CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygga växthus i trä med nedgrävd pool i  (läst 3748 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonassk

Bygga växthus i trä med nedgrävd pool i
« skrivet: juli 05, 2020, 11:53:20:20 »
Hej - mitt första inlägg med stort risk för att göra bort sig  :-)

Vi har planer på att anlägga pool i mark. Saken är den att vi bor i ett gammalt timmerhus med trevliga gamla byggnader på tomten (gammal gård) och en modern pool skulle se underlig och lite för modernt ut. Lösningen vi tänker är ett växthusliknande hus med ladugårdsliknande dubbeldörrar på långsidan som kan skjutas isär för att få lite utekänsla. Ett annat alternativ är att hitta ett kraftigt stormsäkert prefab-växthus (typ grohus) men vi har lite ont om plats och ganska specifika mått vilket försvårar och fördyrar det (gissar 100tkr+).

Grundidén är så här:
* Stomme av 60cm hög mur
* Regelverk i trä med saxtakstolar för att få takhöjd
* Bågar och fönster av gamla husfönster med påklistrad säkerhetsfilm så det inte blir glassplitter - varannan ska kunna skjutas i sidan för att få in mycket sol de dagar det finns och för att få utekänsla
* Takpannor i tegel som vi sparat sedan takbytet på boningshuset
* Några solpaneler på taket (har 29 st. idag och kan få in tre till i växelriktaren)
* Ventilation i gavlarna

Min fråga är denna... är det ens att tänka på att bygga det med i trä med tanke på luftfuktighet? Om ja, på vilket sätt ska man skydda virket mot fukten?
* Vanligt virke med särskild färg typ badrum?
* Impregnerat virke - känns inte bra i magen...? Impregnerat plus badrumsfärg?
* Ventilation - räcker det med icke-mekanisk ventilation i gavlarna eller bör vi ha mekanisk frånluft?
* Kommer ytterligare pooltäcke krävas för att minska fuktproblematik? Det blir ett problem både ekonomiskt och platsmässigt.

Bifogar principbild för inspiration. Har en konstnär till svärfar som ritade en bild på fem minuter utefter våra önskemål.

Ha det gott alla - och lyckost dig som redan är klara med din pool!

Poolgiganten

Utloggad LivingQuality

SV: Bygga växthus i trä med nedgrävd pool i
« Svar #1 skrivet: juli 07, 2020, 09:59:46:46 »
Jag har byggt ett poolrum. Först var det med tryckimpregnerat trä i väggarna samt i golvet. Väggarna tog mycket stryk av fuktigheten och började ruttna längst ner mot golvet. Då fick jag tips att använda cederträ som är ett motståndskraftigt träslag mot bl.a. fukt. Bilderna du ser för va 8 år sedan. Det ser lika vackert ut idag. Trägolvet har jag bytt ut med ett kiselbehandlat golv även tryckimpregnerat golv klarade inte fuktigheten och kemikalierna jag använder i poolen. Jag köpte ett pooltak från Albion modell Casablanka i 10 mm kanalplast 7,0 minsta bredd längd 9 m 4 sektioner vita profiler som jag la på limträbalkar Lägre på ena sidan för att komma åt och spärra och öppna pooltaket. Ena långsida och kortsida köpte jag ett utgående skjutglasparti från Willab Garden i Båstad. Jag använder poolen ca 7-8 månader om året. Jag värme upp poolen med en värmepump. Poolrummet använder jag hela året, minsta lilla sol som kommer fram blir det jätteskönt i rummet.
Hälsning
Lars

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag