VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tjälldens 8x4 med gaveltrapp nedgrävd - i år 2018, ska poolen bli verklighet :)  (läst 7159 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolisannahed

  • Allkonstnär
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • man lär sig snabbare om man accepterar fel
    • Visa profil
Hej alla.
Nybörjaren i Kumla här! Efter alla år av stötvis besök på detta forum är det dax att göra det som andra redan gjort. Japp, stommen till Tjälldens 8x4 är just i dag beställd. Kommer nästa fredag, fredag den 13'de...  O0

Kort om bygget. Ja något special vill man ju gärna göra. I detta fall blir 2 meter av poolen, gaveltrappan och lite till, inne i uterummet och utanför blir det ett egenkonstruerat pooltak i ett stycke, 6 meter långt, som skjuts iväg i ett enda paket. 6st stora hjul så att det blir lättrullat utan skenor. -Det är tanken iaf ::)

Osså en massa andra egenheter. Men steg 1 är att få igång grävningen så fort tjälen är borta och få till poolen innan semestern. Det har jag visst lovat dottern vid något illa valt tillfälle :-\
« Senast ändrad: maj 03, 2019, 23:08:48:48 av poolisannahed »

Poolgiganten

Jloow

  • Gäst
Jloow
SV: Tjälldens 8x4 med gaveltrapp nedgrävd - i år 2018, ska poolen bli verklighet :)
« Svar #1 skrivet: april 05, 2018, 12:47:59:59 »
Vad spännande! Vi gjorde din resa för ganska exakt ett år sen. Jag vill gärna höra/se mer av hur ni tänker placering och så vidare. Låter som en väldigt spännande lösning!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Låter som ett kul projekt, hur har du tänkt undvika hög luftfuktighet i uterummet?
Stor risk det kondenserar på fönster om du inte täcker det ordentligt när ni inte har dörrarna öppna i uterummet tänker jag?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad justus

Spännande att se hur pooltaket blir. Kommer ju kräva ungefär en lika stor yta som poolen bara för förvaring.

Utloggad TommyC

Kul! Får du till det så att ni kan bada under taket när vädret är mindre bra så får ni maximal användbarhet hos poolen och slipper släppa ut den goa värmen när det är kyligt och regnar.

Man vill kunna stå upp i poolen utan att slå huvudet i taket men förutom det så behövs det inte mycket höjd på taket. Någon typ av fönster för ljusinsläpp kan vara bra att ha.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad poolisannahed

  • Allkonstnär
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • man lär sig snabbare om man accepterar fel
    • Visa profil
Vad spännande! Vi gjorde din resa för ganska exakt ett år sen. Jag vill gärna höra/se mer av hur ni tänker placering och så vidare. Låter som en väldigt spännande lösning!

Halloj, då måste jag förstås först fråga dig vad jag skall tänka på med bygget av själva poolen?  :) Vad ska jag lägga fokus på? Perfekt plan och horisontell platta -säg inom 1cm? Vi köper fabrikssvetsad liner -hur var passformen och ska jag vara extra noga med måtten på väggarnas placering -typ hellre 1cm mindre innermått än 1cm övermått? Ja du förstår  O0 Det är ju alltid klurigt i början vad man ska lägga extra vikt vid för att inte behöva göra om för många gånger...

Utloggad poolisannahed

  • Allkonstnär
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • man lär sig snabbare om man accepterar fel
    • Visa profil
Kul! Får du till det så att ni kan bada under taket när vädret är mindre bra så får ni maximal användbarhet hos poolen och slipper släppa ut den goa värmen när det är kyligt och regnar.

Man vill kunna stå upp i poolen utan att slå huvudet i taket men förutom det så behövs det inte mycket höjd på taket. Någon typ av fönster för ljusinsläpp kan vara bra att ha.

Halloj!
Jaha, det var ett bra mått att tänka på. Tänker mig ett sadeltak som är förskjutet åt ena hållet -typ som gamla fabrikstak, där den sluttande delen är 20-30mm kanalplast och den mer lodräta delen är genomsynlig klarplast, acryl plexi, så att man kan se 'klart' in i poolen från sidan utan att se himlen (men det är mest ett antagande från bilder att om pooltaket har 'klarglas' uppepå så speglas himlen mer än man ser och kan njuta av själva poolytan -är det så? :-\ )

Cadbild kommer på taket när den är uppritad lite mer noggrant O0

Utloggad poolisannahed

  • Allkonstnär
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • man lär sig snabbare om man accepterar fel
    • Visa profil
Låter som ett kul projekt, hur har du tänkt undvika hög luftfuktighet i uterummet?
Stor risk det kondenserar på fönster om du inte täcker det ordentligt när ni inte har dörrarna öppna i uterummet tänker jag?

Halloj!
Ja just den frågan gjorde bland annat att vi valde bort att placera poolen bredvid boningshuset utan istället placerar uterummet på långsidan av ett uthus /vedbod. Det låter väl fint med vedbod med uterum och pool?  ;D Det blir ett isolerat lock på den delen av poolen som är inne i uterummet när man inte nyttjar poolen tänkte jag. Locket blir 4,5x2,5m och någon form av sandwichlösning typ Frigolit PURskivor med limmad korrugerad plåt för styvheten kanske. Inte klart men någon blir det. När man är i uterummet så kommer det säkerligen kondensera på fönster och stenvägg mot vedboden men ja... så fort man nyttjas klart tänkte jag vädra ut och 'lägga locket på' ::)
 

Utloggad poolisannahed

  • Allkonstnär
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • man lär sig snabbare om man accepterar fel
    • Visa profil
Spännande att se hur pooltaket blir. Kommer ju kräva ungefär en lika stor yta som poolen bara för förvaring.

Halloj
Bild kommer! Jo det är ju ett schabrak till tak att flytta men det är inte omöjligt att det blir elmotor på hjulparet i bakkant... vore ju något. Ett knapptryck och sesam öppna dig liksom ::)

Utloggad poolisannahed

  • Allkonstnär
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • man lär sig snabbare om man accepterar fel
    • Visa profil
Oj, vilket intresse, 139 visningar på 4 dagar? !

Uppvärmning är inte löst! En fråga till kunniga eller erfarna:
-Vad har ni för uppvärmningslösning och varför valde du den?

Jag tänker...
värmepump -enkel installation plug'n'play men är det en kall sommar så går den jämnt? relativt dyr och kan endast nyttjas för poolen.
solpaneler med vakumrör -full effekt med full sol OAVSETT lufttemperatur. betydligt mer jobb med installation och kanske dubbelt så dyr som värmepump?
vedpanna -billig i drift med egen skog osså bidrar det till pool-rutmagen när man hugger veden >rulla<. annars rätt stökigt med själva passningen och installation av acktankar OM man inte kan passa på att värma något annat under vintern med denna lösning (jo det skulle sitta fint med en lösning som kan värma min verkstad som står bredvid poolen under vintern..)

MEN allt är av intresse. pros n cons. alla vi har ju olika förutsättningar :angel:

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan