VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolrobotar klarar inte rundade pooler!  (läst 2344 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hokkepool45

Poolrobotar klarar inte rundade pooler!
« skrivet: maj 10, 2019, 15:22:58:58 »
Varför har ingen uppmärksammat att poolrobotar inte kan rengöra väggar på rundad pooler.Vi har en njurformad pool där nu två moderna poolrobotar gått bet på att rengöra väggen utan bara står och tuggar.Känner någon till en robot som klarar detta?

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Poolrobotar klarar inte rundade pooler!
« Svar #1 skrivet: maj 11, 2019, 16:36:47:47 »
Det tror jag beror på att ingen ens tror att en robot med hjul i samma nivå och ett "rakt" insug skulle kunna arbeta på en yta som inte är rak.

Det ör liksom "självklart" typ.

Haft massor av robotar och haft både ovanmark o andra pooler … inte någon gång i livet har jag sett behovet av att en robot skulle behöva rengöra sidorna, blir så förvånad över att folk får smutsiga sidor ??? är det alger och "smort" är problemet vattnet , inte att man behöver mekaniskt rengöra sidan, möjligtvis vattenlinjen då om det ligger smuts på ytan.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolrobotar klarar inte rundade pooler!
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2019, 21:20:15:15 »
Jag rengör vattenlinjen kanske 2-3 gånger per år. Ägnar ca 5 min per gång med en svamp. Köpte ett 5-pack första året vi hade pool, tror jag fortfarande använder första svampen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Poolrobotar klarar inte rundade pooler!
« Svar #3 skrivet: maj 11, 2019, 23:56:04:04 »
Vi hade en äldre typ av poolrobot, driven av cirkulationsvattnet, när vi bodde i USA för många år sedan. Den liknade en bläckfisk och klarade alla former, men tyvärr fastnade den ibland i poolstegen eller lyckades få trassel på sin slang. Jag vet inte om denna typ av poolrobotar finns på marknaden idag.

Väggarna får ju inte något löst liggade skräp på sig. Det som man kan få, särskilt om man har badande som använder sololjor, är en fettrand vid vattenytan. Men även om en robot skulle klara att klättra dit tvivlar jag på om den får bort en sådan rand - den sitter ofta hårt och måste skrubbas bort med fettlösande medel.

Beträffande robotars möjligheter att ta sig upp på väggarna, så visst finns det klättrande robotar. Men sedan beror det nog mycket på hur övergången mellan botten och väggen ser ut. På poolen vi hade i USA (en sprutbetongpool) så var det en mjuk övergång, motsvarande en radie på kanske 40-50 cm. Har du däremot en linerpool med t.ex. stålstomme så blir det en tvär, 90-gradig övergång, som nog blir väldigt svår att klara av.

Utloggad nyburjare

SV: Poolrobotar klarar inte rundade pooler!
« Svar #4 skrivet: maj 12, 2019, 13:55:25:25 »
Visst ,många går på väggarna ! men inte om väggen är rund, då får man ju inget undertryck mot underlaget som gör att den håller sig fast

Utloggad Erica

SV: Poolrobotar klarar inte rundade pooler!
« Svar #5 skrivet: maj 17, 2019, 00:31:34:34 »
Visst ,många går på väggarna ! men inte om väggen är rund, då får man ju inget undertryck mot underlaget som gör att den håller sig fast

Den typen vi hade då klarade det. Den hade ganska liten yta och var böjlig, av gummi, så den behöll ytkontakten även på rundade ytor. Djupdelen av vår pool då var rund, men den klättrade allt även på de väggarna. Jag har ingen erfarenhet av hur mera moderna robotar klarar det, de kanske har sämre klätteregenskaper.

Utloggad Micarba

SV: Poolrobotar klarar inte rundade pooler!
« Svar #6 skrivet: juli 19, 2019, 05:40:31:31 »
Det är svårt att förklara

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan