VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Någon mer som kör med saltklorinator i sitt spa?  (läst 6182 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Teknikern

Någon mer som kör med saltklorinator i sitt spa?
« skrivet: augusti 28, 2018, 13:11:39:39 »
I somras kom jag över en saltklorinator, det är ett Crystal clear från Intex som jag nu monterat på mitt spa. Då det inte fick plats undertill som hel enhet så splittade jag det och "spred ut" delarna så allt utom kontrollpanel och elektronik är i "maskinrummet" och resten i en egen vattentät box på väggen bredvid kraftmatningen. Igår körde jag igång spa-t för säsongen efter en storservice med bla. byte av tejplagade slangar och ett par kopplingar som förra ägaren lagat provisoriskt efter en trolig sönderfrysning. Efter en timmas drift var kloret uppe i 3 ppm, alltså rekommenderat värde för ett spa och saltmängden ligger på 4,5 kilo för 1,500 liter vatten som ju är rekommenderat det också. Hellyckat från scratsch alltså men Biltemas pooltestare är bara att pensionera för mäta klor i saltvatten medelst konduktivitet är ju bara att glömma.

Fler som kör klorinator och saltvatten eller är jag ensam? Det här blir kul att testa.  <antman>

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Någon mer som kör med saltklorinator i sitt spa?
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2018, 19:03:20:20 »
Men tål verkligen de olika komponenterna i ett normalt spa saltvatten, vid hög temperatur dessutom ? Jag tänker t.ex. på värmaren - de brukar vara av rostfritt, inte av titan som skulle rekommenderas för saltvattensdrift. Belysningsarmaturer ? Kranar och ventiler ? Tror du att det hela kommer att hålla på lite sikt ?

Utloggad Teknikern

SV: Någon mer som kör med saltklorinator i sitt spa?
« Svar #2 skrivet: augusti 28, 2018, 22:08:58:58 »
Allting utom värmaren är i plast och traditionell klor tillsammans med värme är mycket aggressivare än den lilla mängd salt som finns i vattnet. Jag har ju hållit på med bearbetning av alla sorts metaller och plaster mm. samt har ett förflutet som reparatör på vatten och avloppsverk och processindustri så jag är inte ett dugg orolig för materialet i spa-badet. Östersjöns bräckvatten är bra mycket aggressivare än det som finns i mitt spa och en del brunnsvatten är rena döden för varmvattenberedare som ska vara rostfria så dom inbillade farorna med saltvatten i spat är just,,,,,,inbillade.

Utloggad Erica

SV: Någon mer som kör med saltklorinator i sitt spa?
« Svar #3 skrivet: augusti 29, 2018, 00:36:27:27 »
Nej de jämförelserna håller inte. Avloppsreningsverk m.m. har varken klor eller höga temperaturer så där är det säkert inget problem med rostfritt i normalkvalitet.

Det är kombinationen av klorerat vatten, den höga temperaturen och saltinnehållet som gör att normalt rostfritt material (som värmarna brukar vara gjorda av) inte tål saltvattensdrift. Jämförelsen med Östersjön faller, Östersjön är inte runt 40o varm och den är (förhoppningsvis)  inte klorerad heller. Även vanliga pooler har problem med rostfritt om du kör saltvatten och eftersom temperaturen är en mycket stark faktor i hur vatten kan angripa rostfritt så blir ett spa med runt 40o mycket tuffare än en pool med ca 30o.

Saltvatten + rostfritt fungerar ju på båtar, men det beror på att du varken har klor i vattnet eller så höga temperaturer.

Elvärmare i titan finns säkert att köpa men det är ju rakt inte standard på span.

Utloggad Teknikern

SV: Någon mer som kör med saltklorinator i sitt spa?
« Svar #4 skrivet: augusti 29, 2018, 01:07:11:11 »
Du missade tydligen att jag skrev att jag också jobbat med service och underhåll på vattenverk och inom processindustri och där är det helt andra premisser på vad som funkar och inte. Visste du att tex. mjölksyra som finns i bla. filmjölk är potent nog att göra en tesil av ett rostfritt rör på en månad om det inte gjorts i syrafast och enda färgen som funkar där är kloroprengummifärg, all annan färg förstörs omgående. Glasfiberarmerad polyester däremot håller hur länge som helst.

Under dom snart 45 år jag jobbat med allt mellan himmel och jord så har jag samlat på mig kunskap om vad som funkar och inte och skulle värmaren rasa så fixar jag en ny i titan, inga problem, jag har löst problem åt andra hela livet så en kass värmare är vardagsmat.

Utloggad Teknikern

SV: Någon mer som kör med saltklorinator i sitt spa?
« Svar #5 skrivet: september 10, 2018, 22:46:16:16 »
Nu när jag kört igång badet för säsongen och kör saltklorinatorn har jag fått ett litet intressant fenomen, dels ligger kloret på 6 ppm efter en timma som är kortaste tiden klorinatorn kan köras enligt programmet och sen är ph m.fl. parametrar omätbara då ena teststickan visar basiskt och den andra surt och ett proffsinstrument betedde sig skitskumt. Kloret har dumpat till 0,2 ppm efter 7 dagar så då är det ju bara att köra en gång i veckan men det andra blir jag inte klok på så jag gav upp. Vattnet känns skönt och mjukt, har fått en "skum" doft när jag lyfter locket, inte som klor utan, tja, nåt kloraktigt men ändå inte och inga bortfrätta kroppsdelar än  :D så det är väl bara att bada på då.  ::)

Ingen jag snackat med fattar ett dugg  <dontkn> så troligen har jag nåt i mitt vatten som salt + kloret och kopparjonerna reagerar på. Jaja, skit samma, vattnet är skönt och kristallklart så då är det väl bra antar jag.  <sol>

Utloggad Erica

SV: Någon mer som kör med saltklorinator i sitt spa?
« Svar #6 skrivet: september 11, 2018, 01:37:47:47 »
Jag skulle inte våga bada i ett vatten om du inte har en susning om vad pH ligger på för värde. För högt pH gör kloret overksamt och ger alltså risk för bakterier i vattnet. För lågt pH ger t.ex. ögonirritation - mindre lömskt än bakterierna på ett sätt, du märker ju åtminstone vad som är på gång. Med bakterier kan det ju gå en rejäl tid från smitta till symptom.

pH brukar rakt inte vara svårmätt - det brukar vara lättare att få korrekta mätvärden på pH än på t.ex. fritt klor. Varför dina stickor inte fungerar kan jag inte ens gissa, mer än att stickor är färskvara och lagringskänsliga och i mitt tycke mindre exakta än t.ex. tabletter, som är vad vi använder när vi vill kontrollera att automatiksystemet sköter sig som det skall.

Utloggad Teknikern

SV: Någon mer som kör med saltklorinator i sitt spa?
« Svar #7 skrivet: september 11, 2018, 08:36:43:43 »
Då litar jag på tabletterna men stickorna har inte gått ut och har förvarats i sin slutna originalburk, jag vet också att dom är färskvara. Kanske dags att köpa en ph-mätare av bra kvalitet + kalibreringsvätska? Den höga klorkoncentrationen i början av veckan är jag inte orolig över, är ju född på 50-talet när badhus och röda ögon var synonymt med rent vatten i bassängen och man luktade som ett helt badhus 2 dagar efter badet och överlevde samt badade i "grönsakssoppan" ute när det var algblomning utan att nåt hände så jag är nog ganska härdad misstänker jag.  8)

Utloggad Erica

SV: Någon mer som kör med saltklorinator i sitt spa?
« Svar #8 skrivet: september 12, 2018, 21:09:56:56 »
Ja i ett spa blir ju för lite klor ofta värre än för mycket - för mycket blir otrevligt men du får inte någon bakterieexplosion - som det kan bli väldigt fort i ett spa med hög vattentemperatur. Sedan bglir det ju olika för olika människor hur mycket man tål - vissa har kanonimmunförsvar, andra inte. Och kvinnor löper mycket större risk för infektioner vid bad i infekterat vatten än män (speciellt urinvägsinfektioner).

Jämfört med en pool går alla bakterieförlopp mycket snabbare i ett spa. Hög temperatur, liten vattenmängd och många badande per liter vatten är allt till bakteriernas fördel. I gengäld brukar man ju aldrig få kallsupar i ett spa vilket ju händer i poolen ibland.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Någon mer som kör med saltklorinator i sitt spa?
« Svar #9 skrivet: september 13, 2018, 08:52:46:46 »
Jag skulle nog sätta klorinatorn på en timer och hitta hur länge den behöver gå varje dygn för att få en stabilare nivå.
Kanske 15 minuter/dag skulle fungera?
Svårmätt PH brukar bero på låg alkaliniitet, prova tillsätta 100 gram alka+ om du inte gjort det (Det höjer även PH om det är lågt).
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan