VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dimensioner och tillbehör lurigt!  (läst 1030 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ErikBrannstrom

Dimensioner och tillbehör lurigt!
« skrivet: september 15, 2020, 19:55:23:23 »
Hallå! Tycker mig nu ha studerat det mesta kring pool och införskaffat det mesta jag behöver till sommaren 2021, som en ovanmarkspool och en värmepump. Har också påbörjat grävarbeten. Fick nog lite hybris och glömde att jag fortfarande är en superamatör gällande pool  :-X

Kanske har jag den turen att någon kan hjälpa mig med några saker, som bl.a. rör dimensioner. Jag har köpt en Bestway stålramspool som är 7,3 ggr 3,7 rektangulär. Köpte också en Lyfco 12,9 W inverter värmepump. Bilder kan ej bifogas. Vet ej varför?!? Tycker själv (och tror/trodde) att jag fläskat på ordentligt och nästan överinvesterat i en riktigt bra och modern värmepump som gör att jag kan bada vår/höst pga hög kapacitet.

Sedan kom svärfar och började fråga om dimensioner :o Den filterpump som ingår ska väl passa samt kopplas med värmepumpen, eller är jag ute och cyklar ordentligt? Filterpumpen ser så liten och nätt ut. Kopplingarna till pumpen är ju i storleksordningen en snusdosa, cirkus. Behöver jag en större filterpump? Eller går det att koppla samma ändå?

Sedan förstod jag heller inte att filterpump och sandfilterpump är två olika saker... Kan den sandfilterpumpen som bifogats passa såväl pool som värme + filterpump? Jag har antagit att samtliga samverkar och då den ena ser nättare ut än den andra blir jag osäker på om det dels är görbart men också om det kan ställa till något prestandamässigt?

Den värmepump jag nu köpt... Med allt från kw, högt COP m.m... Jag gör ett antagande om att jag vid hyfsad isolering samt övertäckning på kvällar m.m SKA kunna trycka på med värme så att vi kan bada maj-sep? Utan att låta som att pengarna ej är ett bekymmer (då hade jag inhandlat 10 ggr mer rejäla saker  :) ) så tänker jag att värmepumpen ska kunna ge oss så pass bra med värme oavsett om vi ej superisolerar? Det får helt enkelt gå lite mer el i sådant fall. Cyklar jag igen?

Slutligen? Är det samma utflöde som filterpumpen sitter i på bilden som används för att tömma poolen inför vintern? Eller delar av den iaf?

Nästa liv ska jag födas som händig. Finns det någon vänlig själ som läser detta och sitter inne på värdefull info som du bjussar på gör du min dag. Tack på förhand för hjälp! 

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Dimensioner och tillbehör lurigt!
« Svar #1 skrivet: september 20, 2020, 16:42:11:11 »
Mindre pooler brukar ha sandfilter och cirkulationspump sammanbyggda och kallar då kombinationen för sandfilterpump. Lite större pooler har oftast ett sandfilter och en cirkulationspump som inte är sammanbyggda. De rör eller slangar som används i poolens cirkulationssystem är oftast av dimensionen 50 mm ytterdiameter. Mindre ovanmarkspooler brukar använda rör och slangar av mindre dimension som t ex 38 mm. Det finns adaptrar mellan de olika dimensionerna.

Värmepumpen kräver ett visst flöde för att fungera. Den har en inbyggd flödesvakt som stänger av VP om flödet är för litet. Om det fungerar med en mindre s k sandfilterpump är svårt att svara på. 7,3 m x 3,7 m är ju inte så litet så kanske har du 50 mm anslutningar till sandfilter och cirkulationspump.

https://www.dammbutiken.se/slanganslutningar/
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7731.0;all

För att kunna få behaglig värme i poolen så måste du minst ha ett överdrag som hindrar avdunstning och gärna isolerar lite också t ex bubbelplast. Beroende på utetemperatur och vind så kanske det även krävs någon isolering av väggarna. Vi brukar stänga poolen senast när dygnsmedeltemperaturen går under 10 grader men intresset för att bada brukar oftast avtaga kraftigt efter mitten av september trots pooltak och bra isolering.

Pahléns översiktsbilder över poolens cirkulationssystem är lärorika:
https://www.pahlen.se/poolguiden/installationsexempel/
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Dimensioner och tillbehör lurigt!
« Svar #2 skrivet: september 20, 2020, 19:47:11:11 »
Håller med TommyC här. Men vill göra några tillägg.

Gällande dimensionering i övrigt börjar man med att välja sandfilter efter mängden vatten du har. Sedan ska din cirkulationspump väljas efter filter, pumpen ska orka lyfta sandbädden vid backspolning.

Vill du ha varmt vatten är det billigast och miljövänligast att först se till att värmen stannar i poolen. Begreppet "att elda för kråkorna" passar bra här. Minimera värmeförluster enligt prio nedan:
1. Skaffa bra täckning/isolering över ytan.
2. Isolera väggar.
3. Isolera under

Ledsen att säga, men jag tror din inverter är bortkastade pengar.

Viktigast av allt är ändå hur du väljer att hålla ditt vatten rent. Hur planerar du att göra det?
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Erik Brännström

  • Gäst
Erik Brännström
SV: Dimensioner och tillbehör lurigt!
« Svar #3 skrivet: september 26, 2020, 13:20:47:47 »
Tack för era råd! Ska kika på allt detta. Trist om jag överdimensionerat värmepumpen... Har kollat på en pump ink sandfilter på 0,5 från Primastar som verkar vara en bra modell kopplat till 30 kubik vatten. Jag ska luska vidare!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan