CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Starkströmsföreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5  (läst 18401 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
Starkströmsföreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5
« skrivet: maj 13, 2010, 21:03:38:38 »
Det finns många elektriska kopplingar på detta forum som egentligen inte är tillåtna. Vad som är tillåtet styrs utav starkströmsföreskrifterna och inget annat. (de nya starkströmsföreskrifterna hänvisar till ELSÄK-FS 1999:5 om ni undrar över det gamla årtalet)

Bifogar en länk till dessa (sida 147-149), samt ett utdrag som berör simbassänger (pooler)
http://www.elsakerhetsverket.se/Global/F%C3%B6reskrifter/%C3%84ldre%20f%C3%B6reskrifter/1999-5.pdf

Bada säkert :) /ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Poolgiganten

Utloggad Linkan222

SV: Starkströmsföreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2010, 22:34:19:19 »
De flesta installationer faller väl redan vid att många har gjort det själv. Nu tänker jag inte ta fram pekpinnen då jag drar all el själv.

Men det är väl som du försöker påskina extra viktigt runt poolen. Mitt snabba enkla tips till alla badande hempulare, börja med jordfelsbrytare och fråga någon om du är osäker på något.

Utloggad utopiazz

SV: Starkströmsföreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2010, 22:53:02:02 »
Tack "ronson", satt just och funderad på om jag skulle starta en liknande tråd. En del intallationer ser bra ut men kan bli riktiga fällor. Ellutag som placeras någon meter från poolen, skarvade kablar under altandäck precis bredvid poolen, skarvsladdar över gräsmattan till ovanmarkaren, listan kan göras lång

Även on man man gör installationen själv och struntar i att anlita en  behörig elektriker så tycker jag att man måste läsa på vad som gäller!! Alltför många "kunniga" gör sina installationer själva och det kan sluta riktigt illa (även med jordfelsbrytare).

Nu är det ju inte säkert att en elektriker kan alla regler men han har iaf rätt litteratur att titta i och förstår språket i densamma.

Utloggad utopiazz

SV: Starkströmsföreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5
« Svar #3 skrivet: maj 13, 2010, 22:55:46:46 »
Mitt snabba enkla tips till alla badande hempulare, börja med jordfelsbrytare och fråga någon om du är osäker på något.

Jordfelsbrytare är ju alltid en början, nu tror jag de flesta hemfixare är säkra på att dom faktiskt gjort rätt runt poolen så det kanske inte hjälper att fråga om man är osäker.

Mitt tips blir : läs föreskrifterna och fråga om du inte inte är helt säker på att du förstår

Utloggad Erica

SV: Starkströmsföreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5
« Svar #4 skrivet: maj 15, 2010, 01:54:07:07 »
Vi hade uppe detta här på forumet tidigare och jag och min man diskuterade en hel del om detta. Han är elingenjör och sysslar mycket med just elsäkerhet. Enligt honom är i princip alla de små budgetpooler som säljs här och var  olagliga, eftersom de har 230 V pumpar och pumpen sitter alldeles intill poolen. Så nära poolen är endast 12 V utrustning tillåten. Men ändå går det tydligen bra att marknadsföra och sälja de här aggregaten...

Vi har även en bekant som har en poolampa som går på 220 V som han lyckades köpa utomlands och tyckte det var ett fynd för att han slapp skaffa en dyr transformator. Heller inte tillåtet eller säkert. Min man lyckades övertala mannen att åtminstone koppla en jordfelsbrytare emellan, även om han först tyckte det var onödigt och sa att "såna löser bara ut stup i kvarten".

Att folk drar förlängningssladdar ut genom något fönster och ut till en ovanmarkspool ser man ju ofta. Förlängningskabeln som sådan är väl inte olaglig om den är av en utomhusgodkänd sort, men den får ju då bara kopplas till ett riktigt utomhusuttag. Men som sagt, de där budget-ovanmarksaggregaten är väl olagliga hur man än kopplar dem, såvida man inte byter ut hela slangpaketet som följer med så att man kan få pumpen längre ifrån poolen.

Pool och el får man verkligen ha respekt för. Jag har en god vän som för flera år sedan var nära att bli dödad då hon under ett poolparty skulle flytta på en golvlampa som någon hade ställt lite för nära poolen. Det var något fel i lampan och hon hade just varit i poolen och var plaskblöt och hon fick en våldsam stöt och fastnade i lampan. Hade inte en snabbtänkt person ryckt ur sladden till lampan hade det kunnat sluta i katastrof.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Starkströmsföreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2010, 13:56:40:40 »
Erica, jag har samma uppfattning som din man angående 230V utrustning som står alldeles intill poolen. Det är tillåtet att ha pump i område 0 (intill poolen), men det skall vara fast ansluten (ej via vägguttag/förlängningssladd) o då faller de flesta typer av små pooler o ovanmarks pooler bort enligt min bedömning.

I område 0 (dvs i vattnet) för spänningen vara max 12VAC eller 24VDC o sedan måste utrustningen klara vara tät enligt IPX8.

I område 1 (2m runtom poolen) så är inte strömställare, vägguttag,kopplingsdosor etc tillåtna. Det finns dock ett passus för små pooler där ett vägguttag tillåts 1.25m från område 0 (dvs,vattnet,poolkanten) o 0.3m ovan golv. Speciell utrustning avsedd för poolen för befinnas inom område 1, dvs pumpar o belysning. Men de skall vara fast installerade.

I område 2 (dvs minst 2m från poolen) så kan 230VAC utrustning såsom strömställare, vägguttag, belysning monteras.

Oavsett vad som används så skall alltid jordsfelsbrytare med högst 30mA användas.

Detta är lite av vad som står i regelverket. Dessutom så måste man inse att varje anläggning är individuell o därmed kan man göra lite olika bedömningar/tolkningar av reglerna, mao det som kan vara tillåtet på en anläggning inte är tillåtet på en annan. Detta är orsaken till varför jag alltid tycker att man skall anlita/konsultera en elektriker vid elinstallation runt pooler.

Syftet med denna tråd är inte att leka elpolis utan att uppmärksamma alla trevliga o uppfinningsrika hemmapulare (jag är en av dem) att man faktiskt också måste tänka på elsäkerheten för att förbygga de olyckor man kan.

Jag skulle aldrig kunna leva med en olycka/dödsfall om jag inte vetat att jag gjort allt jag kan tänkas göras för att undvika den o om jag inte har kompetens att avgöra det själv så åligger det mig att se till att någon med kompetens hjälper mig.

/ronson :)
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Starkströmsföreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5
« Svar #6 skrivet: maj 16, 2010, 12:47:41:41 »
Ett återkommande väldebatterat ämne men absolut motiverat att återkommande påtala för bristerna är säkerligen enorma och uppfinningsrikedomen är stor bland "alla händiga".
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2424.msg18629#msg18629

Det sorgliga är väl att många inte tar sitt "vuxna ansvar" på riktigt allvar och är i tro att inget kan hända...  >:(

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Erica

SV: Starkströmsföreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5
« Svar #7 skrivet: maj 16, 2010, 17:43:42:42 »
OJ, den bilden var med det värsta jag sett... hoppas de som badade överlevde ! Det behövs ju bara en liten våg på 10 cm för att dränka sladdosan. Dessutom går ju själva sladden i vattnet och det är definitivt ingen sådan kabel som är avsedd för att ligga i vatten ! Vad tänker folk på ?

Utloggad utopiazz

SV: Starkströmsföreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5
« Svar #8 skrivet: maj 17, 2010, 00:09:52:52 »
För dom som inte sett resten av bilderna så kommer här en liten länk
http://www.crookedbrains.net/2008/02/power-cord-floating-on-flip-flops.html

Passar även på att lägga in ett till bidrag till Darwin Awards.
Fast helt tokig är han ju inte eftersom han kom ihåg att sätta på sig säkerhetsglasögonen

« Senast ändrad: maj 17, 2010, 00:17:14:14 av utopiazz »

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Starkströmsföreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5
« Svar #9 skrivet: maj 26, 2010, 10:12:01:01 »
Hej,
jag kapar tråden lite... Kanske det kan hjälpa någon annan...

En fråga om dragning av el; jag har sett på flera byggtrådar att det är draget MMJ kabel utomhus i el-rören samt i vissa fall MMJ klamrad på vägg. Med MMJ menar jag alltså "vanlig" vit installationskabel.

Nu är ju min elektrikerutbildning både finsk och har nästan 20 år på nacken men reglerna jag lärde mig är att utomhus får man endast dra gummikabel om den ska klamras samt att vertikal kabel på vägg alltid måste täckas med U-skena eller rör i plåt eller aluminium. Endast jordkabel får läggas under mark... All "jordkabel" och gummikabel är vad jag vet svarta varför jag reagerade på vissa byggtrådar där en vit kabel lyser med sin tillvaro utomhus...

Jag tänkte att det är bekvämare att fråga här eftersom det verkar finns expertis snarare än att åka till någon el-firma...  ::)

Tacksam för förklaring om vilka kabeltyper som är godkända här...

Och planen är; Jag ska dra en ny kabel från centralen inne (5x2,5kvmm PE), ut genom väggen sen längs väggen (under panelen på sockeln) till baksidan av huset. Eftersom vi har suterränghus kommer jag då ut under takfot på nedervåningen där har jag tänkt ha en kopplingsdosa och ett dubbel-uttag. Därifrån sen ner längs väggen, in i kabelrör undermark fram till pumprummet där en till dosa läggs för inkoppling av pump och VP. Mellan pumprum och VP är det ca. 2 meter där jag tänkt lägga kabelrör under altanen (inte nedgrävt).

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Starkströmsföreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5
« Svar #10 skrivet: maj 26, 2010, 11:38:48:48 »

Gammal tråd på temat.
Många experter, några glada amatörer (jag t ex)

"Syriana"

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1068.0
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Starkströmsföreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5
« Svar #11 skrivet: maj 26, 2010, 21:53:38:38 »
Bifogat finner du en kabelguide from Nexan. Finns många kablar som du kan använda, dock ej KULO kabel utomhus.

De flesta av dagens kablar utomhus har en mantel av PVC = vita.

Nedgrävda kablar är svarta. Orsaken till att gummikabel är svart är pga UV motståndet.

EKK=MMJ (olika namn på samma i SE o FI)

Detta är i alla fall vad jag har lärt mig, jag är ingen expert....

/ronson
« Senast ändrad: maj 26, 2010, 22:01:55:55 av ronson »
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag