VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fyrkantiga pooler VS Friformspooler  (läst 10568 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolnicke

Fyrkantiga pooler VS Friformspooler
« skrivet: mars 29, 2007, 20:50:41:41 »
Har funderat en hel del på det här med fyrkantiga pooler. Varför bygger så många en 8x4 meters fyrkantig pool?

Om man tittar på offentliga bad så satsar de flesta på sk äventyrsbad med fantasifulla pooler för att locka fler att bada. Det måste bero på att majoriteten av alla gillar friformspooler. Eller? Hur många annonser ser vi där man skryter med att folk skall komma till vår fyrkantiga badpööl?

När man kikar i resekataloger så är poolen ett av de absolut viktigaste attributen för att sälja sina resor. Samma sak här, den resa som har störst och mest fantasi-eggande pool blir först slutsåld.

Eftersom själva baljan bara är en begränsad del av totalkostnaden så kan det inte vara priset. Eller?

Så varför bygger ni fyrkantiga pooler?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Poolgiganten

Utloggad crash

SV: Fyrkantiga pooler VS Friformspooler
« Svar #1 skrivet: mars 29, 2007, 21:01:55:55 »
Varför bygga runda, ovala, åttor >:D, njurar....allt är väl en fråga om personlig smak? Jag bygger ju i leca och då blir lite enklare med fyrkantigt än 8-format ;). Tittade faktiskt på ovala plåtpooler, men då skulle det bli så krångligt med trappa. Dessutom är jag hyfsat säker på att min leca-pool inte kommer att rosta sönder som en plåtis kanske hade gjort (med min vanliga tur) på det 11:e året när garantin gått ut!
4x8 lecapool i två nivåer med romersk trappa och Albion Klasik C pooltak, värmepump Pahlen Maxitemp 51

Utloggad Poolnicke

SV: Fyrkantiga pooler VS Friformspooler
« Svar #2 skrivet: mars 29, 2007, 21:15:05:05 »
Aha, en materialvalsfråga alltså. Praktiskt men inte så kul ;-) Nu är det som du säger en fråga om smak, gillar man fyrkantigt bättre än friform så är det givetvis rätt val.

Det finns finfina plastblock(ISO) på marknaden som borde vara lika eller kanske lättare att hantera än leca. Fortfarande inget påhopp utan ett konstaterande att material finns tillgängligt.

Min fråga är mer allmänt hållen än ett påhopp på någon enskild poolbyggare. Men om det är så att man i andra sammanhang satsar sin marknadsföring på fantasifulla pooler så kan man undra varför poolleverantörer i Sverige mest visar fyrkantiga, runda eller åttor. 

Borde det inte säljas fler pooler om baljan hade lite mer spännande form?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad PelleSthlm

SV: Fyrkantiga pooler VS Friformspooler
« Svar #3 skrivet: mars 29, 2007, 21:19:12:12 »
Mina två svar till detta skulle vara följande:

- Automatiska överdrag (speciellt estetiska typ lamlleltäcken).
- Stora trappor

Givetvis kan man ha stora trappor i gjutna friformspooler, men jag antar att vi diskuterar förfabricerade pooler här.

Det är också skillnad på en offentlig anläggning ekonomsika tänkande. Så länge intäkterna från de badande medför att man håller budgeten så gör det inget att friformen medför att den läcker energi. Dock är ju många av äventyrsbaden lagda inomhus vilket är väldigt energisparande. Skara sommarland som är beläget utomhus har inte ens någon form av uppvärmning vilket inte heller behövs i varmare länder i samma utsträckning som i Sverige. Arbetskraften utomlands (läs länder belägna i sydligare breddgrader) är också billigare vilket medför att kostnaden för en gjuten friformspool inte blir sjukt stor.

En vanlig svensson måste ju försöka bevara energin på sommaren i och med att vi har lägre medeltemperatur än t ex Spanien. Han/hon väljer därför en poolform där de kan applicera ett funktionellt poolöverdrag som är lätt att använda. Där är rektangulära oslagbara. Alla täcken passar oavsett om man har kantsten, trall osv.

De offentliga anläggingarna är också inhängnade så de behöver inget täcke när det gäller säkerhetsasspekten. Det behöver Svensson...


Utloggad Tony

SV: Fyrkantiga pooler VS Friformspooler
« Svar #4 skrivet: mars 29, 2007, 21:24:01:01 »
Har funderat en hel del på det här med fyrkantiga pooler. Varför bygger så många en 8x4 meters fyrkantig pool?

Om man tittar på offentliga bad så satsar de flesta på sk äventyrsbad med fantasifulla pooler för att locka fler att bada. Det måste bero på att majoriteten av alla gillar friformspooler. Eller? Hur många annonser ser vi där man skryter med att folk skall komma till vår fyrkantiga badpööl?

När man kikar i resekataloger så är poolen ett av de absolut viktigaste attributen för att sälja sina resor. Samma sak här, den resa som har störst och mest fantasi-eggande pool blir först slutsåld.



Eftersom själva baljan bara är en begränsad del av totalkostnaden så kan det inte vara priset. Eller?

Så varför bygger ni fyrkantiga pooler?

/Poolnicke

Dom flesta, för att inte säga alla offentliga friforms pooler har ju inte heller
liner i sina pooler, då är ju inte formen något som helst problem.......

//Tony


Utloggad Ebon

  • ebon har en pool, och numera även ett spabad
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: blekinge sverige
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • poolägare 10:e året
    • Visa profil
SV: Fyrkantiga pooler VS Friformspooler
« Svar #5 skrivet: mars 29, 2007, 21:27:12:12 »
 O0
Smaken är som baken....
Vi bygger en 4x8 med trappa på långsidan, det tycker vi är estetiskt snyggast till vår omgivning.
 >rulla<

Utloggad Poolnicke

SV: Fyrkantiga pooler VS Friformspooler
« Svar #6 skrivet: mars 29, 2007, 21:32:02:02 »
Tony,

Är inte det här med liner också bara att materialvalsproblem. Vi har läst om en massa varianter i forumet. Sprutad liner, svetsad, målade pooler och kaklade.

Borde inte vara ett avgörande problem.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Tony

SV: Fyrkantiga pooler VS Friformspooler
« Svar #7 skrivet: mars 29, 2007, 21:36:29:29 »
Poolnicke,

Ser inte det som ett problem, snarare en prisfråga, svetsad alkroplan på
plats kostar väl i runda slängar 600kr/kvm, spruta på liner är inte billigt,
gjuta i vattentätbetong är ju hysteriskt dyrt!

Men skulle gärna vilja veta om någon har gjort en egen friform här
utan liner, till en vettig och försvarbar peng!!!!!!!

//tony

Utloggad Poolnicke

SV: Fyrkantiga pooler VS Friformspooler
« Svar #8 skrivet: mars 29, 2007, 21:43:08:08 »
Vad är en försvarbar peng? Säg att ett normalt 8x4 projekt med altan, värme, styrning, lite lull lull osv landar på en kvarts miljon. Är en ökning med 10% Ok? Alltså 25000 extra för själva baljan?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad PelleSthlm

SV: Fyrkantiga pooler VS Friformspooler
« Svar #9 skrivet: mars 29, 2007, 21:45:19:19 »
Fast skulle det handla om pris så borde ju folk välja t ex runda pooler vilket kostar mindre då de inte kräver en så robust konstruktion som rektangulära då de är självbärande...

Gjutna friformspooler skulle jag uppskatta kostar ca 100 % mer än en traditionellt förfabricerad rektangulära pooler. Givetvis så förutsätter jag att de flesta människor inte är gör-det-självare samt har bra kontakter inom byggbranschen när jag gör den här bedömningen...
« Senast ändrad: mars 29, 2007, 21:53:40:40 av PelleSthlm »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan