VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.  (läst 11052 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Widarsilje

SV: Min byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #10 skrivet: januari 16, 2021, 12:56:59:59 »
Och så ett par bilder till efter färdig montering, blev en del skruvande  :).

Poolgiganten

Utloggad Widarsilje

SV: Min byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #11 skrivet: januari 16, 2021, 13:00:18:18 »
Färdig poolstomme.

Utloggad Widarsilje

SV: Min byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #12 skrivet: januari 27, 2021, 16:17:54:54 »
Då var det dags för lite uppdatering med bilder och information.  O0

Första bilden är ovanför dagens altan, staketet här ska bort och det kommer bli en nivåskillnad på ett trappsteg ner till poodäcket.

Jag lagt en 45x70 mm regel på baksidan av stöttorna av poolen som jag har fäst i 90x90 mm stolpar runt om poolen där bärlinorna till altanen sedan kommer att fästas i, det mesta visas på bilderna hur jag gått tillväga.


Utloggad Widarsilje

SV: Min byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #13 skrivet: januari 27, 2021, 16:38:12:12 »
Dessa bilder är tagna i Oktober månad.

Jag har satt 45x70 mm regeln ca 2 mm högre än själva poolkanten bara för att det ska bli exakt samma höjd som den platta linerlisten.

Sedan har jag valt att bygga på regeln och linerlisten med en fasadskiva cembrit 8 mm för att den ska hamna kant i kant med ändan på linerlisten.

Cembritskivan fick jag borra ur små hål för att den inte skulle ta i toppbulten på poolen.

Utloggad Widarsilje

SV: Min byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #14 skrivet: januari 27, 2021, 16:50:13:13 »
Sen var det då dags att börja gräva stolpar och regla upp en altanstomme.

Alla stolpar jag använt mig av är 90x90 mm och i botten sitter det en 45x170 mm bärlina (tror jag det heter  ???) sen på det ligger det en 45x145 mm regel som trallen ska ligga på.

Mitt i denna process så ändrades även planerna på poolskydd.

Vi bestämde oss här att köra på pooltak direkt istället för att börja med ett royal tec poolskydd och sedan kanske köpa ett tak i framtiden.

Så vi fick ta bort ytterligare någon meter på taket ner till källaringången för att vi ska kunna skjuta undan hela pooltaket från poolen.  :)

Utloggad Widarsilje

SV: Min byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #15 skrivet: januari 27, 2021, 16:53:38:38 »
Altanbygget fortsätter, tagit bort gamla staketet och fortsatt på altanstommen.


Utloggad Widarsilje

SV: Min byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #16 skrivet: januari 27, 2021, 17:02:45:45 »
Nu är vi inne i början på November och jag har börjat att sätta extra små reglar för att det ska bli stabilt när pooltaket kommer på.

Jag valde att köpa tryckimpregnerat staketvirke som är 16 mm tjocka att lägga under pooltaksskenan som är 14 mm hög för att den ska hamna i ungefär samma höjd som framtida kantsten och trall.

Det är inte mer än 20-25 cm mellan reglarna och det kändes väldigt stabilt när staketbrädan kom på.  O0


Utloggad Widarsilje

SV: Min byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #17 skrivet: januari 27, 2021, 17:10:26:26 »
Fortfarande inne i November månad och de sista förberedelserna inför pooltaket är gjort.

Har kontroll mätt väldigt många gånger för att poolskenan ska passa på de liggande staketbrädorna.

Poolskenan ska vara 10 mm bredare än staketbrädorna så att den ska sticka ut ca 5 mm på båda sidor enligt mina beräkningar.

Utloggad Widarsilje

SV: Min byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #18 skrivet: januari 27, 2021, 17:26:52:52 »
Det börjar närma sig slutet på November och de har varit här och monterat ihop pooltaket och fått det på plats.

Poolskenan hamnade perfekt på staketbrädorna och det är jag väldigt tacksam för.  :)

Det blev ett Nivokit 860B, Klarglas, Antracit från pooltime.se och leveransen kom på bestämd vecka  O0.

Hade även betalt för montering så det kom två stycken från dcpoolservice och monterade taket dagen efter, en enkel resa på 45 mil för de   ;D så jag är väldigt nöjd.


Utloggad Widarsilje

SV: Min byggtråd av en Poolkungen Eco Premium 4x8m helt fristående.
« Svar #19 skrivet: januari 27, 2021, 17:32:16:16 »
Slutet på November och snart inga löv kvar på träden, har blivit en hel del krattande mellan poolbygget  ;D.

De träden som är närmast poolen ska sågas ner nu i vinter, speciellt den stora björken bortanför poolen.

Här är i princip altanstommen färdig och jag har börjat sätta trall, har även byggt igen hålet där trappan ner från gamla altan ska vara.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan