Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Svenska Badrumsinredningar  (läst 81236 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #150 skrivet: oktober 07, 2018, 16:54:25:25 »
Det stämmer inte det du skriver.
Tillverkare inom EU ansvarar för att produkten följer gällande direktiv och för just spabad gäller samma som inomhus massagebad, dvs IPX5 klassning. Det går inte att hänvisa till att maskinrummet är vattentätt då det finns vatten som går därigenom (ex genom cirk pump, värmare, pumpar, UV lampa etc.
Om produkten tillv utanför EU ansvarar importören för att produkten CE godkänns och det genom att följa de standarder som gäller för spabad. Iof kan du sälja produkten som ngt annat men det skall isf tydligt framgå och oavsett så måste produkten ändå följa de standarder som den defineras och säljs som.

Det gjordes en revision av dessa standarder förra året och vissa tillägg gjordes. Därav mitt första tillägg att flertalet spabad på marknaden inte är godkända enligt gällande standarder. Ett av Folkpools märken ”åkte dit” vid en kontroll just pga detta och bad tvingades återkallas.
Kunskapen om gällande regler är mkt mkt dålig i branschen och jag tror alla skulle må bra av en revision av ex elsäkerhetsverket, så som skedde med inomhus massagebaden för några år sedan.
Med detta vill jag inte säga att just Kinabaden är sämre/värre än några andra rent generellt sätt utan det behövs för att lyfta branschen.

Du har rätt i sak, men vi pratar olika språk för tillfället. Detta har egentligen inte så mycket med CE-märkningen att göra. Möjligen behöver man göra ny FMEA när olika direktiv rörande elsäkerhet uppdateras, men detta är lätt att komma runt. Tillverkaren ansvarar för CE-märkningen och därtill hela FMEA-processen utan att så mycket externa kontroller egentligen görs. CE-märkningen säger således inte speciellt mycket om hur säker produkten är.

Då behöver man gå in på exempelvis lågspänningsdirektivet, som givetvis också måste följas.

Lite flummigt kanske, men vad jag vill komma till är att CE-märkningen inte är ett kvitto på att alla lagar har följts, vilket många verkar tro.

Poolgiganten

Spatok

  • Gäst
Spatok
SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #151 skrivet: oktober 07, 2018, 17:27:50:50 »
Det har du helt rätt i! Dvs hade tillv eller importörer verkligen följt gällande standarder så hade produkten varit säkrare (CE märkningens syfte är ju just att produkten skall vara säker)
Du beskriver det mkt bra, kunderna tror att allt är som det skall bara för att det sitter ett CE märke på ex spabadet. Lite det jag ville med att det skulle lyfta branschen med en revision.
Men, det är endast tillv inom EU som är ansv för att märkningen görs rätt/uppfyller rätt standarder. Utanför EU så är det importören till EU landet som är ytterst ansvarig. Detta går att läsa på bla INTERTEKS hemsida. Detta ställer till det än mer tycker jag då importörerna har än svårare att veta att alla standarder är uppfyllda.

Utloggad MrAnderson

SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #152 skrivet: oktober 17, 2018, 21:26:26:26 »
Hej alla.
Jag provade att köpet ett annat filtermärke än original och det blev ett Darly sc714 , skillnaden mot original är att den här kortare gängtapp med passar fint,.
Ville bara informera er om ett alternativt filter.
Johan

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #153 skrivet: augusti 28, 2020, 14:42:12:12 »
Varit inaktiv här länge, men tänkte bara rapportera lite.

Har nu haft mitt Vancouver i närmare 6 år. Dessa år har varit helt problemfria fram tills nu, då min cirkulationspump (DXD) har gått sönder. Inget att säga om det, 6 år är fullt godkänt. Måste ge en eloge till Svenska Badrumsinredningar för att de håller väldigt vettiga reservdelspriser. En likadan pump som jag har nu kostar 1900:- och om jag vill uppgradera till en Gecko så kostar den 2900:-. Har inte bestämt vilken jag ska välja än, men ska beställa i dagarna. Ska även passa på att köpa nytt lock. Det gamla fungerar utmärkt rent funktionsmässigt, men börjar se tråkigt ut med en del sprickor i vecket och ökande tyngd. 4900:- för ett nytt lock är också helt ok.

Fortfarande fantastiskt nöjd med badet och skulle absolut ha köpt ett likadant igen.

Utloggad Telekiter

SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #154 skrivet: september 01, 2020, 10:36:07:07 »
Varit inaktiv här länge, men tänkte bara rapportera lite.

Har nu haft mitt Vancouver i närmare 6 år. Dessa år har varit helt problemfria fram tills nu, då min cirkulationspump (DXD) har gått sönder. Inget att säga om det, 6 år är fullt godkänt. Måste ge en eloge till Svenska Badrumsinredningar för att de håller väldigt vettiga reservdelspriser. En likadan pump som jag har nu kostar 1900:- och om jag vill uppgradera till en Gecko så kostar den 2900:-. Har inte bestämt vilken jag ska välja än, men ska beställa i dagarna. Ska även passa på att köpa nytt lock. Det gamla fungerar utmärkt rent funktionsmässigt, men börjar se tråkigt ut med en del sprickor i vecket och ökande tyngd. 4900:- för ett nytt lock är också helt ok.

Fortfarande fantastiskt nöjd med badet och skulle absolut ha köpt ett likadant igen.

Hej. I mitt Viskan Björkö så sitter det en Gecko cirk-pump, och den är otroooligt mycket tystare än den LX-pump som satt i mitt gamla Viskan Saltö. Jag vet ju inte om DXD-pumpen bullrar nått nämnvärt men men men.... Gecko-pumpen är iaf knappt hörbar och jag får i princip lägga örat mot kabinettet för att höra om den är igång.

/Urban.

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #155 skrivet: januari 22, 2021, 22:24:25:25 »
Jag valde Gecko-pumpen till slut, men ser hittills inga fördelar med den. Ljudnivån är låg, men min gamla DXD var lika tyst.

Dessutom skiljer måtten en del, så jag kunde inte montera den på samma sätt som den gamla. Med facit i hand skulle jag ha sparat en tusenlapp och valt en DXD igen.

Utloggad Telekiter

SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #156 skrivet: januari 25, 2021, 11:16:08:08 »
Jag valde Gecko-pumpen till slut, men ser hittills inga fördelar med den. Ljudnivån är låg, men min gamla DXD var lika tyst.

Dessutom skiljer måtten en del, så jag kunde inte montera den på samma sätt som den gamla. Med facit i hand skulle jag ha sparat en tusenlapp och valt en DXD igen.

Ok, bra info om ljudnivån. Du kan ju alltid hoppas att Gecko-pumpen har längre livslängd än DXD-pumpen. Time will tell...

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan