CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Måste en Balboa styrenhet och värmare vara helt vågrät?  (läst 1480 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kaostronaut

Hej,

Jag renoverar ett gammalt stort och fint spabad. Visade sig att det bara var styrenhet och värmare som lagt av, en bottenbräda som var vattenskadad och bara 3 jets som behöver byta diffusorer.

Passade på att byta till nya BP6013 med WiFi och en ny ozonator när jag ändå skulle byta.

Nu visar det sig att nya kontrollenheten har ett 5cm högre hus än den gamla. Om jag tillåter rören från pumpen att luta lite neråt genom värmaren så slipper jag massor med problem. Jag uppskattar lutningen till kanske 5 graders nedåtlut i vattenriktningen. 

Måste verkligen själva värmaren vara helt vågrät? Jag tycker det inte borde spela någon roll, men är ju dumt att chansa utan att iallfall ställa en fråga här.

Poolgiganten

Utloggad Teknikern

SV: Måste en Balboa styrenhet och värmare vara helt vågrät?
« Svar #1 skrivet: maj 29, 2019, 16:55:31:31 »
Kör på, den kan luta hur mycket eller lite som helst utan att nåt händer.  O0

Utloggad Kaostronaut

SV: Måste en Balboa styrenhet och värmare vara helt vågrät?
« Svar #2 skrivet: maj 29, 2019, 19:03:51:51 »
Perfekt. Blev till att undra när jag såg en installationsvideo där de gick så långt som till att prata om att skimsa för att få det rakt. :-)

Utloggad Teknikern

SV: Måste en Balboa styrenhet och värmare vara helt vågrät?
« Svar #3 skrivet: maj 29, 2019, 23:28:03:03 »
Shimsa? Jag tror jag dör.  >rulla<

Det viktigaste när man bygger system som innehåller vätska är ju att försöka undvika luftfickor, jag har en gigantisk luftficka i mitt pga. att montaget av pumpen blev mycket bättre på bottenramen och problemet löste jag genom att borra hål i vinkeln till pumpen som är översta stället i luftfickan och gänga hålet och dra i en rostfri skruv med en gummipackning överst och när badet fyllts upp så är det bara att ta bort skruven, låta luften pysa ut och sen dra i skruven igen. Enklaste lösningarna är alltid dom bästa och billigaste.

Jag har löst problem hela livet inom många områden så det där kallar jag ett icke-problem.  :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag