VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pooltrappan har fått "bulor/knölar"  (läst 11284 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Megafonen

Pooltrappan har fått "bulor/knölar"
« skrivet: maj 10, 2011, 17:51:59:59 »
Hej,

Någon som är bra på pooltrappor? Vår trappa har fått några stenhårda bulor/knölar, den största är lite större en än fem-krona.
Vad kan detta bero på? Poolsäljarnen säger att dom, resp trapptillverkaren inte vet vad det beror på :o
Någon som har någon idé?


Poolgiganten

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltrappan har fått "bulor/knölar"
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2011, 18:09:13:13 »
Hej! I trappsteg eller? Vad har du för mtrl under trapp? Stenar kanske <dontkn>.
Bild skulle ju inte skada.
Roland
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Megafonen

SV: Pooltrappan har fått "bulor/knölar"
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2011, 18:45:28:28 »
Dräneringsgrus under trappan (8-16) men jag tror att den mer eller mindre hänger fritt, på sin trä ställning.
Bulorna är någonstans mellan 5 & 10 stycken och är spridda på den vertikala delen av trappan strax ovanför själva planstegen.
Kan försöka ta en bild vid tillfälle (men bulorna är under vatten ytan, så det kanske svårt att få bra bilder.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Pooltrappan har fått "bulor/knölar"
« Svar #3 skrivet: maj 10, 2011, 19:30:46:46 »
Är din trappa gjord i glasfiber? Då kan det kanske vara böldpest! Surfa på uttrycket och att det gäller båt så får du råd och tips om symtom och eventuella åtgärder!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad utopiazz

SV: Pooltrappan har fått "bulor/knölar"
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2011, 13:01:59:59 »
Om det är böldpest så kan det åtgärdas men det tar tid eftersom laminatet måste torka ur helt.


Det kan ju också vara frostsprängningar i laminatet men även detta tar tid att åtgärda.

Utloggad Octavia

SV: Pooltrappan har fått "bulor/knölar"
« Svar #5 skrivet: maj 20, 2011, 11:20:09:09 »
Jag har precis själv rett ut detta problem. Det började för 2 år sedan och har bara blivit mer och mer och nu ser dom även ut till att spricka och blir bruna. Enl Folkpool beror det på att man kan ha haft för aggresivt vatten, men det köpte inte jag och nu har dom gett med sig att det yttersta lagret på "gamla" trappor är för tunt och jag ska få en ny trappa inkl montering tack o lov....

Utloggad utopiazz

SV: Pooltrappan har fått "bulor/knölar"
« Svar #6 skrivet: maj 20, 2011, 19:13:55:55 »
nu har dom gett med sig att det yttersta lagret på "gamla" trappor är för tunt och jag ska få en ny trappa inkl montering tack o lov....

Troligen är det genomfärgad acryl som ligger överst. Om den är för tunn så kanske den inte är tillräckligt töt för att skydda underliggande laminat. Då kryper fukten in runt stråna i glasfiberväven med böldpest som följd

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: Pooltrappan har fått "bulor/knölar"
« Svar #7 skrivet: maj 22, 2011, 20:46:01:01 »
Har en MiamiPool med en trappa som nu under fjärde säsongen fått ytskador som visar sig som bruna stjärnor (se bild).

Blir väl till att kolla om MiamiPool har samma goodwill-policy som Folkpool.

/H  

Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad Megafonen

SV: Pooltrappan har fått "bulor/knölar"
« Svar #8 skrivet: juni 08, 2011, 09:49:23:23 »
Knölarna har nu förökat sig till ett 40tal, i olika storlekar :( Verkar som om det blir fler och fler....
Får kolla med poolsäljaren igen.

Utloggad TeeOne

SV: Pooltrappan har fått "bulor/knölar"
« Svar #9 skrivet: juni 08, 2011, 21:22:34:34 »
Knölarna har nu förökat sig till ett 40tal, i olika storlekar :( Verkar som om det blir fler och fler....
Får kolla med poolsäljaren igen.
Då måste det väl vara böldpest. och det vet både återförsäljare och tillverkare vad det är och vad det beror på, även om de försöker slippa undan...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan