Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Val av vattenpump till 8x4?  (läst 10066 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

Val av vattenpump till 8x4?
« skrivet: november 29, 2011, 10:13:40:40 »
Hej,

Planerar för ett litet markpoolsbygge till våren och noterar att vissa leverantörer offererar pumpar med pumphus i brons a 12000kr medan andra nöjer sig med pumpar i plast för halva summan.

Tittar jag utrikes i tex tyskland så verkar det mesta vara gjort i plast och pumpar i toppklass verkar kosta ungefär 6000kr.

Hur har ni valt pump? När, om någon gång, är det vettigt med en bronspump?

Speck verkar tex vara ett stort märke i tyskland som jag uppfattar ha hög kvalitet.

Pahlens har alternativ till sina bronspumpar:

http://www.pahlen.se/produkter/vattencirkulation-pumpar/poolpump-badu-eco-touch.html

Kan detta vara något kanske:
http://www.ecopoolpumps.com/energy-efficient-pool-pumps.html

Elmotorer är dock ingen ny uppfinning så att någon skulle kunna tillverka en pump som har en avsevärt lägre elförbrukning känns rätt tveksamt....


Starite verkar vara ett stort märke i the US and A.

http://poolstore.co.uk/product/pumps/the-starite-pump

Synpunkter? Hur har ni valt och varför?






7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Val av vattenpump till 8x4?
« Svar #1 skrivet: november 29, 2011, 15:17:02:02 »
Till en 4*8 klarar du dig med en pump på strax under 1hk om det är normalt vattendjup (1.35m vattendjup) och du inte har extremt långa (>30m tur och retur) slangdragningar planerade.

Titta in Haywards pumpar. Dom finns i olika utföranden och effekt men spontant skulle jag rekommendera en 0.75 hk Max-Flo II pump 1-fas (http://www.folkpool.se/pool-produkter/pool-vattenrening/poolpumpar/075-hk-max-flo-ii-pump-1-fas-noryl-2600125)

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Val av vattenpump till 8x4?
« Svar #2 skrivet: november 29, 2011, 15:23:17:17 »
Glömde även nämna några fördelar med pumpar gjorda i plast.
*Du kan välja att installera saltgenerator i poolen vid montaget eller om du senare vill ha en. (pumpar med rostfria delar i kommer inte överens med saltvatten)
*Generellt billigare reservdelar.
*Inte lika tung att plocka in för vinterförvaring.

Utloggad aromata

SV: Val av vattenpump till 8x4?
« Svar #3 skrivet: november 29, 2011, 15:25:16:16 »
Min pool är 8x4m och jag har en Pahlenpump i brons på 0,55 kW. Den ingick i offerten 1994. Har funkat perfekt hela tiden men jag har bytt lager en gång. Fick missljud och lite läckage runt axeln.

Egentligen tror jag att plast kan vara lika bra och förmodligen hade jag valt det idag. Prisskillnaden är ju rätt stor. Mitt filter och filterventilen är i plast och funkar fortfarande helt problemfritt.

Utloggad MathiasS

SV: Val av vattenpump till 8x4?
« Svar #4 skrivet: november 29, 2011, 16:20:23:23 »
Haywards pumpar jag har tittat på men också läst en hel del negativt om på utländska poolforum.

Storleken är inget att tvista om och det är som sagt kring 1hk det handlar om, jag har inga speciella förhållanden som ändrar på det. Ej heller behöver pumpen suga något för den kommer placeras i straxt över bottennivå på poolen.

Det enda tekniska krav jag har är att den ska finnas i 3-fas variant, men det verkar de flesta fixa...

Vikt är inte heller en faktor i just mitt fall, pumpen kommer stå i ett torrt kallförråd året runt.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Val av vattenpump till 8x4?
« Svar #5 skrivet: november 29, 2011, 17:45:59:59 »
Vi har en Pahléns-pump på 1.1 kW i brons och är mycket nöjda med den. Den har hittills bara behövt ett lager- och tätningsbyte och den har varit i drift i snart 10 år - vi kör den normalt dygnet runt. Den är dock klart överdimensionerad för vår 8x4 m pool, men vår ursprungliga poolplan var en skapelse utomhus på cirka 12 x 6 m, med en djupdel, och pumpen skaffades för denna volym. Sedan ändrade vi oss i sista minuten - byggde en inomhuspool och fick då skippa djupdelen och dra ned storleken för att få en rimlig kostnadsnivå på det hela, speciellt som en djupdel intill huset skulle krävt omfattande sprängning. Den drar naturligtvis lite onödigt med energi, men den energin hamnar ju i huvudsak som värme i poolen. Och med en överdimensionerad pump så får vi ju bra backspolning. Filtret är dimensionerat efter pumpen så en liten pump skulle inte klara att backspola det filtret ok.

När vi bodde i USA hade vi en Hayward, inget fel på den heller, gick alldeles utmärkt även om konstruktionen inte verkade lika gedigen som vår stora bronspump.

Till vår första pool, en liten ovanmarkare, hade vi en billig plastpump, 1-fas, kommer inte ihåg fabrikatet, men den var mindre hållbar. Motorn brann en gång och fick bytas ut. Den pumpade dock helt ok för den poolen. De där pumparna är ju dessutom så billiga att ett haveri inte är någon katastrof.

Du gör rätt som satsar på en trefas pump. De är robustare och mera pålitliga och startar i alla väder. Vad som hände med vår lilla 1-faspump var tydligen att den någon gång inte orkade starta (vi körde den på en timer) och i stället stod och brummade tills den brann upp. Med våra trefaspumpar har vi aldrig haft några sådana problem.

PS_ Rättar lite efter en kommentar från min man - Haywardpumpen vi hade i USA var tydligen inte trefas. Pahlénpumpen som vi har nu är det dock, liksom en som jag inte nämnde som vi hade på ett annat ställe i Sverige tidigare, men som jag inte kommer ihåg så mycket om, bara att den var av plast och på 1 hk.
« Senast ändrad: december 01, 2011, 01:54:41:41 av Erica »

Utloggad MathiasS

SV: Val av vattenpump till 8x4?
« Svar #6 skrivet: december 31, 2011, 09:35:51:51 »
Här finns alla vanliga modeller/fabrikat på ett ställe.

http://www.jacksons-camping.co.uk/swimming/poolpumps/index.htm

Poolfabriken skickar med Astral Victoriapumpen (om man inte vill ha Pahlens bronspump). Victoria Plus heter standardmodellen.

Pumpen finns både i standardvariant och en tystgående variant som då är vattenkyld. Den vattenkylda heter Astral Supersprint och ser nästan likadan ut men kostar dubbelt så mycket.

Jämför man priser med några svenska nätbutiker så verkar det skilja cirka 1500kr ex frakt, säg 20% ink frakt på standardmodellen.



7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan