har. Bara du inte får för litet flöde så VP stängs av pga detta, vet inte längsta flödet på denna VP.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Benny Andersson

SV: Hur stor poolpump/filter behövs
« Svar #2 skrivet: april 22, 2010, 10:40:43:43 »
ville ha en rejäl pump så att jag kan köra upp temperaturen även under "icke säsong" någon gång då och då.
De flesta pumparna verkar garantera drift ner till -5 grader.
Kan du tänka dig att dra bort pooltäckningen julafton och ta julbadet utomhus!
(Bor nere i skåne så det är inte sådär jättevanligt med nätter kallare än -5grader, kanske undantaget vintern som varit...).
Har hyffsat med isolering runt poolen bara för att göra detta möjligt i framtiden (20 cm i sidorna och 10 i botten, sen får man väl komma på något bra sätt att täcka poolen ovanifrån med!)
Med tanke på att det "bara" rör sig om 10kbm vatten borde man kunna lyfta till badbar temperatur på ca 1 dygn

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Hur stor poolpump/filter behövs
« Svar #3 skrivet: april 22, 2010, 18:07:04:04 »
Poolvärmepumparna stängs av vid +5grader/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Benny Andersson

SV: Hur stor poolpump/filter behövs
« Svar #4 skrivet: april 23, 2010, 08:03:16:16 »
Ok?

Då stämmer inte informationsbladen på nätet, de jag har tittat på anger -5.
Värt att kontrollera!
Tack för infon!

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Hur stor poolpump/filter behövs
« Svar #5 skrivet: april 23, 2010, 17:42:37:37 »
Kollar man hos gullberg & jansson så står det på hemsidan att de klarar ner till -5grader, men i manualen så står följande utdrag. Vilseledande anser jag.

-------utdrag från gullberg & jansson-----------
Modellerna är främst avsedda för pooluppvärmning under maj - sept vilket kan anses vara en normal poolsäsong. Poolvärmepumpens normala arbetsområde är mellan 5 och 40 °C utomhustemperatur samt mellan 15 och 40 °C vattentemperatur. Möjlighet att använda modellerna under utökad säsong finns, då värmepumparna fortsätter att gå även vid låga utomhustemperatur. Det är dock viktigt att ha i åtanke att en justering av de fabriksinställda avfrostningsparametrarna kan behöva ske, att en värmeslinga kan behöva monteras samt att den verkliga uteffekten sjunker med den lägre utomhustemperaturen. Viktigt att observera är även att sönderfrusna värmeväxlare ej omfattas av garantin. Beslut om vinterdrift ligger på slutanvändarens ansvar.
----------------------------------------------------

Om du skall använda poolen under vintern så tänk på frysrisken av pump o filter mm och även att rengöring/kemikalier behövs denna årstid. Jag skulle lagt mina pengar på en badtunna eller spa istället.....

/Ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur stor poolpump/filter behövs
« Svar #6 skrivet: april 24, 2010, 10:37:43:43 »
Ett sand filter från RUSTA/Harald Nyborg kommer inte räcka.
Min Gullberg&Jansson 9kw startade inte pga för lågt flöde.
Sen går det inte dammsuga med dom heller eftersom dom saknar för filter.
Har själv 0,25kw och det är på gränsen till attt det går om man bara har 32mm slangar.
Skulle rekomendera 0,33kw utifrån mina egna erfarenheter.
« Senast ändrad: april 26, 2010, 17:54:04:04 av Göran.w »
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Utloggad Benny Andersson

SV: Hur stor poolpump/filter behövs
« Svar #7 skrivet: april 26, 2010, 09:33:55:55 »
Poolen är byggd i storlek för att köras både som minipool och som varmbad när man känner för det.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Hur stor poolpump/filter behövs
« Svar #8 skrivet: april 26, 2010, 21:10:36:36 »
Hur har du tänkt göra för att förhindra att pump, VP o filter fryser sönder på vintern mellan de olika badtillfällerna?!?

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Benny Andersson

SV: Hur stor poolpump/filter behövs
« Svar #9 skrivet: april 27, 2010, 10:13:18:18 »
Tja, 10-15 graders underhållsvärme i vattenmassan.
100mm isolering i "lådan" jag byggt till reningsverket samt en liten frostvakt där (troligen inte behövlig, men för säkerhets skull).
Samt frostskydskabel på alla rör till och från poolen (egentligen bara brädavloppet som behöver det, inloppet till poolen ligger på frostfritt djup).

Samt givetvis isolering av alla rör.
Sen får man juh givetvis ha reningsverket igång året runt, men det är juh både för frostrisken och för att vattnet skall vara frächt när man vill dra upp tempen under helgerna.

Har räknat på det energimässigt både en och två gånger och där skall det inte vara några större besvär, givetvis kommer det att kosta lite extra men jag tror det kan stanna vid ca 10:- om dagen i elkostnad för driften i underhållsläge.

Som sagt så är poolen ganska välisolerad mot mark så det stora värmeläkaget kommer att bli genom pooltäckningen mot luften.
Skivorna jag tänkte använda att täcka med har ett U värde på ca 1,2 så jag hoppas att det hjälper att få ner förlusterna ganska rejält.
Tror nog till slut att värmeläkaget per kvm ligger lägre än vad en hel del husägare har på kåken i stort.
Men givetvis, dom nätterna det kryper under -10 så kommer det att läcka en hel del värme.
Men någon liten "last" får man väl ha i livet, jämnför man med andra laster är det förbaskat billigt, och mycket roligare med (och nyttigare!)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan