Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pooltrappan har fått "bulor/knölar"  (läst 11279 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Megafonen

SV: Pooltrappan har fått "bulor/knölar"
« Svar #10 skrivet: juni 17, 2011, 12:06:13:13 »
Nu har jag fått svar av poolfirman, vi får en ny trappa men får stå för allt arbete med montering/demontering själva :'(
Någon som vet om det går att byta trappa utan att byta ut linern?
En fundering, går det att lägga en ny liner i hela poolen inklusive trappan? (alltså även klä in trappan med liner. Går det att svetsa en liner så?)

//M

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Pooltrappan har fått "bulor/knölar"
« Svar #11 skrivet: juni 17, 2011, 12:42:41:41 »
Skönt att dom ger er en ny trappa.

En viktig fråga i sammanhanget är hur ni köpt pool och trappa och hur länge sedan ni köpte den?

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: Pooltrappan har fått "bulor/knölar"
« Svar #12 skrivet: juni 17, 2011, 17:35:50:50 »


Ja, berätta gärna lite mer detaljer - inkl leverantör. I mitt fall har Miami Pool hänvisat till återförsäljaren (Gävle) som ännu inte behagat svara på mail skickat 10/6...


/H
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad Megafonen

SV: Pooltrappan har fått "bulor/knölar"
« Svar #13 skrivet: juni 20, 2011, 11:56:34:34 »
Återkommer när det löst sig, och är klart.

Utloggad utopiazz

SV: Pooltrappan har fått "bulor/knölar"
« Svar #14 skrivet: juni 20, 2011, 13:25:25:25 »
Återkommer när det löst sig, och är klart.

Skälet till min fråga om hur ni köpt delarna handlade om vilka möjligheter ni har att kräva ersättning även för andra kostnader än att bara få en ny trappa.

Utloggad psau

SV: Pooltrappan har fått "bulor/knölar"
« Svar #15 skrivet: juni 20, 2011, 14:28:52:52 »
I de fallen konsumentköplagen är tillämplig reglerar den även rätten till ersättning för merkostnader som felet innburit. Nu vet jag inte om dessa fel räknas som ursprungliga eller om tillverkaren tar det som Goodwill utbyten. Dvs fel påpekat inom 6mån ursprungligt, bevisbörda leverantör. Fel påpekade inom tiden 6månader till 2år, kan vara urprungliga, bevisbörda kund.
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Megafonen

SV: Pooltrappan har fått "bulor/knölar"
« Svar #16 skrivet: juni 21, 2011, 12:21:29:29 »
Tackar för omtanken! O0 Köpt allt av en poolfirma, inklusive montering. Påtalade felet inom två år från leverans. Säljaren hävdar att garantin (24 mån) gått ut. Men att reklamationsrätten är 3 år och därför "lyckats" få en ny trappa åt mig.

Utloggad utopiazz

SV: Pooltrappan har fått "bulor/knölar"
« Svar #17 skrivet: juni 21, 2011, 14:24:33:33 »
Tackar för omtanken! O0 Köpt allt av en poolfirma, inklusive montering. Påtalade felet inom två år från leverans. Säljaren hävdar att garantin (24 mån) gått ut. Men att reklamationsrätten är 3 år och därför "lyckats" få en ny trappa åt mig.

Om säljaren lämnar 24 månaders garanti och du inom den tiden påtalar ett fel som sedan bekräftas vara ursprungligt så är dom skyldiga att reparera/ersätta skadan. I min värld innebär det att du ska vara helt skadeslös rent ekonomiskt.

Det som kan ställa till det är när garantin började löpa, vid leverans av delarna eller när poolen monterats och överlämnats till er som köpare. Det normala torde vara att garantin börjar löpa vid överlämnandet till er (alltså efter leverans och montering).

Sen att poolfirmarn inte har kvar någon garanti hos sin leverantör är inte ert problem!

Utloggad Megafonen

SV: Pooltrappan har fått "bulor/knölar"
« Svar #18 skrivet: juni 23, 2011, 13:30:43:43 »
Såg tyvärr att skrivfelsnisse varit framme. 12 mån garanti skulle det vara.

Utloggad TeeOne

SV: Pooltrappan har fått "bulor/knölar"
« Svar #19 skrivet: juni 24, 2011, 02:30:35:35 »
Men det måste vara ett fabrikationsfel som tog tid för att visa sig, och då är det inte garantin som gäller, utan konsumentköplagen.

Låt mig citera:
Citera
"Konsumentköplagen gäller alltid
Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."

Se http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/
Firman som sålt och installerat ska väl hålla dig skadelös, de borde ha en försäkring som täcker det (som de använder alltså, inte du). Kommunens konsumentvägledare vet precis!
« Senast ändrad: juni 24, 2011, 02:54:37:37 av TeeOne »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan