CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Svenska Badrumsinredningar  (läst 81534 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Spatok

  • Gäst
Spatok
SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #140 skrivet: maj 10, 2018, 19:45:51:51 »
Kul att du är nöjd. Men du har nog blivit lite förd bakom ljuset. De har INTE egen fabrik i Kina. De har tidigare köpt av två kinesiska leverantörer och tror de gör det även idag.
Det är lite synd att de inte kan vara ärliga i det de säger,vilket jag tror är det som de flesta stör sig på med SBI. De har ingen anl att ljuga. För det priset är det ett ok bad som har problem o fördelar likt alla andra.
Att de sitter enklare kina jets, slangar o packningar etc är ju en självklarhet för de som vet något om spabad, men det är heller inget fel i det - de kan och bör stå för det. De har ju ett varumärke att tänka på och öppenhet och transparens uppskattas ju av de flesta kunder och jag tror inte att de skulle tappa någon direkt försäljning på detta.
Sen behöver dock hela branschen en revision av bla elsäkerhetsverket då mycket mycket få verkligen uppfyller kraven för CE godkännande.

Poolgiganten

Utloggad Lassse

SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #141 skrivet: maj 11, 2018, 08:22:10:10 »
Jag var helt inställd på att köpa ett Viskan eller Artesian spa från början, men som tur var så fanns dom samtidigt på en mässa och efter jag jämfört på riktigt, så blev det ett Vancouver istället. Det som avgjorde var att det är helsvetsad Aluminiumställning som badet är byggt på. Dom andra har trä!!! Känns ju sådär med vårt klimat .

Det är roligt att du är nöjd.
Trästomme är att föredra då badet rör sig vid temperaturväxlingar.

Hade Artesian killarna och Viskan kabinettsidorna öppna ?
Jämförde du hur det ser ut och byggteknik samt val av komponenter mm?


Utloggad H Hedning

SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #142 skrivet: maj 12, 2018, 12:43:15:15 »
Jag tror faktiskt ha sa att det var dom som styrde specen för tillverkningen av baden. Jag tolkade det som det var deras egen tillverkning. Köpte till en wifi-modul till mitt. Smidig anslutning med en snabbkontakt.

Ja, när jag kollade på Vancouver hade dom sin sida lös och visade. Viskan och artesian säljaren fick plocka bort och visa. Jag såg att det var trä och då tackade jag för mig och beställde Vancouver.
Känner att det inte finns något som motiverar det dubbla priset hos dom andra. 20 000:- kan jag acceptera.

Utloggad TheSwede

SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #143 skrivet: maj 12, 2018, 14:50:24:24 »
Jag tror faktiskt ha sa att det var dom som styrde specen för tillverkningen av baden. Jag tolkade det som det var deras egen tillverkning. Köpte till en wifi-modul till mitt. Smidig anslutning med en snabbkontakt.

Ja, när jag kollade på Vancouver hade dom sin sida lös och visade. Viskan och artesian säljaren fick plocka bort och visa. Jag såg att det var trä och då tackade jag för mig och beställde Vancouver.
Känner att det inte finns något som motiverar det dubbla priset hos dom andra. 20 000:- kan jag acceptera.

Dom styr specen men det är mona Lisa spabad som tillverkar dom. Finns många som gör så. Sen har det snackats om att dom ska ha egen tillvärknig men det är bara ett ryckte.

Utloggad Lassse

SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #144 skrivet: maj 13, 2018, 17:39:38:38 »
Jag tror faktiskt ha sa att det var dom som styrde specen för tillverkningen av baden. Jag tolkade det som det var deras egen tillverkning. Köpte till en wifi-modul till mitt. Smidig anslutning med en snabbkontakt.

Ja, när jag kollade på Vancouver hade dom sin sida lös och visade. Viskan och artesian säljaren fick plocka bort och visa. Jag såg att det var trä och då tackade jag för mig och beställde Vancouver.
Känner att det inte finns något som motiverar det dubbla priset hos dom andra. 20 000:- kan jag acceptera.

Vilken mässa var du på ??

Utloggad TheSwede

SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #145 skrivet: maj 13, 2018, 19:22:05:05 »
Har ett denver å höll på å fylla det när jag fick larm. Så åt frun å kolla när jag kom tillbaka så hade det runnit över. Isoleringen är blöt på en sida. Vad ska man göra torkar det ?????. Hjälpsam för svar. Jag gav frun en uppgift. Haft en jävuls vecka med larm å skit.

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #146 skrivet: oktober 06, 2018, 22:41:52:52 »
Kul att du är nöjd. Men du har nog blivit lite förd bakom ljuset. De har INTE egen fabrik i Kina. De har tidigare köpt av två kinesiska leverantörer och tror de gör det även idag.
Det är lite synd att de inte kan vara ärliga i det de säger,vilket jag tror är det som de flesta stör sig på med SBI. De har ingen anl att ljuga. För det priset är det ett ok bad som har problem o fördelar likt alla andra.
Att de sitter enklare kina jets, slangar o packningar etc är ju en självklarhet för de som vet något om spabad, men det är heller inget fel i det - de kan och bör stå för det. De har ju ett varumärke att tänka på och öppenhet och transparens uppskattas ju av de flesta kunder och jag tror inte att de skulle tappa någon direkt försäljning på detta.
Sen behöver dock hela branschen en revision av bla elsäkerhetsverket då mycket mycket få verkligen uppfyller kraven för CE godkännande.

Då vet du nog inte mycket om CE-märkning. Visste du att det är fullt möjligt att CE-märka en flytväst av betong?

För övrigt tycker jag verkligen att man ska välja ett bad med styrsystem från Balboa, Gecko eller annat känt märke. Då är man rätt safe. Värmaren är integrerad i kontrollboxen och allt är vattentätt.

Spatok

  • Gäst
Spatok
SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #147 skrivet: oktober 07, 2018, 08:52:33:33 »
Jag vet en hel del ang CE märkning likväl som delen i denna rörande EMC testet.
För din vetskap så uppfyller bla Balboa inte detta på vissa av sina produkter. Dels är vissa endast IPX4 klassade och standarden säger min IPX5
Sen har de vissa kontrollpaneler som inte klarar EMC testet. Varför? Jo, de är godkända i USA där de inte har samma regler som finns i EU. De amerikanska tillv känner inte till detta eller struntar i detta och exporterar baden. Samma komponenter sitter i många av de Kinesiska baden.
Samma sak gäller pumpar. Ex har Gecko en cirk pump som avser EU marknaden och en som de säljer i USA/Kina. Samma prestanda men olika ”skyddshöljen”.

Vid CE godkännande så skall produkten klassas och efter det skall vissa standarder uppfyllas. Är det el involverat så brukar oftast Lågspänningsdirektivet vara ett av dessa (dvs under 1000volt). Detta primärt för konsumentens skull men även för omgivningen utanför.

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #148 skrivet: oktober 07, 2018, 10:56:57:57 »
Jag vet en hel del ang CE märkning likväl som delen i denna rörande EMC testet.
För din vetskap så uppfyller bla Balboa inte detta på vissa av sina produkter. Dels är vissa endast IPX4 klassade och standarden säger min IPX5
Sen har de vissa kontrollpaneler som inte klarar EMC testet. Varför? Jo, de är godkända i USA där de inte har samma regler som finns i EU. De amerikanska tillv känner inte till detta eller struntar i detta och exporterar baden. Samma komponenter sitter i många av de Kinesiska baden.
Samma sak gäller pumpar. Ex har Gecko en cirk pump som avser EU marknaden och en som de säljer i USA/Kina. Samma prestanda men olika ”skyddshöljen”.

Vid CE godkännande så skall produkten klassas och efter det skall vissa standarder uppfyllas. Är det el involverat så brukar oftast Lågspänningsdirektivet vara ett av dessa (dvs under 1000volt). Detta primärt för konsumentens skull men även för omgivningen utanför.

Kraven är inte så specifika. Det är tillverkarens ansvar att produkten är säker givet dess användningsområde.

Därav exemplet med flytvästen. Så länge man tydligt har dokumenterat att flytvästen inte flyter så är det fritt fram att CE-märka.

Du har rätt i att en produkt som är avsedd att spänningssättas måste följa en del underliggande direktiv, framför allt är lågspänningsdirektivet viktigt här. Det finns däremot inte speciellt hårda krav på IP-klassning i maskinrummet, så länge tillverkaren har tillsett att maskinrummet i sig är vattentätt.

Samma sak med EMC-direktivet, som i praktiken rör elektromagnetiska störningar. Inga krav på IP-klassning, däremot en hel del rörande jordpunkter, skärmningar och potentialer. Har du däremot frekvensstyrda pumpar kan det bli en liten aning klurigare. Å andra sidan är IP21 den allra vanligaste klassningen på frekvensomformare i sig, så det är inte där svårigheterna ligger.

Spatok

  • Gäst
Spatok
SV: Svenska Badrumsinredningar
« Svar #149 skrivet: oktober 07, 2018, 16:35:28:28 »
Det stämmer inte det du skriver.
Tillverkare inom EU ansvarar för att produkten följer gällande direktiv och för just spabad gäller samma som inomhus massagebad, dvs IPX5 klassning. Det går inte att hänvisa till att maskinrummet är vattentätt då det finns vatten som går därigenom (ex genom cirk pump, värmare, pumpar, UV lampa etc.
Om produkten tillv utanför EU ansvarar importören för att produkten CE godkänns och det genom att följa de standarder som gäller för spabad. Iof kan du sälja produkten som ngt annat men det skall isf tydligt framgå och oavsett så måste produkten ändå följa de standarder som den defineras och säljs som.

Det gjordes en revision av dessa standarder förra året och vissa tillägg gjordes. Därav mitt första tillägg att flertalet spabad på marknaden inte är godkända enligt gällande standarder. Ett av Folkpools märken ”åkte dit” vid en kontroll just pga detta och bad tvingades återkallas.
Kunskapen om gällande regler är mkt mkt dålig i branschen och jag tror alla skulle må bra av en revision av ex elsäkerhetsverket, så som skedde med inomhus massagebaden för några år sedan.
Med detta vill jag inte säga att just Kinabaden är sämre/värre än några andra rent generellt sätt utan det behövs för att lyfta branschen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag