Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bypass koppling  (läst 3142 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SPANicke

Bypass koppling
« skrivet: maj 27, 2018, 11:54:38:38 »
Hej :)
Jag har precis köpt en poolvärmepump 9,2kw till äldre soluppvärmd pool.. 
Vem kan hjälpa mig förstå hur jag kopplar in en bypass koppling på befintlig 40mm diam PVC slang (filtrerat vatten på väg till poolen). Poolvärmepump och bypass koppling bygger på 50mm diam.
Se min bifogade skiss!  tänker jag rätt så som jag ritat?


räcker det med 2st "40 till 50mm adapters" för att kunna koppla ihop sig med "bypass delen"??  eller vad behöver jag köpa ytterligare för att det ska bli tätt o bra?


Tacksam för er hjälp!!  :)   Ha en go dag!   // Niclas <sol>

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Bypass koppling
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2018, 12:46:34:34 »
Du har unionskopplingar mot värmepumpen och de tre ventilerna. O-ringar syns på de två kopplingar som är monterade på värmepumpen. Tätningen sker med de O-ringarna (som blir dåliga efter några år), ingen gängtejp ska användas. Mot PVC-slang/rör från unionskopplingarna är det limkopplingar. Man ruggar upp plastytorna som ska limmas lätt med sandpapper. Man kan tvätta ytorna med aceton (utan olja) eller speciellt rengöringsmedel.

Innan man applicerar lim gäller det att tänka efter noga för limmet greppar direkt.

Reduceringar finns olika typer av t ex sådana som limmas åt båda hållen om det är PVC-slang.
https://www.rubinpool.se/produkter/pvc-detaljer/pvc-kopplingar/adapter-50mm-40mm
https://www.rubinpool.se/produkter/pvc-detaljer/slang-ror/tangit-pvc-lim

Motsvarande produkter finns från alla återförsäljare av poolutrustning.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad SPANicke

SV: Bypass koppling
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2018, 13:25:09:09 »
Hej Tommy! :)

Tack för snabbt och kanonbra svar. Nu vet jag precis vad som behövs!!!   Ha en bra dag :)  // Niclas

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan