Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Lekman hjälper lekman men är det alltid rätt?  (läst 3010 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolmaster

Lekman hjälper lekman men är det alltid rätt?
« skrivet: juli 15, 2010, 23:45:17:17 »
Hej alla!

Nu ska jag sticka ut hakan! Och inte för att trampa på någon utan mera för att sträcka ut ett och annat frågetecken!

Vem är jag då? Jag är utbildad driftingenjör i vatten och värme och jobbat 15 år med vattenrening och 10 år med poolverksamhet både som konsult och i samarbete med internationella företag som renat vatten i tredje världen.

Jag tänker inte nämna någon...ni får hoppa på mig att jag inte refererar till någon som källa eller bevis. (Och sedan 12 år tillbaka jobbar jag med riskanalys).

Men stänga av vattnet innan man far på semester gör folk

Vad jag vill få fram är mera.... att jag inte har vinstintresse att sälja produkter...

Så varför är jag här och hur hittade jag hit?!

Jag är medelålders  :-\ och även mina närmaste vänner, en kompis har denna sommar "spenderat" (bankens eller sparpengar???) 165K på pool med "all" kring utrustning.

Allt gick sååå bra sa han med säljaren och det kändes sååå tryggt!

Grävjobb hade han fixat själv osv....

Säljare´n "fixade" ett bra pris och att de ordinarie "montörenerna" kunde komma ut och montera hans pool på sin "fritid" mot en ersättning!

(Där rök garanti´n!!!) Orkar inte skriva allt...men det blev mkt strul och dom tröttnade efter ett par kvällar i garaget för att montera styrutrustningen.....

Helt plötslig ville dom inte svara på telefon ännu mindre kännas vid honom.....

Han kommer ursäktande till mig och frågar om det finns en chans att jag vill kanske "kolla"! och se vad som kan vara fel???

Jag lovar att det tar emot...men om en person lagt 165k på en pool och denna firma som sålt den (som har en banners blinkande på denna site!!!) inte ens vill ta hans samtal så måste man vara medmänniska!!!!!!!

Åker ut och man blir såååå trött!

Jag orkar som sagt inte dra allt men man kopplat fel på till och från på sandfiltret...det saknades t.ex en bypass på solfångarn´a (och nej det ska alltid finnas det vid värmekälla) dom har kopplat hjälppumpen till solvärmesidan till kopplingsplint för givare´n osv....

Det vad en enda "jävla-soppa"! Min vän ursäktade varje gång jag suckade och skakade på huvudet......med orden; -Jag är ledsen xxxxx!.... kollade på pooolforum för hjälp, innan jag ringde dig......!

Och inte detta forums fel...inte det jag menar!... han sökte hjälp....och jag kollade lite här efter och ser att det finns hjälp och behovav hjälp, men inte alltid det rätta! Utan mer det folk känner är bond-förnuft!

Men!

Jag kan väl säga såhär; -Att om byggbranschen är infekterad...så är poolbranchen lika sjuk på klåpare!

Så nu ska jag ge mitt första råd till er som har pool eller tänker skaffa!som denna bransch tydligen helt glömt(och försäkringsbolagen också glömt!!!!!).

Håll i er! Där ni har utrustning dvs pump och styrutrustning ska det finnas avlopp eller evak som kan ta ett allvarligt driftstopp/läkage!

Många sätter in detta i sitt garage som är fyllt med skit... sett flera i detta forum som berättat sina historier här om att deras sandfilter spruckit och det blivit städ-dag i garaget.....


Är det någon här som skulle ställa in en brädfylld 10-liters hink på vatten i sin 4-årings rum utan att tänka tanken "tänk om han stöter ut den"???

Men att man har en pump som kan cirkulera t.ex 4m³/h i garaget verkar ingen bry sig om!

Så mitt råd/hemläxa
...åk och köp en stort blandningskar för murare... och (minst 50 mm) avlopps pvc rör...borra hål nedtill...limma dit eller med andra sätt montera avloppröret i baljan....se till att röret kommer "ut" från rummet! Ställ sandfiltret i baljan! Har du mer kringutrustning köp en balja till...ställ den under detta...koppla till nästa balja eller ut..

Småpengar mot poolkostnaden 100k till ??? ....och skönt när olyckan är framme...du slipper "städa" garaget på allt!

Jag körde visst lite info men mkt text...lite mer presentation om vem faa´n är jag.....men mitt mål är att ni ska tänka till och tjäna pengar.....


Tänk såhär: Ni kommer få läkage...frågan är var och när!!!! Och till dess så riksanalysera och åtgärda!


ps. Jag vet...jag har driftsatt en ny pool där rör-nissar´na gjort fel så av vattentrycket lyfte vi hela mosaikbotten på 120kvm och allt singlade omring i pooolen som ett sådan där plastgrej som man skakar med tomtar och skit så det ser ut som det "snöar" i!

Vatten är vatten...och med tryck blir det farligt!

uj-uj vad dyrt det blev för den vvs firman
 :-\


edit:1
Mod....ni  får flytta om den inte passar in enligt er!

edit:2
Jag kommer tillbaka med mer...har sett sååå mkt galet härinne jag vill rätta till!
« Senast ändrad: juli 15, 2010, 23:58:10:10 av Poolmaster »

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lekman hjälper lekman men är det alltid rätt?
« Svar #1 skrivet: juli 16, 2010, 01:50:07:07 »
Konstigt inlägg.

Men om jag fattat allt rätt så vill du säga att det viktigaste vid poolbyggande är att ha att göra med en seriös återförsäljare som tar sitt fulla ansvar. Jag det finns massor av dessa men även ett antal lycksökare som säljer "SuperDuperPool"  8)

Tror nog att majoriteten av medlemmarna på forumet instämmer till 110%

Sefdan så menar du att man inte får ha vatten som drivs av pumpar... hmm ja jag är nog helkorkad som har både poolsystem och hydrofor inomhus. ::)

Utloggad Poolmaster

SV: Lekman hjälper lekman men är det alltid rätt?
« Svar #2 skrivet: juli 16, 2010, 03:12:05:05 »
Konstigt inlägg.

Men om jag fattat allt rätt så vill du säga att det viktigaste vid poolbyggande är att ha att göra med en seriös återförsäljare som tar sitt fulla ansvar. Jag det finns massor av dessa men även ett antal lycksökare som säljer "SuperDuperPool"  8)

Tror nog att majoriteten av medlemmarna på forumet instämmer till 110%

Sefdan så menar du att man inte får ha vatten som drivs av pumpar... hmm ja jag är nog helkorkad som har både poolsystem och hydrofor inomhus. ::)

Njjjjjaaaa....vad jag vill säga! Min tanke enligt mig själv är av godo men enligt dig kanske jag utrycker mig fel eller "konstig"!

Vad jag vill få fram är att branschen verkar vara i sin topp och speciellt nu när vi har haft en bra sommar!

Och där det vankas kött....dit kommer hyenor.....

Jag menar att du som konsumet har ett ansvar att inte bara lägga upp 150k utan att ifrågasätta.

Du menar att du inte stänger av pumpen på din hydrofor om du åker iväg på semester?

Poolen ska givetvis inte stängas av av olika skäl.....

Mitt första inlägg vad nog mer en frustrution av att hjälpa någon som hade 3000-grejjor runt en halvda´n installation....

I min värld så tänker man det värsta .....om den här brakar...vad faaa´n tar vattnet vägen???

Och sandfilter i plast som är "gjutna" i två stycken för att sedan "limmas" på fabrik (men läser man här har ju fler haft "sprukna sandfilter)  ganska nytt......

Och även om nu ditt försäkringsbolag tar "allt så" vad mitt syfte och inlägg mer tänk på......om det blir läkage så kan du kanske eliminera skadan genom att leda ut vattnet.....

Och en vi pratar två olika skolor när du pratar hydrofor och pool avseende vem som installerat....du kanske kan själv och är duktig/kan din sak.

Men jag tror det är många som får ett tråkigheter

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lekman hjälper lekman men är det alltid rätt?
« Svar #3 skrivet: juli 16, 2010, 07:42:47:47 »
Hej Poolmaster.

Måhända har du läst mycket i forumet, eller bara skummat igenom.
En stor del av innehållet handlar dock om precis det du skriver om, att man måste vara nogrann med upphandling, och själv sätta sig in i vad som krävs för att få en bra anläggning.
Att köpa billigt, och leja svart, anser jag, och försöker då och då lyfta fram, är en av de vanligaste orsakerna till misslyckade byggen.

Nu är ju 165 k inte billigt, men det beror ju även på vad materialet egentligen skulle ha kostat.

Att montörerna är okunniga är inte ovanligt i någon bransch som är överhettad, det har vi sett exempel på i flera olika branscher, men problemet är rätt säkert större i storstäderna än ute i landet där oseriösa företag har svårare att fortsätta sin verksamhet efter ett eller ett par dåligt utförda jobb. (blir fort känt bland allmänheten).

Jag förstår att du vill skrika ut namnet på det företag som sålt prylarna, men hoppas att du själv inser vilken påverkan detta kan ha för företaget ifråga, och att det alldeles säkert skulle utnyttjas av andra för att misskreditera konkurrenter på olika sätt för att skada dess verksamhet, därav forumets regler för att nämna namn på företag/personer som inte skött sig.
Denna typ av kritik är idag, med den stora mängd oseriösa aktörer som finns, bättre att hålla borta från ett forum som detta, då man annars bara riskerar att få en massa mer eller mindre ogrundad smutskastning som inte går bevisa i forumet.

Jag vill dessutom tillägga, utan att anklaga någon, att jag rätt ofta får höra skilda historier från köpare och säljare de gånger jag personligen försöker undersöka skuldfrågan när "allt går fel" som i detta fall.

Typexemplet i just detta fall skulle kunna vara att säljaren påstår att alla fel du hittat har orsakats av kunden själv som tagit på sig att göra vissa saker på egen hand för att spara pengar.
Eller att montörerna sagt att han bör ta in en elektriker för att koppla in styrningen, men att kunden envisats med  "att ni kan säkert - ni som varit med så länge"
I ett sånt läge är det svårt att peka ut bara den ena parten som skäl till misslyckandet...

Visst, jag vet, säljaren ljuger... Men det gör även ofta missnöjda eller allmänt gnälliga kunder, och att jag/vi/forumet skulle vara både jury, domare och bödel när det gäller olika aktörer på marknaden, grundat på okontrollerbara påståenden, det anser inte jag vara riktigt seriöst.

När det gäller var man placerar sitt reningsverk, t.ex. inomhus, så har du naturligvis rätt, det kommer att börja läcka förr eller senare, och det finns inte ett avlopp i världen som kan svälja allt flöde som pumpen ger om man får en totalläcka, inte ens 50 mm rör rakt ut genom väggen.
Vi har reningsverket i förrådet/garaget, och vi har haft en läcka hittils (på 8 år) som var liten, men som ändå aktualiserade problematiken.
I vårt fall blev beslutet att placera reningsverket inomhus ett resultat av avvägningen mellan att sätta det ute med de problem det kan medföra vad gäller:
- Buller
- Frysrisk
- Trångt att serva/underhålla (Nedgrävt i marken)

Nästa gång jag köper nytt sandfilter blir det i lindad glasfiber, då riskerar man i vart fall inte sprickor i filtret...

Å andra sidan gäller det de flesta vatteninstallationer, förr eller senare läcker det.

Men framförallt, att ta beslut om att bygga en pool, köpa den, och få den installerad mitt under brinnande säsong, det ÄR att be om problem, även om man kan hitta en säljare som säger att de har kapacitet att hjälpa till, det är i vart fall min erfarenhet.

Till dig och alla andra som vill kan jag dock uppmana er att rapportera till mig personligen vilka företag som missköter sig, e-posta till rickard@poolforum.se eller PM:a
Får jag tillräckligt många signaler om att ett företag är oseriöst har jag möjligheten att plocka bort dem som annonsörer, jag har inga större problem att få nya annonsörer när det blir lediga platser, så att jag säger upp oseriösa aktörers annonsering är inget större problem för mig.
Detsamma gäller om jag får förfrågningar från aktörer som ni medlemmar rapporterat som oseriösa, de behöver jag inte godkänna som annonsörer.
Jag har redan nu ett par aktörer som jag inte godkänner som annonsörer, men att jag skulle gå ut och informera om mina personliga anledningar för detta faller på sin egen orimlighet då det mer är en magkäsla jag har, och inte nåt som går bevisa eller styrka med negativa källkontrollerade fakta/bevis.

Till er som offentligt vill smutskasta enskilda företag finna Reco, Rejta, Eniro m.fl som inbjuder till smutskastning av företag, använd de tjänsterna.

Alla kan vara helt säkra på att något av det värsta jag vet är oseriösa företag som lurar sina kunder, jag är dock inte beredd att åsidosätta varje typ av källkontroll och upplåta detta eller något av mina andra forum för okontrollerbar smutskastning hur som helst, den typen av negativ kritik kan vara väldigt skadlig för enskilda företag.

Kan bland annat berätta om ett företag som inte släpptes in i Pricerunners system p.g.a. en tråd i ett av mina forum.
« Senast ändrad: juli 16, 2010, 14:30:16:16 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Racing

SV: Lekman hjälper lekman men är det alltid rätt?
« Svar #4 skrivet: juli 16, 2010, 14:47:56:56 »
Det är skönt att vi fått en riktigt expert att vända oss till O0

ps. Jag vet...jag har driftsatt en ny pool där rör-nissar´na gjort fel så av vattentrycket lyfte vi hela mosaikbotten på 120kvm och allt singlade omring i pooolen som ett sådan där plastgrej som man skakar med tomtar och skit så det ser ut som det "snöar"

Jag undrar bara hur du som expert på riskanalyser kan driftsätta en pool utan att förutse att detta kunde hända. <hmm>

Johnny
Lecapool 10,5x4 romantrappa.

Utloggad Linkan222

SV: Lekman hjälper lekman men är det alltid rätt?
« Svar #5 skrivet: juli 17, 2010, 00:27:25:25 »
Innan jag kan sova gott måste någon berätta hur vattentrycket gör att hela mosaikbotten lossnar? Var det trycket i inloppen som skar loss plattorna eller???

Nu är det kanske ointressant, för det var inte det inlägget handlade om. Men kliver man in med en "bror duktig" attityd bör man ha på fötterna hela vägen.

Och jag som är plattsättare skulle väldigt gärna få reda på vad det var för tryck som sprättade loss hela botten i en pool på 120m2

I övrigt refererar jag till rubriken om lekmän som hjälper lekmän. Rätt eller inte. Men det finns garanterat någon här inne som har praktisk erfarenhet av nästan alla problem och funderingar man kan stöta på under ett poolbygge.

Den samlade kunskaen hos forumets medlemmar kan nog ses som nästintill komplett. Sen att folk och även entreprenörer gör saker på olika sätt, som de anser är bäst öppnar ju alltid för motstridiga svar och diskussioner.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan