VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dränering eller ej?  (läst 7994 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan1111

  • Gäst
Stefan1111
Dränering eller ej?
« skrivet: november 24, 2012, 09:48:07:07 »
Håller på att gräva, ca 1.20cm djup. Jag har nästan ren sand efter 50cm matjord.
Jag har en rörspets på tomten som jag fick slå ner 7 m för att få vatten. När jag slagit ner den så såg man vid 4m djup att sanden blev blöt.

Ska man då behöva dränera vid 1.20cm ?

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Dränering eller ej?
« Svar #1 skrivet: november 24, 2012, 11:56:40:40 »
Jag har en murad pool, ungefär samma djup som du och lerjord (Skåne). Ingen dränering och inga problem. Byggår 1995. Kan inte tänka mig att du ska behöva dränera - jag hade inte gjort det.

Utloggad MathiasS

SV: Dränering eller ej?
« Svar #2 skrivet: november 24, 2012, 18:47:54:54 »
Merarbetet för att dränera är ju gjort på en timme.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad aromata

SV: Dränering eller ej?
« Svar #3 skrivet: november 24, 2012, 20:38:21:21 »
Vad händer om man inte dränerar runt sin betong- eller murade stomme och grundvattennivån stiger?

Cementen tar inte skada av vatten, det kan inte bli frysskador så långt ner, vatten kan inte komma in eftersom poolvattnet trycker mot. Vad återstår?

Har du däremot stomme i trä eller ännu känsligare material eller tömmer poolen på vintern eller när grundvattennivån är hög är läget lite annorlunda.

Men har man sandjord, som i detta fallet, och inget vatten på 7 meter så är dränering en onödig kostnad enligt mig. Det finns ett oändligt antal små utgifter som man kan lägga på sin pool, för säkerhets skull, men jag tror egentligen inte att så mycket av det gagnar projektet.

Utloggad MathiasS

SV: Dränering eller ej?
« Svar #4 skrivet: november 25, 2012, 05:59:16:16 »
Som jag ser det är den huvudsakliga skälet att minska avkylningen/ värmeförlusterna. 
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Stefan1111

  • Gäst
Stefan1111
SV: Dränering eller ej?
« Svar #5 skrivet: november 25, 2012, 08:19:43:43 »
Ringde kommunen och kolla grundvatten nivån och den var 8 meter + - 2 m under 1991-2009 sa han.
Då hoppar jag över dräneringen i och med att jag bara har sand. När det har ös regnat, har jag aldrig haft några vatten samlingar ovan mark.

Utloggad Kojak

SV: Dränering eller ej?
« Svar #6 skrivet: november 25, 2012, 09:44:36:36 »
Som någon skrev ovan så tar det inte lång stund att lägga ned dräneringsrör, jag gjorde det och anslöt dom bara till ett avloppsrör som grävdes ned 0,5m djupare än poolbotten. Detta för att kunna se om jag måste koppla in dräneringsrören ordentligt om det blir vattenfyllt. Dock så har jag kollat under året och inte en droppe vatten trots allt regn. Så jag gör inget mer med det. Dock kostade det mig kanske 1-2 timmar extra och  600:-. Värt pengarna om det hade behövts ansluta dräneringen i efterhand. Det är inget man vill göra i efterhand, inte med en gjuten poolbotten.

Utloggad aromata

SV: Dränering eller ej?
« Svar #7 skrivet: november 25, 2012, 13:02:08:08 »
Jag tror att det här med isolering och värmeförluster är lite överdrivet. Ingen vet säkert om det gör någon skillnad eller ej och då finns det ändå väldigt många pooler i det här landet. Hade skillnaden varit uppenbar skulle ingen bygga utan isolering, men så är ju inte fallet.

Poolen är ett lågtemperatursystem med ofta tunga och tröga byggelement. Temperaturdiffen på botten i poolen och omgivande byggelement är inte särskilt många grader egentligen. Och poolväggarnas yta, den avkylande ytan, är väldigt liten i förhållande till poolens hela vattenvolym.

Det som kyler mest är en vattenyta som avdunstar. Här råder förhållanden som är raka motsatsen till tunga och tröga byggelement. Jag själv har ingen isolering, murad pool i lerjord utan dränering och ingen tillförd värme men jag täcker alltid med solfolie. En normal sommar har jag 24-25C och under värmeperioder upp emot 30C.

Men håller man poolen varm året runt eller startar väldigt tidigt på våren kan det kanske vara värt det.

Utloggad MathiasS

SV: Dränering eller ej?
« Svar #8 skrivet: november 25, 2012, 16:29:26:26 »
Tycker det är synd att säga att det är överdrivet. Det kostar ungefär 2 promille av totala investeringen så vad är det att bråka om egentligen?

Ibland behövs det inte men många gånger kan det vara svårt att ha koll på hur fuktigt det är ett par meter ner i backen. Precis som huset ska poolen stå torrt, konstigare än så är det inte. Är det torrt utan dräning - BRA skippa dräneringen!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Dränering eller ej?
« Svar #9 skrivet: november 25, 2012, 19:50:41:41 »
Håller helt klart med MathiasS. I det stora hela är det en spottstyver och sedan så måste det finnas en duglig dränering för att garantierna ska gälla på dom flesta nedgrävda stommarna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag