Allt om pool, Poolforum!
PoolForum - swimmingpooler => Markpooler. => Ämnet startat av: Megafonen skrivet maj 10, 2011, 17:51:59:59
-
Hej,
Någon som är bra på pooltrappor? Vår trappa har fått några stenhårda bulor/knölar, den största är lite större en än fem-krona.
Vad kan detta bero på? Poolsäljarnen säger att dom, resp trapptillverkaren inte vet vad det beror på :o
Någon som har någon idé?
-
Hej! I trappsteg eller? Vad har du för mtrl under trapp? Stenar kanske <dontkn>.
Bild skulle ju inte skada.
Roland
-
Dräneringsgrus under trappan (8-16) men jag tror att den mer eller mindre hänger fritt, på sin trä ställning.
Bulorna är någonstans mellan 5 & 10 stycken och är spridda på den vertikala delen av trappan strax ovanför själva planstegen.
Kan försöka ta en bild vid tillfälle (men bulorna är under vatten ytan, så det kanske svårt att få bra bilder.
-
Är din trappa gjord i glasfiber? Då kan det kanske vara böldpest! Surfa på uttrycket och att det gäller båt så får du råd och tips om symtom och eventuella åtgärder!
-
Om det är böldpest så kan det åtgärdas men det tar tid eftersom laminatet måste torka ur helt.
Det kan ju också vara frostsprängningar i laminatet men även detta tar tid att åtgärda.
-
Jag har precis själv rett ut detta problem. Det började för 2 år sedan och har bara blivit mer och mer och nu ser dom även ut till att spricka och blir bruna. Enl Folkpool beror det på att man kan ha haft för aggresivt vatten, men det köpte inte jag och nu har dom gett med sig att det yttersta lagret på "gamla" trappor är för tunt och jag ska få en ny trappa inkl montering tack o lov....
-
nu har dom gett med sig att det yttersta lagret på "gamla" trappor är för tunt och jag ska få en ny trappa inkl montering tack o lov....
Troligen är det genomfärgad acryl som ligger överst. Om den är för tunn så kanske den inte är tillräckligt töt för att skydda underliggande laminat. Då kryper fukten in runt stråna i glasfiberväven med böldpest som följd
-
Har en MiamiPool med en trappa som nu under fjärde säsongen fått ytskador som visar sig som bruna stjärnor (se bild).
Blir väl till att kolla om MiamiPool har samma goodwill-policy som Folkpool.
/H
-
Knölarna har nu förökat sig till ett 40tal, i olika storlekar :( Verkar som om det blir fler och fler....
Får kolla med poolsäljaren igen.
-
Knölarna har nu förökat sig till ett 40tal, i olika storlekar :( Verkar som om det blir fler och fler....
Får kolla med poolsäljaren igen.
Då måste det väl vara böldpest. och det vet både återförsäljare och tillverkare vad det är och vad det beror på, även om de försöker slippa undan...
-
Nu har jag fått svar av poolfirman, vi får en ny trappa men får stå för allt arbete med montering/demontering själva :'(
Någon som vet om det går att byta trappa utan att byta ut linern?
En fundering, går det att lägga en ny liner i hela poolen inklusive trappan? (alltså även klä in trappan med liner. Går det att svetsa en liner så?)
//M
-
Skönt att dom ger er en ny trappa.
En viktig fråga i sammanhanget är hur ni köpt pool och trappa och hur länge sedan ni köpte den?
-
Ja, berätta gärna lite mer detaljer - inkl leverantör. I mitt fall har Miami Pool hänvisat till återförsäljaren (Gävle) som ännu inte behagat svara på mail skickat 10/6...
/H
-
Återkommer när det löst sig, och är klart.
-
Återkommer när det löst sig, och är klart.
Skälet till min fråga om hur ni köpt delarna handlade om vilka möjligheter ni har att kräva ersättning även för andra kostnader än att bara få en ny trappa.
-
I de fallen konsumentköplagen är tillämplig reglerar den även rätten till ersättning för merkostnader som felet innburit. Nu vet jag inte om dessa fel räknas som ursprungliga eller om tillverkaren tar det som Goodwill utbyten. Dvs fel påpekat inom 6mån ursprungligt, bevisbörda leverantör. Fel påpekade inom tiden 6månader till 2år, kan vara urprungliga, bevisbörda kund.
-
Tackar för omtanken! O0 Köpt allt av en poolfirma, inklusive montering. Påtalade felet inom två år från leverans. Säljaren hävdar att garantin (24 mån) gått ut. Men att reklamationsrätten är 3 år och därför "lyckats" få en ny trappa åt mig.
-
Tackar för omtanken! O0 Köpt allt av en poolfirma, inklusive montering. Påtalade felet inom två år från leverans. Säljaren hävdar att garantin (24 mån) gått ut. Men att reklamationsrätten är 3 år och därför "lyckats" få en ny trappa åt mig.
Om säljaren lämnar 24 månaders garanti och du inom den tiden påtalar ett fel som sedan bekräftas vara ursprungligt så är dom skyldiga att reparera/ersätta skadan. I min värld innebär det att du ska vara helt skadeslös rent ekonomiskt.
Det som kan ställa till det är när garantin började löpa, vid leverans av delarna eller när poolen monterats och överlämnats till er som köpare. Det normala torde vara att garantin börjar löpa vid överlämnandet till er (alltså efter leverans och montering).
Sen att poolfirmarn inte har kvar någon garanti hos sin leverantör är inte ert problem!
-
Såg tyvärr att skrivfelsnisse varit framme. 12 mån garanti skulle det vara.
-
Men det måste vara ett fabrikationsfel som tog tid för att visa sig, och då är det inte garantin som gäller, utan konsumentköplagen.
Låt mig citera:
"Konsumentköplagen gäller alltid
Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."
Se http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/ (http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/)
Firman som sålt och installerat ska väl hålla dig skadelös, de borde ha en försäkring som täcker det (som de använder alltså, inte du). Kommunens konsumentvägledare vet precis!