VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Behöver synpunkter om pool med tillbehör och hjälp att hitta grävare  (läst 1420 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NisseN

Sitter och planerar framtida poolprojekt 3,5x7m. För min egen del är detta nästan som att sitta och planera en ny resa. Planeringen är halva nöjet!

Först och främst måste jag hitta en bra grävare i Göteborgsområdet. Skicka gärna förslag på folk som jag kan kontakta!


Jag har försökt att läsa runt på forumet så gott det går men jag har lite funderingar och vill gärna höra om era erfarenheter och för-/nackdelar på det som jag har kommit fram till. Jag kommer att göra så mycket det bara går själv.

Pool Tjälldens vs Thermo Lego:
Tjäldens ser ut att vara smidig men känns inte lika stabil som Thermopool. Ni som har Tjäldens hur fäster ni in bärarbalkar för altan? Även tänkt att använda Covrex beach, denna skall fästas in i poolen och då måste det vara stabilt vid infästningen.
Bästa/billigaste stället att köpa armering?
Skicka gärna förslag på firma/namn som kan komma med betongbil! 

Lamelltäckning:
Spanat på Covrex Beach. Någon som har erfarenhet av denna? Tanken är att strunta i trappa för att få så mycket pool som möjligt men använda Covrex Beach som ”trappa”/solbänk. (Det finns inte plats till pooltak)

Automatisk klor / Saltklorinator:
Finns det ”hel”automatiska saltklorinatorer som mäter av vattenvärdet och justerar tillverkningen av klor automatiskt?
Finns det andra bra lösningar än Minimaster som automatiserar klordosering? Kikat lite på tex Haywards Control Station som finns hos Poolstore. Denna har ju en massa andra roliga funktioner och har inbyggd WiFi. Någon som har erfarenhet av denna?

Liner:
Kan man köpa liner från något annat ställe än där man köper poolen? Blir passformen lika bra isf? Finns det standardliners som är tjockare än 0,8mm eller är det platssvetsat som gäller då?

Cirkulationspump / Värmepump / Filter / UV:
Kom gärna med bra förslag! Någon som har en bra utländsk sida man kan handa billigt ifrån? I sådana fall skicka gärna den till mig. 

Poolgiganten

Utloggad Swefredrik

Fördel med tjälldens, kanske samma för övriga, men du ”får” grundpaket, isolering och armering i paketet. Du behöver alltså inte göra egen form. Finns som 0,5 m breda block och extra förstärkning om du vill, doch mer att gjuta.

Gå på hel gavel rappa tycker jag, riktigt gott att sitta i och gå ner på.

På tjälldens sågar man bort isoleringen in till kanbalken lika hög som träregeln är, borrar i balken och drar fast regeln med plugg och ex franskskruv mot balken. Kolla på deras hemsida där finns bra instruktioner.


Utloggad NisseN

Jag var helt inne på Tjäldens från början men då jag tänker att bara delvis återfylla samt att sätta bärbalkar och använda mig av Covrex beach så blir det ändå en massa små fix känns det som. Då känner jag att jag kan lika gärna bygga med lego. Eller? :)

Jag har lite ont om plats där jag skall ha poolen och kan inte egentligen föra mer än 7m lång så tar jag en helgavel trappa så tar den plats känner jag. Fast det är väll det jag egentligen vill ha….

Jag hitta instruktionen nu efter lite googling isf söka på sidan. Tack för infon!

Fredrik Nilsson

  • Gäst
Fredrik Nilsson
SV: Behöver synpunkter om pool med tillbehör och hjälp att hitta grävare
« Svar #3 skrivet: april 13, 2019, 10:16:50:50 »
Jag håller på och färdigställer vår pool nu och den är byggd med thermoblock. Att det blev en thermopool var bara tillfällighet då det dök upp en komplett 4*8 m med armeringsjärn på blocket lagom när jag skulle bestämma mig för vilken stomme jag ville ha. Men jag är väldigt nöjd. Dock så går det ju åt mer betong med denna typ av stomme. Ett tips: ring din lokala byggfirma och be om pris på jackon thermoblock. Jag behövde komplettera med några block då jag ville ha en GT hylla. Fick pris på 200kr st.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan